Ga naar inhoud


Vraag over WIN8.0 (8.1) partities en de Backup / Recovery


Jürgen

Aanbevolen berichten

Zoals al in andere topics beschreven is mij Asus laptop van fabriek uit met Windows 8.0 voorgeïnstalleerd en dit via 5 partities, waarvan 3 verborgen Windows (Recovery) partities, zie bijlage.

Na de update naar Windows 8.1 is er aan de structuur van de partities niets veranderd en dat lijkt mij ook wel logisch.

 

In zowel Windows 8.0 als 8.1 maak ik regelmatig van ALLE partities d.m.v. Acronis ATI 2014 een Image backup.

 

Hierbij een aantal vragen:

 

Wordt tijdens de update van Windows 8.0 naar Windows 8.1 de inhoud van èèn of meerdere van de 3 verborgen Windows (Recovery) partities gewijzigd?

 

Als ik een Acronis Image backup terug wil zetten dan zet ik nu meestal alleen de partitie met daarin C: en D: terug, dus alleen Windows en mijn eigen data.

Dien ik dan ook de overige verborgen partities terug te zetten?

 

Zo ja, is het dan raadzaam om alle partities stuk voorstuk terug te zetten?

Zo ja, dan graag even uitleg hoe dit uit te voeren.

Als ik namelijk alle partities tegelijk voor de Restore aan vink dan wordt voor elke partitie de nieuwe locatie gevraagd.

Dit is niet alleen verwarrend maar gaat ook regelmatig fout.

 

Wat is nu de beste wijze om alle partities van èèn schijf te resteren?

post-37183-0-20125400-1420028117_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, dat had ik natuurlijk ook al gezien maar schijnbaar dienen zij toch een doel en zullen niet voor niets zijn aangemaakt.

De partities stonden op de laptop na oplevering.

Het is de bedoeling dat je die dan voor een Recovery kunt aanroepen d.m.v. tijdens het booten op de F8 of F9 toets (weet niet meer precies) te klikken.

Hierna wordt de HDD volledig gewist en de originele partities worden opnieuw op de HDD aangebracht.

Omdat deze originele partities kwijt kunnen raken heb ik d.m.v. Asus Backtracker de originele partities op een USB stick gezet.

Deze gebruik ik dan om een volledige Windows 8.0 Recovery uit te voeren waarna de 5 partities weer opnieuw worden aangemaakt en daarna de Windows 8.0 installatie wordt uitgevoerd.

 

Misschien dat de 3 extra partities totaal geen functie meer hebben.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist

als ik zo' n spul bekijk met een linux distro zie ik veel meer info

(zou met de dvd van acronis ook zichtbaar moeten zijn <suggestie> screenshot met fotocamera

 

omdat je redelijk veel hebt geexperimenteerd de laatste weken kan ik me voorstellen dat ook in de boot record rare kwestie staan

of dat er zelf partitites gemount worden die windows niet zomaar kan inlezen / indexeren

 

een screenshot kan jou en ons helpen

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kan ik nu niets meer tonen omdat ik zoals ik al schreef alweer vanaf begin ben gaan installeren.

De Screenshot uit de bijlage heb ik overigens gemaakt nadat ik de installatie vers had uitgevoerd.

Zal z.s.m. even kijken wat ik via Acronis kan opleveren.

 

Overigens ben ik met deze Windows verrassing uiteraard weer ontzettend blij.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, iedereen een fijne jaarwisseling toegewenst en volgend jaar weer met verse (tegen)zin de Windows perikelen ondervinden of wellicht toch eens door de voor mij zure appel bijten en definitief naar Linux overstappen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik heel goed naar de afbeelding kijk zijn die recovery partities leeg!!!!!!!!!!!!!!!!!

100% vrij

 

Nadat ik alles weer opnieuw heb geïnstalleerd nog maar eens gekeken naar de inhoud van de verborgen (Recovery) partities.

Waarbij Windows Schijfbeheer aangeeft dat deze partities leeg zijn of beter gezegd 100% vrij zijn zie je in Acronis ATI 2014 dat deze partities dus duidelijk gevuld zijn, zie bijlage.

 

Blijft dus mijn vraag open of deze bij de installatie van Windows 8.0 aangemaakt partities tijdens of na de update naar Windows 8.1 gewijzigd zijn.

post-37183-0-48886700-1420126513_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vraag heb je al eerder gesteld en het antwoord is NEE. Recovery partities zijn om de computer/laptop te herstellen naar de staat zoals je hem als nieuw hebt gekregen. (inclusief alle bloatware)

 

Je hebt de mogelijkheid om die recovery naar USB te kopiëren om deze ruimte nuttiger te benutten http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-usb-recovery-drivemaar dat heb je geloof ik al gedaan.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, dat had ik eerder al gevraagd maar was mij er niet zeker of ik de eerste keer de vraag dusdanig had geformuleerd waardoor het het eerste antwoord wellicht dienovereenkomstig fout zou kunnen zijn.

Ja, ik heb een Recovery USB stick gemaakt welke ik ook steeds gebruik om de originele Windows 8 opnieuw te installeren.

 

Nu heb ik weleens eerder geprobeerd om de Recovery partities te verwijderen maar dan startte Windows niet meer op.

Het ging wel goed toen ik alleen de laatste partitie van 20 Gb verwijderde maar de daarvoor liggende moet je niet verwijderen, althans is dat mijn ervaring.

Overigens gelet op de kleine ruimte die de Recovery partities innemen ook niet echt zinvol om te verwijderen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je die recovery partities niet gebruikt, kun je die m.b.v. de Windows installatie cd verwijderen.

Bij nieuwe installatie van Windows 8, maar de setup op een lege schijf 2 partities aan. Eentje van 350 MB voor opstartbestanden en b.v. Bitlocker. En eentje voor Windows.

Bij backuppen van Windows met Acronis worden beiden partities gebackupd.

Bij terugzetten is het 't beste om beide partities terug te zetten.

Als je één schijf gebruikt, dan zou ik bij de installatie ook een data partitie maken.

Mooiste is om Windows en de 350 MB partitie op een SSD te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...