Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten

Passeer maar eens met de auto bij een zonnecenter, de AM is er niet meer te beluisteren, ook waar veel computers staan is er heel wat storing.

 

Ik weet niet waar jij allemaal rondrijdt, maar als ik door steden als Nijmegen of Rotterdam rijd (inclusief de snelweg ertussenin) luister ik zeker voor 80% naar AM en de enige twee plekken waar een storing optreedt is waar hoogspanningskabels de snelweg kruisen en waar ik dichtbij Rotterdam door een tunnel moet rijden. Verder nergens enig probleem, ook niet bij een zwak signaal zoals wanneer ik door Rotterdam rijdend naar de Deutschlandfunk luister. Zolang het nog kan...

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik begrijp niet helemaal hoe je tot deze conclusie komt over specifiek Nederland als je wereldwijd ziet dat AM wordt afgeschaft, mede doordat de band nog maar een beperkte belangstelling heeft. En bij calamiteiten dus helemaal niet meer een geschikt communicatiemiddel is. Onderhoud van die zenders is net zo zinloos als het laten repareren van een zwart wit tv.

 

FM wel, en daarom zou die band nog wel eens langer kunnen leven dan door menigeen gedacht.

Vergeet daarbij niet, dat zelfs een krachtige AM zender op menige plek tegenwoordig niet meer fatsoenlijk te beluisteren is door de vele storingsbronnen.

 

Met dat "wereldwijd" valt het nog wel mee hoor. In de Verenigde Staten en Canada wordt nog volop naar AM radio geluisterd, het is nog niet eens zo heel lang geleden dat hun middengolfband nog werd uitgebreid tot kort voor de 1800 kHz. De VS, een land dat we continu als voorbeeld voor allerlei minder sociale ontwikkelingen navolgen maar bij dit soort thema's volstrekt links laten liggen.

 

Amerikaanse radio's hebben trouwens standaard twee AM frekwenties die voor het hele land gelden en die met driehoekjes op elke middengolf radio schaal gemarkeerd zijn voor geval van rampen van grotere omvang. Voor zover ik me herinner had men dat voor FM niet "omdat FM zenders nu eenmaal een slechter bereik hebben en omdat ze minder goed in kelders en gebouwen met dikke muren doordringen". Althans dat werd gezegd wanneer men het over dat onderwerp had. Ik denk dat ze zich krom zullen lachen als ze horen dat wij dat probleem we eventjes met DAB+ radio denken aan te pakken.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

27mc is ook ouderwets en waarom wordt het hier dan weer drukker ook met knaapjes die net een auto hebben en een bakkie willen.

Ben het wel met Paul eens.

Van mij mag de MW aanblijven vaak beter dan de stoortroep op FM en dan nog dat AT die piraten er uit haald,zo wat kunnen die mensen goed freq plannen. Die lui in Groningen maken er een bende van

aangepast door Sneker
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Of je veranderd zelf mee of je gaat vrijwillig naast de zijlijn staan maar je gaat niet het levensspel torpederen voor iedereen door vast te blijven houden aan oude regeltjes waar je wel achter staat.

 

Enne, waar dit dramatiserend verhaal op slaat kan ik niet eens raden. "Het levensspel torpederen" omdat ik nog wel een tijdje onderweg naar Radio 5 en wil kunnen luisteren? Wow!

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dat "wereldwijd" valt het nog wel mee hoor. In de Verenigde Staten en Canada wordt nog volop naar AM radio geluisterd,

Dan ben je toch met een oog blind, want wat er op de Amerikaanse en Canadese AM is overgebleven zijn praatzenders en zenders voor minderheden.

AM is nog een kwestie van tijd. Op Newfoundfand is een belangrijke zender vorig jaar in vlammen opgegaan en de vraag is er of herbouw zin heeft.

In Duitsland worden zenders uitgeschakeld en afgebroken. Onderhoud staat niet in verhouding tot het rendement.

