Ga naar inhoud


hotel , hoe aanpakken


tino1972

Aanbevolen berichten

Beste Drs. IJzerbout

Je moet wel vergelijken met gelijkwaardige hotels.
Hotels met 200 kamers kunnen zich heel wat meer veroorloven dan een hotel van 16 kamers. Ook moet je kijken hoe lang gasten er verblijven. Als contractors te veel liggen te zooien, dan zien ze hun zenders niet meer, dus zullen ze toch voorzichtig zijn. Als er problemen zijn moet je pas de volgende dag komen om het op te lossen, dan kijken ze wel uit.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


tino1972 moet zich wel bedenken hoeveel tijd hij kwijt is aan een zenderlijst.

Satelliet zenders willen nogal veel wisselen van naam, frequentie en uitzend norm.

Het onderhoud zal om die reden veel tijd in beslag nemen vooral als dit per tv aangepast moet gaan worden. Als hotellier moet je je hier niet mee bezig willen houden of je moet tijd genoeg hebben en het als hobby er bij willen doen.

Bovendien kan je een zenderlijst niet aan iedereen overlaten, de meeste satelliet kijkers in Nederland en België maken gebruik van Fastscan lijsten die beschikbaar worden gesteld door CanalDigitaal voor Nederland en TvVlaanderen voor België. Met de hierboven genoemde TV's met satelliet tuner zal je bijvoorbeeld voor elke tv apart de zenderwijziging moeten uitvoeren.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon aanpassen aan de moderne tijd. Weg met de coax kabel in de hotelkamers , enkel wat binnenkomt is een aansluiting in de kamer via een UTP kabel. Uiteraard gebruikt je dan ook TV toestellen in de kamers die dit aankunnen en die zijn heus niet duur.

Het principe is gewoon : Middleware IPTV

Wat heb je nodig ontvangst van bvb. 13E,19,2E,23,5E en 28,2E. Kan gerust in de Benelux met een Big Bisat op het dak , diseqc switch 4/1 , en één coax naar een apart lokaal. Het lokaal dient enkel te beschikken over een heel goede internetverbinding.

Vanuit dit lokaal wordt alles verdeelt naar de diverse kamers d.m.v. headends en verdeeld naar de kamers via een UTP kabel.

 

Voordeel:

 

is een integraal interactief communicatie en content platform (CIC-platform)
ondersteunt TV, internet en multimedia toepassingen
staat in voor het beheer van gepersonaliseerde informatieve diensten
combineert informatie afkomsting van interne of externe bronnen
is geschikt voor PC en TV-toepassingen

Hierbij een foto van een lokaal voor verdeling van 87 hotelkamers ( ergens in België ) , dit alles werd geplaatst in twee dagen.

post-37533-0-13619000-1419525992_thumb.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je Sprietje, de vraag of doelstelling van tino1972 is niet zo eenvoudig, domweg omdat het haast niet mogelijk is om het iedereen naar de zin te maken.

Als het mijn hotel was zou ik natuurlijk een perfekte oplossing zoeken met zo weinig mogelijk compromis.

Als er uitsluitend contractors komen, met iedere keer dezelfde gasten dan was het wat eenvoudiger.

Bijvoorbeeld het beetje FTA aanbod voor een Tschech of Slovaak op 23,5° oost is eigenlijk waardeloos. Die mensen willen hun nationale TV zenders kunnen zien: CT1/2, STV1/2, Markiza en noem maar op. Maar die zitten allemaal achter slot en grendel.

Als het mijn hotel was zou ik het volgende doen:

 

16 Linux ontvangers, allemaal dezelfde plus 1 of 2 meer voor de lobby en één reserve.

Dan op het dak 3 schotels van 1 mtr. op een selectie van 3 populaire satellieten, b.v. Astra 19° oost, Hotbird 13° oost en Astra 23,5° oost. En een draaibare schotel van 42° oost tot 30° west. Alle schotels een Quattro LNC.

De draaibare schotel uitsluitend te bedienen vanuit de lobby of technische ruimte.

Dan een disecq switch met 16 ingangen en 1 ingang voor terrestrisch. En als die er is een met 18 uitgangen. (16 is te weinig).

De terrestrische ingang is voor DVB-t om de lokale Belgen te ontvangen. Die zijn toch FTA in Belgie of heb ik het mis?

Dan de verdeling naar de kamers. Komen er dan gasten uit een land die niet op de drie hoofdschotels te ontvangen is dan kun je de draaibare schotel er tijdelijk heendraaien. Komen er Engelsen, dan hup...naar 28,2° oost gedraaid, Komen er Turken, dan naar 42° oost gedraaid. Als default kan de draaibare schotel altijd op Hispasat 30° west staan want ik lees dat er ook veel Spanjaarden en Portugezen komen.

Willen ze een pay programma zien...dan inderdaad een eigen kaart meebrengen. Dat is het probleem..de meeste interessante zenders voor buitenlanders zitten allemaal achter slot en grendel. Aan intern sharen zou ik niet beginnen. Dan ben je als hotelier veel te veel tijd kwijt.

Het lijkt me een leuk project. Ik zou het best wel op willen zetten. Maar het gaat wel wat kosten.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Gewoon aanpassen aan de moderne tijd. Weg met de coax kabel in de hotelkamers , enkel wat binnenkomt is een aansluiting in de kamer via een UTP kabel. Uiteraard gebruikt je dan ook TV toestellen in de kamers die dit aankunnen en die zijn heus niet duur.

Het principe is gewoon : Middleware IPTV

Wat heb je nodig ontvangst van bvb. 13E,19,2E,23,5E en 28,2E. Kan gerust in de Benelux met een Big Bisat op het dak , diseqc switch 4/1 , en één coax naar een apart lokaal. Het lokaal dient enkel te beschikken over een heel goede internetverbinding.

Vanuit dit lokaal wordt alles verdeelt naar de diverse kamers d.m.v. headends en verdeeld naar de kamers via een UTP kabel.

 

Voordeel:

 

is een integraal interactief communicatie en content platform (CIC-platform)

ondersteunt TV, internet en multimedia toepassingen

staat in voor het beheer van gepersonaliseerde informatieve diensten

combineert informatie afkomsting van interne of externe bronnen

is geschikt voor PC en TV-toepassingen

 

Hierbij een foto van een lokaal voor verdeling van 87 hotelkamers ( ergens in België ) , dit alles werd geplaatst in twee dagen.

 

 

Zoiets had ik ook al in mijn hoofd en ik heb al zitten kijken naar de Technisat site. Die hebben ook oplossingen zoals jij beschrijft.

Ik weet niet wat voor een budget tino1972 heeft.

Ik blijf dan toch weer terugkomen op mijn idee om gewoon kabel te nemen. Dan heb je geen rompslomp.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat met die draaibare schotel is inderdaad een leuke optie.

De helft van de kamers met Egelsen, de andere helft met Zweden......

 

Doet mij denken aan dat hotel in Nigeria waar de tv stuk was,

Steeds melden aan de receptie en niets gebeuren...

 

Op een gegeven moment de floorboy 3 Naira gegeven en aangegeven dat ik tv wilde kijken!

Die snelde de tegenoverliggende kamer in waar een andere gast tv zat te kijken, trok de tv van de muur en onder het roepen van "orders of the management" liep hij met de tv mij kamer in waarna ik kon weer een werkende tv had en kon kijken. Wat er te zien was is een ander verhaal, De eerste avond werden de sync pulsen uitgezonden, de 2e avond de beeldinformatie en de derde avond het bijbehorende geluid.

 

Dat duurde welgeteld 2 dagen, toen had die andere gast begrepen hoe het werkte en had ik het nakijken.

 

Dus die draaibare schotel is voor mij een deja vue. :grin:

 

In India had trouwens het hotel een DVD player op de kamer, en kon je die van onder de balie bij de congierge huren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

Ik heb meer dan 30 jaar te maken gehad met contractors. Buitenlandse monteurs van toeleveringsleveranciers van machines en apparatuur die opgestart en onderhouden moesten worden. Het gaat bij die lui als een lopend vuurtje waar ze voor korte of langere tijd een goed onderkomen hebben. Hierbij wordt sterk naar dagprijs en comfort gekeken. Immers die mensen krijgen vaak een daggeldvergoeding waar ze het van moeten doen en willen als het kan er nog wat aan over houden ook.
Mensen die echt voor langere tijd blijven, kopen gewoon zelf een ontvanger met smartcard en abonnement in hun eigen land en nemen die dan mee en sluiten die op de satellietinstallatie van hun hotel of pension als dat mogelijk is. Eventueel wordt zo'n ontvanger gewoon doorverkocht aan collega's die later voor langere tijd in België zitten. Idem wordt dat voor de smartcard gedaan.

Kijk, ik heb geen inzicht in hoe de klantenkring bij dit hotel precies in elkaar zit maar voor gewone hotelgasten die één of enkele nachten blijven, doe je zoiets natuurlijk niet. Ik kan me bijv. ook niet voorstellen dat topicstarter voor dat soort klanten dergelijke service wil opstarten.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zeer bedankt voor de heel interessante antwoorden , waar ik niks van sats kende een paar dagen geleden , komt me 1  en ander duidelijk ,

 

hier beetje samenvatting +extra vragen 

Hotbird 13, Astra 19,2 en Astra 23,5.

+ Engelse zenders ,    welke sateliet ?

+Franse zenders , Welke satelliet ?
Je hebt dan een schotel nodig met 4 lnb's.
-Wafrontier T90 nemen en daar dus 4 quattro-lnb's op plaatsen.

 

Waarom geen 2 x T90 nemen en 4 sateliet extra te nemen  of is het voor de andere sats prob om er 4 op een schotel te zetten ?
Verder gebruik je een Multiswitch waar je die 4 satellieten op aan kunt sluiten. Je hebt dan 4x4=16 ingangen nodig.

misschien waar ik tot 8 satelliet kan aansluiten ?

Je kunt dan deze Multiswitch nemen met 20 aansluitingen: 
 

 

heb zo een rekensommetje gemaakt ;

T90 :120 euro 

4 quattro lnb =100 euro

multiswitch = 280 euro 

 

prijskaartje 500 euro 

 

als je weet als ik telenet neem , er kunnen volgens mij maar 4 CI+ kaartjes /digitaal op aangesoten worden =4 abbonnementen =abonnement 500 euro per jaar .

 

er is ook iemand die gaat naar de analoge piste , maar dan moeten mensen gaan foeien in de input van de tv , waar ik zelf geen voorstander van ben , en ik vermoed dat analoog aan het uitsterven is 

 

Wat ook kloten is dat er binnekort wa extra taxen gaan komen op download , dus ik wil mijn internetverbruik limiteren qua lifestream .

 

dit prijskaartje van 500 euro - btw en - afschrijving wat eigenlijk dan ook peanuts is .

daarmee dat ik wel wil investeren naar ietmeer sats en lnb en zwaardere switch .

 

Welke ook een interessante piste is , mommenteel heb ik in ster coax+utp gelegd , is de fast utp connection , 

Dus een vraagje naar deze piste , Internet via sateliet is dit interessant ? duur of te doen 

 

*het linux verhaal van de 82 kamers , lijkt me heel duur + ik vermoed dat ik ofwel 16 linux computers nodig heb , dus computers is ups systeem voor komende stroomuitvallen , + heropstart , of zie ik dit verkeerd ?

 

is er ook een mogelijkheid om via de tv met satelietaansluiting ook enkel de gratis programas weer te geven , zodoende ik  geen 600 $ programz heb ?

 

Ikzelf ga me niks bezighouden met lijsten want de gasten weten het vele beter dan ik , en de buitenfirmas die gaan de wereld rond weten het beter dan wie hoe sateliet werkt .

 

Wat ik eigenlijk ook wil benadrukken is dat ik in dit hotel geen kortlopende gasten wil , uitsluitend zakenmensen die zowel internet als ontspanning belangrijk vinden na een harde werkdag . Toerist weet ik is een ander publiek , maar deze worden ook moeilijker en moeilijker  en wil nu investeren in klantgerichtheid , want vroeg of laat zal ik het toch moeten doen , en dit doe ik liever voor het gezaag dan na het gezaag .

 

mvg Tino

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reserveer een ruimte en zet daar voor elke te ontvangen zender een sat ontvanger neer.

Feed all die zenders in een aan te leggen cai installatie, op uhf of dvbt.

In die ruimte is dan ook nog plaats voor een goede wifi straler van 1000 mW voor je  internet.

 

Dan hoef je ook minder reserve satontvangers achter de hand te hebben en je wekelijkse sat-instructie aan gasten kan vervallen, de tv's kunnen goedkoper en het is makkelijker scalen als je straks je extra vleugels met kamers gaat aanbouwen,  er hoeven dan geen sat ontvangers meer bij.

Was het niet Dhr. Ijzerbout die zoiets tegenkwam in z'n appartementen gebouw of was het iemand anders?

 dit begrijp ik niet zo goed , graag verdere uitspitting   , CAI , lijkt me duur zo een setup ?

 

wat is een wifi straler , en wat is het  nut , mvg Tino

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets had ik ook al in mijn hoofd en ik heb al zitten kijken naar de Technisat site. Die hebben ook oplossingen zoals jij beschrijft.

Ik weet niet wat voor een budget tino1972 heeft.

