Ga naar inhoud


Laptop start (na Windows update?) soms heel traag op


Jürgen

Aanbevolen berichten

Zoals eerder al geschreven gebruik ik o.a. een snelle Asus laptop met 512 Gb SSD / Windows 8.1 en daarmee gebeurt het opstarten / afsluiten binnen 10 seconden.

 

Toch gebeurt het regelmatig dat het afsluiten in verhouding heel lang duurt, soms minuten en na het opstarten krijg ik een Pop-Up met daarop de melding Server bezet.

Als ik dan op de optie Opnieuw klik blijft zich de melding herhalen en pas na lange tijd (minuten) gaat de melding vanzelf weg en functioneert alles weer razendsnel.

Klik ik op de optie Activeren dan kom ik wel in het normale Tegels opstartscherm maar kan daarna geen programma's opstarten, dus kan ik ook geen printscreen van de Pop-Up melding maken.

 

Nu denk ik dat dit alleen optreedt nadat een automatische Windows update heeft plaatsgevonden maar zeker weten doe ik dat niet.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


enkel een vermoeden, dat je in den beginnen heel veel en vaak updates krijgt, die ook allemaal hun invloed hebben, spreek er wordt een of meerdere restore point aangemaakt op je schijf

 

naast die clevere / slimme indexing functie van windows zal er wel wat tijd nodig zijn om al die bitjes op een rij te krijgen...

 

maar er zijn heel wat online functies ingebouwd in dat windows 8.1 en die dienen allemaal verfrist te worden na een update

updates kun je ook in z'n geheel uitschakelen, dan ben je van dat gezeik verlost

krijg je echter geen verbeteringen die hoogstnoodzakelijk blijken in windows :whistle::wink:

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak eens screenshots.. Dit kan ook vanuit een geïnstalleerd programma komen vooral gezien de term activeren. Windows activeer je maar 1 x en dan zeurt hij er niet meer om. Als er updates zijn geweest die geïnstalleerd moeten worden na het opstarten zijn die duidelijk te herkennen in een egaal blauw scherm met meestal de mededeling om de computer niet uit te zetten.

Uitgaande van een standaard 8.1 installatie DVD moet je er op rekenen dat er nog zeker 250 updates geïnstalleerd zullen worden.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf levering is op de Asus laptop Windows 8.0 geïnstalleerd en daar heb ik noodzakelijkerwijs eerst alle Windows updates moeten installeren voordat ik naar Windows 8.1 kon upgraden.

Hiervoor zijn enige tijd geleden alle updates al binnengehaald en tot vandaag up-to-date.

 

Inmiddels is Windows nu volledig van slag, wil de virusscanner Bitdefender niet meer opstarten en barst het van de foutmeldingen in het Windows logboek.

Zelf de hiervoor gemaakte Acronis Image backup van Windows 8.1 kan ik niet meer terugzetten, krijg foutmelding dat terugzetten niet mogelijk is.

Wel kan ik nog de Image Backup met Windows 8.0 zonder problemen terugzetten.

 

Dit is voor mij aanleiding om de update Windows 8.0 naar Windows 8.1 opnieuw uit te voeren en alles opnieuw te installeren.

Ik vrees namelijk dat alle andere opties niet goed zullen functioneren.

 

Voorlopig zal ik eerst het hoogst nodige installeren en kijken hoe lang het goed blijft werken.

 

Ik heb nu toch wel het vermoeden dat ik iets geïnstalleerd wat dit probleem heeft veroorzaakt.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vermoeden heb ik dus ook.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste wat ik mij kan herinneren was dat ik bezig was om een met Windows 8.1 bootabele USB stick aan te maken welk zoals ik begreep niet mogelijk was.

Ook had ik als laatst wat problemen met de Asus N53 WLAN USB stick, ik kreeg de optie 5GHz niet meer aan de gang, wellicht iets met de gebruikte Asus drivers.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...