 

En wat die storingsvrije ontvangst van AM in de randstad betreft: verderop in Nederland (Groningen, Limburg) is dat allerminst het geval. Dus luistert men ook geen AM meer.

Het bereik/De populariteit van AM waar jij het over hebt is zeer kwestieus. Dat is ook de mening van Deutschlandfunk.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een veranderende wereld is het niet verstandig om verouderde techniek te blijven handhaven uit een soort van nostalgisch gevoel of omdat er een klein groepje mensen er mogelijk nog gebruik van wenst te maken.

(.....)

Of je veranderd zelf mee of je gaat vrijwillig naast de zijlijn staan maar je gaat niet het levensspel torpederen voor iedereen door vast te blijven houden aan oude regeltjes waar je wel achter staat.

 

 

Enne, waar dit dramatiserend verhaal op slaat kan ik niet eens raden. "Het levensspel torpederen" omdat ik nog wel een tijdje onderweg naar Radio 5 en wil kunnen luisteren? Wow!

Even de context erbij!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben je toch met een oog blind, want wat er op de Amerikaanse en Canadese AM is overgebleven zijn praatzenders en zenders voor minderheden.

AM is nog een kwestie van tijd. Op Newfoundfand is een belangrijke zender vorig jaar in vlammen opgegaan en de vraag is er of herbouw zin heeft.

In Duitsland worden zenders uitgeschakeld en afgebroken. Onderhoud staat niet in verhouding tot het rendement.

 

En wat die storingsvrije ontvangst van AM in de randstad betreft: verderop in Nederland (Groningen, Limburg) is dat allerminst het geval. Dus luistert men ook geen AM meer.

Het bereik/De populariteit van AM waar jij het over hebt is zeer kwestieus. Dat is ook de mening van Deutschlandfunk.

 

Wat Amerika betreft, dat was het in de tijd dat ik er woonde ook al voor een groot deel hoor, maar newsradio, talkradio en sportsradio zijn in Amerika geen niche zenders maar dingen waar veel mensen dagelijks op afstemmen.

 

Wat Groningen betreft, daar heb ik geen eigen ervaringen. Maar waar het om Limburg gaat wel, je hebt daar een rijk gevulde FM band waarop je alle met name in het zuiden elke Vlaamse, Waalse en Duitze zender behoorlijk goed op de FM band ontvangen kunt. Zelfs de Deutschlandfunk zendt luid en duidelijk via Wesel uit. Helaas zit mijn stad Nijmegen in de schaduw van het Reichswald waardoor je slechts in delen van de stad iets uit Kleef of soms ook Langenberg opvangt. Dat gaat de erg zwakke DAB+ zender in Kleef (nu 1 kW, toekomstig 4 kW) ook niet veranderen anders dan in negatieve zin.

 

In de jaren dat we in het hier niet ver vandaag gelegen Cuijk woonden luisterden we dagelijks op FM naar WDR 1-4 (5 was er nog niet) en ook naar de BRT via Genk (totdat de piratenzenders Delta en Keizerstad dat verziekten en we blij waren om naast 927 ook het 2e net op 540 te kunnen ontvangen). Onze verhuizing naar Nijmegen hield in dat we voor WDR 1 en 2 op de middengolf aangewezen waren, nu dus niet meer. De WDR2 frekwentie 720 bestaat nog als verkeerszender maar is heel sterk afgezwakt dus niet echt meer beluisterbaar. En ja, doorlopend verkeersberichten uit NRW is ook geen repertoire waar je op zit te wachten.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de context erbij!

 

Tja, de wenst tot tegenspreken is kennelijk groot, ik reageerde op wat parasol mij persoonlijk verweet. Het eraan voorafgaande had geen enkele relatie tot die conclusie, ik heb nooit beweerd dat ik tegen nieuwe ontwikkelingen zou zijn. Ik heb al een eerste DAB radio in Duitsland gekocht (de MultyRadio van Technisat) toen hier nog vrijwel niemand wist wat digitale radio was. Ik maak alleen bezwaar tegen het negeren van de belangen van de vele oudere mensen door een zender uit de lucht te halen zonder dat er voldoende mensen over een alternatief beschikken of kunnen beschikken.