Ik blijf dan toch weer terugkomen op mijn idee om gewoon kabel te nemen. Dan heb je geen rompslomp.

ik heb eigenlik geen budget omdat ik er eigenlijk nog niet mee geconfronteerd geweesd ben , ik heb nu reeds een hotel met 16 kamers op een andere plaats die van een hobby uitgegroeid is naar mijn beroep , met gevolg tv is gebronseld , 

16 verschillende tv , 16 soorten bakjes , etc , en dit gezever wil ik niet meer meemaken , dus nu moet er nagedacht worden over wat in het verleden opgelost werd met digitale tv , dit over een paar jaren heel veel buitenlanders , maar wat het laatste jaar ook weer veel in geknipt is .

 

wat budget moet ik me voorstellen met u oplossing ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tino

Ik heb bewust tot vier satellieten gekozen omdat als je voor meer gaat, de TV's met ingebouwde satelliettuner over diseqc 1.1 moet beschikken en dat gaat niet lukken. TV'smet ingebouwde satelliettuner beschikken allemaal over diseqc 1.0 waarmee je vier satellieten kunt ontvangen. TV's met diseqc 1.1 bestaat wel maar die disegn tv's zijn onbetaalbaar. Dat lukt wel met losse satellietontvangers.
Bovendien bestaan er wel multiswitches waar je 8 lnb's op aan kunt sluiten maar die hebben maar slechts 12 uitgangen, te weinig dus voor je 16 kamers.

Op een T90 kun je veel meer dan vier lnb's op plaatsen, dat is dus het probleem niet maar voor Hispasat op 30w zou ik toch maar een aparte schotel nemen omdat die veel te ver uit koers ligt van de overige satellieten.

Je rekensommetje is wel erg beperkt want er komt natuurlijk ook heel veel meter coax bij, montagematerialen van de schotel, aansluitdozen op de kamers en vooral de aanlegkosten.

Het voorbeeld waar ik van uit ben gegaan betreft alleen de vrij te ontvangen zenders. Op diezelfde satellieten zitten ook de betaalzenders. Daarvoor heb je een smardcard met kaartlezer nodig. Die kan in de TV of losse satellietontvanger geplaatst worden.
Zelf die abonnementen verstrekken met kaartlezer (CI-module) is een mogelijkheid alleen ga je je dan wel flink wat werk op de hals halen. Abonnementen kun je meestal alleen maar in het land van herkomst afsluiten.

Wat betreft de vrije en gecodeerde zenders:
Italiaanse zenders komen allemaal van de Hotbird.
Franse zenders komen van de Astra 19,2.
Engelse van de Astra 28,2. Heel veel zijn ongecodeerd.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje , 

 

hee erg bedankt voor je nadere toelichting , en denk dat ik ook voor deze configuratie zal gaan 

ok , rekensommetje is wat beperkt , extra kabels etc ...

 

wat bedoel je met aanlegkosten : volgens mee is de enige moeilijkheid waar ik hulp voor nodig heb het richten van de schotel en de lnb ?

 

 

 

is er op mijn tv met sat aansluiting om enkel te scannen op vrije zenders ?

mvg Tino

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als je de zaak zelf gaat aanleggen, dan heb je geen aanlegkosten.
Hoe je een T90 schotel af moet stellen, is gewoon via een calculator op internet uit te rekenen. Die zal ik je wel geven als je besloten hebt wat je gaat doen.

Het is normaal dat je bepaalde instellingen kunt maken als je satellietzenders in gaat scannen.
1e welke satellieten je in wilt scannen.
2e de keus tussen alleen de ongecodeerde of alles dus ook gecodeerd.
3e de keus over alleen TV-zenders of ook radio zenders
4e als de tv er over beschikt de fastscanlijst van bijv. TV Vlaanderen of CanalDigitaal soms ook wel aangeduid met snel zoeken.

Voor goede coaxkabel moet je ongeveer uit gaan van €80,- per 100meter.
Vanaf de multiswitch moet er dus naar elke kamer een coaxkabel.
Tevens moet je proberen de kabellengtes niet boven de 50 meter te krijgen. Eventueel wat langer kan ook nog.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

een hele domme vraag .

 

kan ik op mijn multiswitches  mijn analoge kabeldistributie aansluiten zodoende mijn tv met sat aansluiting deze ziet als een sat , 

 

zodoende ik een aantal regionale ,  vrt 1 vrt 2  ned 1 2 3 kan bekijken of hoe los ik dit op met deze 1 coax kabel of ben ik verplicht deze 2 kabel en sateliet gesplitst te houden en ben ik verplicht om 2 kabels te trekken 

 

mvg Tino

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...