lujo Geplaatst: 31 december 2014 Geplaatst: 31 december 2014 Ontvangst van Hotbird 13 is niet vereist maar het zou mooi zijn als dat kan. Vereisten: - geen T90 - twin lnb's - 4 of 5 dezelfde lnb's - schotelantenne liever niet groter dan ongeveer 88 cm. Vragen: - welke schotelantenne - welke (smalle) twin lnb's - welke diseqc switches voor 4 lnb's - welke diseqc switches voor 5 lnb's - welke satellietkabel Ik weet dat ik met smalle lnb's naar verwachting minder signaal zal hebben dan met een Inverto Black Ultra lnb maar omdat ik deze 4/5 satellieten met een relatief kleinere schotel wil ontvangen moet ik helaas keuzes maken. Zou ik ook zonder Triax multifeed houden dit resultaat kunnen bereiken? Het liefst zou ik met een "GK3" houder werken alleen weet ik niet of ik daarop 4 lnb's kwijt kan. Kan ik op een "GK3" houder 4 houders plaatsen? Bestaat er een "GK4" houder? Ben zeer benieuwd wat jullie advies zou zijn rekening houdend met mijn vereisten. Beste wensen.
Sprietje Geplaatst: 1 januari 2015 Geplaatst: 1 januari 2015 Beste lujoDe beste wensen voor 2015.Je hebt het over 4 of 5 lnb's. Mag ik aannemen dat je hiermee bedoeld dat je de 13-19,2-23,5-28,2 als minimaal wil hebben met de 16 erbij als optie?Tja, die 16e erbij maakt het een stuk lastiger.Wat ik dus graag wil weten is of die 16 er nu wel beslist bij moet of niet.Een tweede vraag: waarom wil je allemaal de zefde lnb's. Natuurlijk is het mooier maar als je voor 13-16-19 smalle lnb's nodig hebt, waarom wil je die dan ook voor de 23,5 en 28,2 gebruiken? Dat is toch niet nodig?Dedoel je met niet groter dan 88cm misschien een Triax 88? Deze is wel 95cm hoog.Verder, hoeveel aansluitingen wil je hebben want lnb's met 1 aansluiting hebben soms koppen die 11mm kleiner zijn.
lujo Geplaatst: 1 januari 2015 Auteur Geplaatst: 1 januari 2015 Beste Sprietje, De beste wensen voor 2015 :-) - 16 is een vereiste. - 13 liever wel maar zou ik kunnen laten vallen. Mocht ik bijvoorbeeld 16-19,2-23,5-28,2 met die "GK3" voor elkaar kunnen krijgen en dat er daardoor geen plaats is voor 13 dan kan ik die laten vallen. - Ik bedoel inderdaad een schotelantenne zoals Triax 88. Triax 110 vind ik weer te groot. - Lnb's moeten twee aansluitingen hebben. - dezelfde lnb's alleen omdat het geheel mooier eruitziet. Ik gok dat je bedoelt dat ik voor 23,5 en 28,2 een normale "60 mm" lnb zou kunnen gebruiken? Op dit moment denk ik dat ik meer voor de "looks" zou gaan en tegelijkertijd zie ik het als een experiment om te zien hoe goed ik alle satellieten kan ontvangen met die smallere lnb's. Ik heb hier nog een Inverto Black Ultra waarmee ik dat zou kunnen testen. Helaas heb ik geen satellietmeter of een Enigma ontvanger zodat ik SNR, BER waardes goed kan vergelijken maar wie weet kan ik er van iemand eentje lenen.
Sprietje Geplaatst: 1 januari 2015 Geplaatst: 1 januari 2015 In welke regio komt de schotel te staan?
lujo Geplaatst: 1 januari 2015 Auteur Geplaatst: 1 januari 2015 Trouwens, ik zou eerder een Maximum E85 kopen dan een Triax 88 mocht ik met die E85 deze satellieten ook kunnen ontvangen.
Sprietje Geplaatst: 1 januari 2015 Geplaatst: 1 januari 2015 Beste LudoIk heb even wat voor je uitgerekend.Bij gebruik van een Triax 88 moeten de 13 en 16 oost 39mm uit elkaar staan.Dat zou voor een ALPS-twin met de kop wel kunnen maar niet met de behuizing want die is 56mm breed. Bij de single uitvoering had het wel gekund.Je zult dus nog smallere lnb's moeten gebruiken met een nek van 23mm.Bij een E85 kun je houders bestellen zodat ze 3-4,3 graden uit elkaar staan. Die moet je dan twee stuks nemen om de 13 samen met de 16 te monteren en 19,2 samen met de 23,5. Voor de Astra 28,2 kun je de gewone houder nemen met een verloopring.Je weet dat die hele smalle lnb's een stuk gevoeliger zijn voor regendruppels dus ik adviseer je dan ook een regenkap te maken die over alle lnb's heen gaat.
ROMAN Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 Ik zou opteren voor 2 schotels Triax 78 (88 kan natuurlijk ook maar de regenreserve zal met 78 al voldoende zijn): op de ene 13E en 19.2E en op de andere 16E, 23.5E en 28.2E en je kan overal gewone LNB's gebruiken. Groetjes, Roman
paulvr Geplaatst: 10 januari 2015 Geplaatst: 10 januari 2015 (aangepast) Ik heb intussen in mijn T90 antenne al driekwart jaar een reeks smalle SAB Slim Premium SPQ LNB's (deels quad) mij uitstekende beelden van 9 satellieten leveren. Op 16 graden een volstrekt ongestoorde ontvangst van de TVR zenders, van Taraf, Etno, Favorit, eStrada, West, b1, Realitatea, Alfa Omega, Money Ch en het TV7 Moldova pakket. Zonder meer aan te bevelen. 88 cm of 90 cm maakt op zich uiteraard geen verschil maar je moet wel iets met voldoende breedtewerking hebben zodat je een aantal papegaaien op zo'n stokje naast elkaar kunt zetten. Omdat ik geen ervaring heb met andere dan T90 of dual LNB systemen kan ik niet echt iets bijdragen aan de vraag welk type antenne het moet zijn indien het (per sé) geen T90 mag zijn (??). Ik heb trouwens absoluut NIET de indruk dat deze LNB's per definitie minder goed zouden zijn dan Black Ultra's. Nooit specifiek gemeten maar ik merk geen wezenlijke verschillen met een andere draaibare 90 cm schotel die wel een Black Ultra aan boord heeft. PS: ik gebruik geen enkele vorm van afdekking van de LNB's tegen regen o.i.d. 10 januari 2015 aangepast door paulvr speciale interesse: C-Band
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen