Ga naar inhoud


Maximum E85 instellen


Noordeling
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik heb de SAB klem vastgezet met m5 boutjes. Deze passen precies in de gleuf van de rail en met m5 moertjes vastgezet. Hoogte verschil is ca. 5mm.

Enig idee wat de invloed op de ontvangst kan zijn?

 

aangepast door jarwha
Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, het verschil in hoogte zorgt er mogelijk voor dat de 4 lnb's niet allemaal precies in het brandpunt van het satellietsignaal staan.

Een rail moet met 2 zaken rekening houden:
1- de rail moet gebogen zijn zodat de lnb's enigszins naar het midden van de schotel gericht staan
2- de rail moet gebogen zijn tegengesteld aan de Clarkebelt. Doordat de satellieten op de Clarkebelt staan die wij zien als een bolle boog, worden de signalen die tegen de schotel aan komen gespiegeld zodat de lnb's op de rail in een holle boog komen te staan. Precies tegengesteld dus aan de Clarkebelt.
Dan zou je denken dat de rail in 2 richtingen gebogen moet zijn. Dat kan echter niet en is ook niet nodig.
Wavefrontier heeft dat op de juiste manier opgelost. De rail staat gekanteld t.o.v. de lnb's, zie de bijlage. Hierdoor krijg je toch het effect dat de lnb's naar het brandpunt van de schotel gericht zijn maar tevens ook een boog heeft tegengesteld aan de Clarkebelt.
De Maximum E-85 heeft dat niet en daarom denk ik dat als je ver met de lnb's naar buiten gaat, ze in feite iets te laag staan.
Jij hebt voor de 2 buitenste lnb's de hogere SAB-klemmen gebruikt. Helaas weet ik niet of je nu de afwijking van de rail juist goed compenseert of teveel.
Wel is het zo dat je voor beide buitenste lnb's de hogere SAB-klemmen gebruikt en dus de schuinte van de rail (in dit geval de skew van de gehele schotel) moet afstellen zoals ik heb uitgerekend, dus op 100° en niet op 103° zoals je gedaan hebt.

 

rail in 2 richtingen gebogen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mooi dat alles in 1 keer werkt. Zou je nog een foto willen plaatsen van de rail met de 4 lnb's waarbij duidelijk de verschillende lnb-klemmen te zien zijn en het hoogteverschil van de lnb's. Ben erg benieuwd hoe het nu is geworden.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...