 

Daar ging men vroeger heel wat zorgvuldiger met mensen om. De invoering van 3fm (toen nog Hilversum 3) vond aanvankelijk alleen op de FM band plaats. Had men ook kunnen zeggen "dan zorg je er maar voor dat je een radio met FM erop koopt".  Maar nee, na wat ik schat een paar jaar of zo kwam er de zender op 1250 kHz op de middengolf bij omdat veel mensen (waaronder ons gezin) nog geen radio hadden waar de FM band op zat. Dat hoewel FM al minstens een jaar of 10 bestond. Nu wordt overgegaan op een norm die de meeste mensen nog niet hebben, een omgekeerde mentaliteit dus.

  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de wenst tot tegenspreken is kennelijk groot,

Beste Paul, dit is een forum. Zoveel hoofden, zoveel meningen. 

Als je niet tegen tegengas kunt, kun je hier beter niet posten. :)

Maar laten we s.v.p. op de bal blijven spelen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje vreemde opmerking wat lijkt op: kun je niet beter opkrassen? Niet doen Eduard07.

Hoezo. tegenspreken mag hier toch wel, hoop ik?  Dit is een forum. 

 

Ik heb geen moeite (meer) met opheffing AM. Paulvr wel. Zijn goed recht, begrijp me goed. Maar , met respect (Absoluut!) , we verschillen gewoon van mening. Dat moet kunnen. Zullen we het daarbij laten, kiekiek?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom speel je dan wel op de persoon richting paulvr? Zomaar een vraagje hoor ;)

Niet zo bedoeld. Wel als reactie op zijn opmerking dat tegenspraak niet wordt gewaardeerd. Een discussie is per definitie tegenspraak, toch?. 

Maar nu even weer ter zake.

 

Het gaat hard met de AM afbouw.

Het houdt ook de BBC nog steeds bezig.

 

Medium Wave info meldt het volgende:

 

U K

The medium wave transmitter of BBC Radio Bristol on 1548 kHz, from Mongotsfield is off air for the next two weeks.

Tranmissions stopped on 26 January, in the BBC's latest trial of medium wave switch offs.  Full story here:

http://www.bbc.co.uk/reception/news/item44

 

Met dit soort experimenten is de BBC ook ruim al een jaar bezig.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Paul, dit is een forum. Zoveel hoofden, zoveel meningen. 

Als je niet tegen tegengas kunt, kun je hier beter niet posten. :)

Maar laten we s.v.p. op de bal blijven spelen.

 

Heel graag, ik krijg de laatste tijd de indruk dat je bij alles wat ik zeg me naar de strot vliegt, ongeacht waar het over gaat en met wie ik in gesprek ben. Dat begint eerlijk gezegd langzamerhand bijzonder irritant te worden.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een discussie is per definitie tegenspraak, toch?. 

 

 

Ja leuk voor een politiek forum, dit is een informatief forum, net als een honden- of kattenforum ;)

 

Jaren geleden heb ik begrepen dat ALS de AM-zenders zouden verdwijnen dat er rechtstreekse uitzendingen zouden komen vanaf satelliet, zodat iedereen waar ook ter wereld met een eenvoudige ontvanger toch radio kon beluisteren, ook in meer afgelegen gebieden, maar ook in de auto zou het werken. Ik meen dat daar zelfs al een satelliet voor was met een aantal zenders uit Afrika en een Europese zender. Dat zou de toekomst zijn. Nooit meer iets gehoord eigenlijk, wat best wel jammer is. Op die manier zou je bijvoorbeeld tijdens vakantie in het buitenland de Nederlandse zenders kunnen ontvangen met een eenvoudige ontvanger en zonder internet in de buurt.

aangepast door kiekiek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...