Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb een triax met Duo LNB met 4 uitgangen, Xtrend Et4000 en Open PLI 3.0, alles werkte tot voor kort puik.

Maar ik moest onlangs mijn schotel verhangen vanwege zonwering. Na het verhangen deed alleen de 19,2 het. Schotel opnieuw uitgericht en daarna deden beide Astra's het (19,2 en 23,5) maar signaalsterkte was niet hoog genoeg ( onder 70%)

Ik had gezien dat de Duo LNB aan de 19,2 poot was bevestigd en linker hoek schuin omhoog was gericht ( 11 graden hoek). CD beveelt momenteel aan om de Duo LNB aan de 23,5 poot te bevestien en rechter onderhoek schuin omlaag.

Na het wissel van de LNB (bevestiging van 19,2 poot naar 23,5 poot) en opnieuw de 11 graden hoek er juist inzetten heb ik nog maar signaal op 1 kop. De schotle staat nog zoals de stond toen de LNB nog aan de 19,2 poot vast zat omdat die toen niet beter kon.

Op mijn Xtrend ET4000 op Opn PLI 3.0 1 tuner heb ik bij Tunerconfiguratie eenvoudig;  DiseqC A/B ; Poort A = 23,5 en poort B = 19,2 KU ; 22Khz JA ; Nee staan.

In deze setup heb ik bij signaalzoeker goed signaal (rond 80%, AGC 0% en BER 0 LOCK) op de 19,2. bewolkt weer
Bij afstemmen kies ik dan voor een  "vooraf ingestelde transponder". Ik kan ook een gebruiker gedefinieerde kiezen maar dan weet ik de volgende settings niet :
Systeem = ? (Heb allen signal op DVBS2
Polarisatie = ? (Nu verticaal)
Symbol rate =? (Nu 22000)
Inversie= ? (NU auto)
FEC= ?  (Nu 2/3)
Modulatie= ?  (Nu 8PSK)
Roll-off= ?  (Nu 0.35)
Navigatie= ? (Nu Auto)

Op de 23,5 heb ik in deze bovenstaande setup totaal geen signaal meer, dit was wel zo voordat ik de LNB bevestiging van de 19,2 naar de 23,5 poot wijzigde zoals hiervoor beschreven

Wanneer ik bij tunerconfiguratie Poort A en B omwissel (A = 23,5 en B = 19,2) dan heb ik vervolgens wel zenders op de 23,5 en niet meer op de 19,2.

Na automatisch zoeken M7 gekozen en dan heb ik alleen de Sd zender Nl 1-3 RTL, SBS en een berg buitenlandse zenders.

De vraag is waar mijn probleem nu zit:
Instellingen op de ET4000
Uitlijning schotel moet aangepast worden door wisseling van de LNB poten
Of beide, uitlijning en instellingen?

Al vast bedankt voor jullie hulp!

• Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst: (aangepast)

zet nu eens een merkteken waar je schotel nu staat en draai hem eens naar vb oost tot je terug beeld hebt op astra 1

en staat je evaluatie nog goed ?

je staat volgens mij op de verkeerde sat ingesteld buiten 

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Bedankt Smetje dat gevoel begon ik ook al te krijgen omdat ik veel buitenladse zeders ontvang. Opnieuw uitrichten dus. Ga ik dit weekend dan maar doen.

Zie je nog fouten in de instellingen van mn box?

Geplaatst:

A = 23,5 en B = 19,2

dit zou toch werken 

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

Geplaatst:

Dacht ik ook (zelfs postings gevonden dat het zo moet als je de LNB ophangt aan de 23,5 poot) maar dan werkt 23,5 beperkt en 19,2 helemaal niet. OP 23,5 wel signaal en beperkt zenders en op 19,2 nada geen signaal gen zenders.

Geplaatst:

ik denk toch beter uitrichten is de boodschap

Geplaatst:

is normaal toch zo gebeurd

met een kleine tv erbij en je ontvanger

@Roadrunner2, als je de 23,5 kop in de houder zet waar eerst de 19.2 in zat, moet de de schotel niet alleen een tikje naar het westen draaien, maar de kanteling van de schotel ook aanpassen, dwz een tikje verder omhoog kantelen. Die kanteling komt overeen met de hogere positie van de Astra 3 satelliet.

Diseqc instellingen in je ontvanger blijven natuurlijk ongewijzigd.

De schuinstand van de lnb had je al op 11 graden. Daar verandert niks aan. De schotelkanteling echter moet dus worden aangepast.

De kop van de Astra 1 satelliet hangt in de nieuwe situatie dus aan de oostkant en 11 graden lager tov de Astra 3 lnb in de houder.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Oei, wat lees ik nu een hoop onzin bij elkaar.

Smetje, als je de kop van de duo-lnb gaat veranderen van de 19,2 in de klem naar de 23,5 in de klem, zitten er dan ineens kleine kaboutertjes in die duo-lnb om inwendig de draadjes op de diseqc-switch om te verwisselen? Nee, natuurlijk niet en daarom verandert ook de diseqc-instelling niet.
Bij een duo-lnb is de Astra 19,2 altijd poort 1 of A en de Astra 23,5 altijd poort 2 of B met welke kop je deze ook in de lnb-klem monteert zelfs al heb ik die duo-lnb in m'n broekzak zitten.

En Eduard schrijft:
"als je de 23,5 kop in de houder zet waar eerst de 19.2 in zat, moet de de schotel niet alleen een tikje naar het westen draaien, maar de kanteling van de schotel ook aanpassen, dwz een tikje verder omhoog kantelen. Die kanteling komt overeen met de hogere positie van de Astra 3 satelliet."

Ook hier klopt niets van.
Natuurlijk moet de schotel verdraaid worden maar de Astra 23,5 staat oostelijker dan de Astra 19,2 dus moet de schotel naar het oosten gedraaid worden en niet naar het westen, om precies te zijn 5,2 graden naar het oosten.
Ook staat de Astra 23,5 van ons uit gezien lager aan de hemel dus moet de elevatie van de schotel 1 graad lager ingesteld worden en niet hoger.

En beste Roadrunner, je moet dus helemaal niets aan de instellingen op de ontvanger veranderen. Gewoon alles laten staan zoals het voorheen stond.
En een schotel afstellen luistert wel heel wat preciezer dan een UHF-antenne afstellen. Het gaat om tienden van millimeters, zowel de draairichting als de elevatie.

Bekijk even dit filmpje van CanalDigitaal:

Geplaatst:

En Eduard schrijft:

"als je de 23,5 kop in de houder zet waar eerst de 19.2 in zat, moet de de schotel niet alleen een tikje naar het westen draaien, maar de kanteling van de schotel ook aanpassen, dwz een tikje verder omhoog kantelen. Die kanteling komt overeen met de hogere positie van de Astra 3 satelliet."

Ook hier klopt niets van.

Natuurlijk moet de schotel verdraaid worden maar de Astra 23,5 staat oostelijker dan de Astra 19,2 dus moet de schotel naar het oosten gedraaid worden en niet naar het westen, om precies te zijn 5,2 graden naar het oosten.

Ook staat de Astra 23,5 van ons uit gezien lager aan de hemel dus moet de elevatie van de schotel 1 graad lager ingesteld worden en niet hoger.

Sprietje, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. 

Heb het verhaal in spiegelbeeld beschreven. Het zal de vroege ochtend zijn. ;)

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Kan gebeuren Eduard. Soms haal ik bij ruimtelijke situaties ook dingen door elkaar. