Ga naar inhoud


Juridische voorspellingen voor 2015 (en terugblik op die van 2014)


Gast RSS-bot

Aanbevolen berichten

glazen-bol.pngEn zoals elk jaar op Oudjaarsdag mijn juridische voorspellingen voor het volgend jaar. Maar eerst eens zien hoe ik het in 2014 deed.

  • In hoger beroep blijft de TPB-blokkade gehandhaafd en Brein pakt dit aan om blokkades te eisen van alle torrentsites die ze kunnen bedenken, daarbij gemakshalve vergetend dat in de TPB-uitspraak ook meewoog dat een Nederlandse rechter eerder had bepaald dat TPB onrechtmatig handelt. Nope. De blokkade werd opgeheven door het Gerechtshof, omdat deze niet effectief zal zijn.
  • De Europese privacywet (Verordening bescherming persoonsgegevens) komt er maar het blijkt een monstrum van onduidelijke regels die elkaar intern tegenspreken. Nope. Hij is er (nog) niet, maar een monstrum is het wel. En de Raad van Ministers gaat het alleen maar erger maken.
  • Een werknemer wordt door zijn werkgever verplicht tot afstaan van een werkgerelateerd social media account. Het komt voor in de praktijk maar of die verplichting standhoudt bij de rechter, is nog niet uitgeprobeerd.
  • Getty Images blijft sommatiebrieven sturen maar pakt niet door bij de rechter. Ja. De brieven worden wel minder sinds de embeduitspraak, en zeker sinds Getty haar eigen embedtool lanceerde. Maar doorpakken bij de rechter, ho maar.
  • Crowdsourced: “ACM gaat een grote speler beboeten voor het niet naleven van de cookiewet”. Niet helemaal, het was niet de ACM maar het Cbp dat de cookiewet onverwacht ging handhaven. En het Cbp kan geen boetes opleggen.

Ik blijf maar matig scoren met deze voorspellingen. Dus of het veel zin heeft om door te gaan? Afijn, ik probeer het toch weer eens:

  • In de herhaling: de Europese privacywet (Verordening bescherming persoonsgegevens) komt er maar het blijkt een monstrum van onduidelijke regels die elkaar intern tegenspreken.
  • Het Hof van Justitie doet een uitspraak die het mogelijk maakt TPB-achtige sites te blokkeren bij de provider.
  • Microsoft moet van de Amerikaanse hogerberoepsrechter data van Europese cloudklanten afgeven, maar doet dit niet. De FUD van Europese concurrenten bereikt ongekende hoogten.
  • Er komt een vonnis over bitcoins waar ik hoofdpijn van krijg.
  • En ik crowdsource zoals elk jaar de laatste.

Wat denken jullie dat er gaat gebeuren in 2015?

Arnoud

Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer!



Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
Link naar reactie
Delen op andere sites


The same shit, always.

Zolang er genoeg knurften in de politiek stappen zonder de nodige competenties & vakkennis, lees ervaring, stapelen de problemen zich nog meer op.

Je laat je slaap er toch niet voor, de oplossingen zijn niet voorhanden zolang ze hun eigen regels bepalen.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...