Ga naar inhoud


signaal sterkte/signaal kwaliteit


myonlyboss

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleempje waar ik geen kop aan krijg.

Na enige tijdprobleemloos ontvangst te hebben op alle zenders in het TVV-pakket (én de FTA) maar met de coaxkabel de door heel de woning liep (over de vloer) besloot ik deze kabel weg te werken. Hiervoor moest ik een aantal doorverbindingen maken op bestaande coaxleidingen die in de muur lagen.

Voor de zenders die op Astra 3 zitten leverde dit geen probleem op. Ik heb nog steeds een signaal sterkte/kwaliteit van 75/80 voor de meeste zenders.

Echter: voor de zenders die op Astra 1 zitten zijn er nu die een sterkte/kwaliteit 70/75 hebben ( infokanaal 14 bvb) maar andere hebben nog maar 32/17 en zijn dus niet meer te ontvangen. (Vier, 2BE, Vijf...)

Ik zou in eerste instantie denken dat het signaal verzwakt door de doorverbindingen, maar waarom dan niet voor alle zenders? En waarom alleen op de Astra 1? Misschien is de uitlijning van de parabool niet precies genoeg? of de skew van de LNB?

Ik kom hier echter niet graag aan zonder te weten welk van de 2 ik best kan bijstellen. Iemand een idee?

 

Hartelijk dank bij voorbaat voor de reacties.

 

pierre

Link naar reactie
Delen op andere sites


wat wilt ge zeggen met "doorverbindingen" ? hebt ge in de coax draad zitten knippen ?

de vlaamse zenders op astra1 zitten op de hoogst mogelijke frekwentie en zijn het meeste onderhevig aan signaalverlies.....

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pierre,

je hebt inderdaad een ontvangstprobleem, veroorzaakt door de gemaakte doorverbindingen die allemaal verlies meebrengen.

Sterkte- en kwaliteitscijfers zeggen niet zoveel maar uit jouw kwaliteitscijfers vermoed ik dat er over heel de lijn een probleem ontstaan is. Dat je dit ook merkbaar ziet op de genoemde zenders komt doordat ze in de hoogste frequenties zitten en dus meer te lijden hebben van verlies in connectoren en van lange coaxkabels.

Er zit niets anders op dan een paar zaken terug te controleren:

1. De kwaliteit van de doorverbindingen.

2. De kwaliteit van de kabel - die gaat achteruit met de jaren.

Als het kan zou ik heel de bekabeling vervangen door een goede coax zonder doorverbindingen, anders kan je misschien een grotere schotel  installeren met aangepaste LNB.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De verklaring is redelijk eenvoudig, er zitten nu stukken kabel in je leiding die op hoge frequenties extra veel demping hebben.

Daardoor zijn de transponders met lage frequnties nog wel te ontvangen, maar de transponders met frequenties die richting de 2.100 MHz. gaan zien te veel kabeldemping en zijn niet meer te ontvangen.

 

Hier helpt maar een remedie, ervoor zorgen dat je kabel met een goede kwaliteit gebruikt, koppelingen, mits goed aangesloten zijn niet eens een groot probleem.

 

Een grotere schotel zorgt ervoor dat je zwakkere signalen kunt ontvangen en meer regenreserve hebt, maar niet dat er meer signaal op je kabel komt.

Sommige lnb's geven wel meer middenfrequent signaal, en zullen de kabelverliezen beter compenseren maar een probleem door een slechte kabel op hoge frequenties is alleen maar te herstellen door een goede kabel te gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het verhaal van myonlyboss goed lees, heeft hij bestaande stukken coaxkabel die al door bestaande leidingen liggen gebruikt en die d.m.v. connectors mee in zijn nieuwe leiding gebruikt.
Mogelijk is dat nog hele oude coaxkabel die zelfs nog geen folie afscherming heeft. In dat geval moet deze kabel gewoon vervangen worden en dan liefst één stuk van de schotel naar de ontvanger.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de tips. Het was inderdaad een slechte verbinding. Een nieuwe kabel trekken was niet echt een optie wegens huurhuis.

Ik heb alles dus nog eens nagekeken en verbeterd waar het kon, en heb nu voldoende signaal voor een goede ontvangst op alle zenders.
Dankzij jullie suggesties ben ik niet aan de parabool beginnen bijregelen. Dan was ik misschien nog verder van huis.
 

Nogmaals dank,

 

Pierre

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in dit specifieke geval mosterd na de maaltijd maar als het om grensgevallen gaat wil het inzetten van een lijnversterker op een plek waar het signaal nog wel ruim voldoende is voor het laatste traject naar de ontvanger ook nog wel eens helpen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer een kabel extreme demping op hoge frequenties heeft omdat ze ver boven het werkgebied van de kabel ingezet wordt is dat niet aan te bevelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Om helemaal af te sluiten: uiteindelijk bleek het probleem bij de vensterdoorvoer te liggen. Je weet wel, het stukje platte coaxkabel waarmee je langs een venster of deur kan kunnen komen zonder gaten te moeten boren. Nadat ik alle verbindingen had gecheckt en verbeterd vielen de zenders met de hoogste frequenties toch nog regelmatig uit. Dus op nieuw op zoek en eens gekeken welke invloed dit doorvoerkabeltje had. En ja hoor. Na verwijderen stabiel signaalniveau en kwaliteit op alle frequenties.

Hopelijk is in de toekomst nog iemand geholpen met deze info.

 

In elk geval iedereen bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kun of mag je geen gaten boren. Ik ken een geval van kunststof kozijnen. De enige mogelijkheid is een doorvoer te creëren door het ventilatierooster.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...