carlosm Geplaatst: 24 februari 2019 Geplaatst: 24 februari 2019 Hallo Sprietje, Net als de anderen, zou je ook voor mij (Eindhoven) een berekening willen maken. positie 13, 19.2, 23.5, 28.2 Maximum 85E 4x Inverto Black Premium Twin lnb. wat bedoel je precies met de scew van de lnb tov vertikaal? is dat: de koppen recht monteren en dan met de klok meedraaien? Hoe kan ik de graden meten? vast bedankt en groet Carlosm
Sprietje Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 Beste carlosm Welkom op dit forum Ik ga het voor je uitrekenen maar dat zal wel vanavond worden. En ja bij de skew ga je uit van dat de aansluitingen eerst recht omlaag staan en dan zoveel graden verdraaien meestal met de wijzers van de klok mee maar dat is afhankelijk waar de schotel staat en welke satellieten je wilt ontvangen. Voor de 4 bekende satellieten is dat in Nederland altijd met de wijzers van de klok mee als je tegen de achterzijde van de lnb's aan kijkt. De skew van de lnb's moeten nooit t.o.v. de rail afgesteld worden die meestal al schuin staat.
carlosm Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 Top, Sprietje, hoeft niet perse vanavond. ergens van de week is ook al goed. Hoe bereken jij dit? is er een site of excel sheet? Is er al een gekeken hoeveel mm 1 graad verdraaien is? Ik kijk al vele jaren mee op dit forum en al veel oplossingen gevonden . maar ik zie voor deze schotel toch wel verschillen bij diverse plaatsen. vast bedankt, Groet Carlos
Sprietje Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 Beste carlosm Ik heb voor jou het volgende uitgerekend voor een Maximium E-85 in Eindhoven: - stel de schotelskew af op nul graden (=90 graden op de schaalverdeling) - zet de rail met de 2 bouten in het midden met een waterpas precies waterpas - de afstanden van de lnb's moeten als volgt zijn: # tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 65mm # tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 50mm # tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 56mm d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap tja en met lnb's waarvan de koppen een diameter hebben van 59,5mm gaat dit dus niet lukken. Door de gebogen rail kunnen de koppen niet dichter tegen elkaar dan 58mm. Je moet de lnb's dan ook als volgt afstellen: - stel de houder van de Astra 19,2 bijna tegen de arm - zet de lnb van de Astra 23,5 tegen de lnb van de Astra 19,2 - zet de lnb van de Astra 28,35 tegen de lnb van de Astra 23,5 je gaat de schotel uitrichten op de Astra 23,5 de lnb van de Astra 28,35 staat er dan 2mm naast. Dit is geen probleem want de Astra 28,35 is sterk genoeg. De lnb van de Astra 19,2 zou op 50mm moeten staan van de Astra 23,5lnb maar dit kan niet dichterbij dan 58mm. Deze komt er dus 8mm naast te staan. Dat ga je zeker merken maar je hebt geluk dat de Astra 19,2 behoorlijk sterk is, dus de zenders ga je zwakker ontvangen. De berekende afstand tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 65mm maar de lnb van de Astra 19,2 staat al 8mm te ver naar de Hotbird-lnb. De afstand zou dus 57mm moeten zijn maar ook dat kan niet. Het resultaat wordt dus dat de kop van de Hotbird-lnb tegen de kop van de Astra 19,2 gezet moet worden en dat de Hotbird-lnb er 1mm naast komt te staan. Dat is te verwaarlozen. Het komt er dus op neer dat alle lnb's met de koppen tegen elkaar gezet moeten worden en je de schotel op de Astra 23,5 moet uitrichten. Ook zul je een stuk van de lnb-klem af moeten zagen om de lnb's tegen elkaar te krijgen, zie geel gemaakt in de bijlage. Dat moet dus 2x gebeuren waarna je een nieuwe schroef moet plaatsen. - zet de koppen van de lnb's 5-6mm van de lnb-klem af - zet de skew van de schotel op 11,7 graden, op de schaalverdeling is dat dus 90+11,7=101,7° - de skew van de lnb's moeten als volgt afgesteld worden: # Hotbird 13 op -3° # Astra 19,2 op -3° # Astra 23,5 op -6° # Astra 28,35 op -10°
Gast patje7of9 Geplaatst: 26 februari 2019 Geplaatst: 26 februari 2019 Voor LNB'S die dicht bij elkaar staan zou ik deze LNB holder nemen. Deze zijn special gemaakt voor de Maximum E-85 schotel. Alleen LNB'S met diameter van 23mm passen in deze holder.
Sprietje Geplaatst: 26 februari 2019 Geplaatst: 26 februari 2019 (aangepast) Daar passen geen Inverto Black Premium lnb's in dus dat was zijn vraag niet. Met 1 Alps op positie 19,2 past het wel maar met de lnb-klemmen past het nooit. Die moeten flink aangepast worden. 26 februari 2019 aangepast door Sprietje
carlosm Geplaatst: 26 februari 2019 Geplaatst: 26 februari 2019 OK, dank je wel! Sprietje en Patje7of9. Zaterdag ga ik hiermee aan de slag. zal laten weten wat de bevindingen zijn. thx, groet Carlosm
jarwha Geplaatst: 17 maart 2019 Geplaatst: 17 maart 2019 Hallo Sprietje, Net als de anderen, zou je ook voor mij (Oeffelt NB) een berekening willen maken. Als het kan posities 13, 19.2, 23.5, 28.2 en als het kan Eutelsat Satelliet 9B op 9° Dit met een pas aangeschafte Maximum 85E 4x Smart Titanium Single LNB. gr Jan
Sprietje Geplaatst: 18 maart 2019 Geplaatst: 18 maart 2019 Beste jarwha Welkom op dit forum. Tja, dat zal niet mee gaan vallen. De koppen van de lnb's zijn 60mm en ze moeten op de meeste plekken veel dichter bij elkaar staan. Voor Oeffelt heb ik het volgende voor je uitgerekend op een Maximum E-85. - tussen de 9e en 13e is 46,7mm - tussen de 13e en 19,2e is 72,3mm - tussen de 19,2e en 23,5e is 50mm - tussen de 23,5e en 28,35e is 56,3mm gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje midden in de kap. Omdat de rail gebogen is staan de lnb's schuin t.o.v. elkaar en kunnen ze tot op 57,5mm van elkaar afgesteld worden maar dan nog haal je bij lange na niet de afstanden die je zou moeten hebben. Er zal dus flink gesmokkeld moeten worden. Ik geef aan hoe je ze het beste kunt afstellen. - de 19,2 - 23,5 en 28,35 komen aan de linker zijde van de arm te staan, de 13e en 9e komen aan de rechter zijde van de arm te staan, gezien als je achter tegen de lnb's aan kijkt - de lnb-klem van de Astra 19,2 moet tegen arm gezet worden. - stel de kop van de Astra 23,5 dan tegen de kop van de Astra 19,2 aan - stel de kop van de Astra 28,35 dan tegen de kop van de Astra 23,5 aan. Ze staat dan allemaal te ver van elkaar af maar dat is te doen. We gaan er van uit dat de 23,5-lnb precies goed staat en de schotel daar ook op uitgericht wordt. De lnb van de Astra 28,35 staat er dan 57,5-56,3= 1,2mm naast. Dat is zo weinig dat je daar weinig van merkt. De lnb van de Astra 19,2 staat er 57,5-50=7,5mm naast. Dat geeft wel een zwakker signaal maar omdat de Astra 19,2 flink sterk is, zul je de zenders toch nog wel fatsoenlijk ontvangen. Dan gaan we eens even kijken naar de 9e en 13e. De afstand moet 46,7mm zijn maar kan niet dichter bij elkaar dan 57,5mm. Je komt dus 10,8mm te kort. Dat moet je dus netje gaan verdelen zodat de 9e er 5,4mm naast komt te staan en de 13e er ook 5,4mm naast komt te staan. Dat verzwakt de signalen van beide satellieten wel iets maar ook dat is te doen. Nu de afstanden die ingesteld moeten worden voor de 9e en 13e. De afstand tussen de 19,2e en 13e moet zijn 72,3mm. De 19,2-lnb staat al 7,5mm naast, die maat moet je dus van de 72,3mm aftrekken. Je komt dan uit op 64,8mm. Maar ook de 13e-lnb staat 5,4mm te ver naar de 19,2e-lnb. Die moet er dus ook vanaf getrokken worden. Dan houden we 64,8-5,4=59,4mm over. Dat is mogelijk want 57,5mm is het minimum. De kop van de 13e komt dus 2mm van de kop van de 19,2e te staan en de kop van de 9e strak tegen de kop van de 13e. Dit is de enigste mogelijkheid met lnb's met koppen van 60mm zoals de Smart Titanium Single LNB. Je zult alle vijf de satellieten ontvangen maar een aantal niet optimaal. Door gebruik te maken van 2 smalle lnb's kunnen ze beter afgesteld worden maar daarmee zijn de problemen niet opgelost. De lnb-houders zijn bij Maximum namelijk erg breed en ook bij de afstelling met 5 Smart Titanium Single LNB's, zul je al heel wat moeten modificeren (afzagen, nieuwe klemschroeven plaatsen) om de koppen überhaupt al tegen elkaar aan te krijgen. Mogelijk dat je de lnb-klem van de 13e en 23,5e kunt laten vervallen en dit met een SAB rail kunt overbruggen, zie bijlage. Misschien toch de beste oplossing om voor de 9e en 13e smalle lnb's te nemen met de speciale houder voor lnb's met een hals van 23mm. De rail moet precies 10 graden schuin gezet worden. Doe dit als volgt: - zet de schotel ongeveer in de richting van de Astra 19,2 - zet de skew van de schotel op nul (90° op de schaalverdeling) - zet nu de rail met de 2 bouten precies waterpas - stel nu de schotelskew in op 100° op de schaalverdeling
Sprietje Geplaatst: 18 maart 2019 Geplaatst: 18 maart 2019 Beste jarwha Ik heb een tekening gemaakt waarop je goed kunt zien wat de afwijking wordt als je normale lnb's gebruikt t.o.v. de berekende afstand. Dit is nog afgezien van het probleem van de lnb-klemmen. Omdat die erg breed zijn, zul je die dus flink smaller moeten maken. Gebruik je 4 smalle lnb's en 2 duo-houders en 1 normale lnb en een normale lnb-klem, dan kun je de lnb's precies op de berekende afstand zetten. Wel is het zo, dat smalle lnb's wat gevoeliger zijn voor regendruppels op de kop. De lnb van de Astra 19,2 moet boven de arm gezet worden. De lnb van de Astra 28,35 staat wat verder uit het midden van de lnb van de 9 oost omdat de 28,35 sterker is dan de 9 oost.
jarwha Geplaatst: 18 maart 2019 Geplaatst: 18 maart 2019 Bedankt voor de uitleg wordt een heel stuk duidelijker. Een mooie uitdaging! Hoe zit het met de 2-duo houders hoe monteer je die? gr Jan
Sprietje Geplaatst: 18 maart 2019 Geplaatst: 18 maart 2019 Als je graag normale lnb's wilt gebruiken, doe het dan op de volgende manier. Dan past alles zonder te zagen, vijlen en boren.
jarwha Geplaatst: 18 maart 2019 Geplaatst: 18 maart 2019 Als ik het goed begrijp, op de samengestelde SAB-rail zitten 3 lnb klemmen waarop 9e, 19.2 en 28.35 lnbs geplaatst kunnen worden. Geheel monteer je op de E85 rail dmv vastzetten op lnbs 13 en 23.5 die al op de rail gemonteerd zitten. Groeten, Jan
Sprietje Geplaatst: 18 maart 2019 Geplaatst: 18 maart 2019 Nee, op de samengestelde rail plaats je de 13e - 19,2e - en 23,5e lnb De lnb voor de 9e en 28,35e worden op de lnb-klemmen van de E-85 geplaatst. Over de hals van beide lnb's plaats je de twee buitenste SAB-klemmen achter de klemmen van de E-85. De hals van de Smart Titanium Single LNB is lang genoeg dat daar alle ruimte voor is.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen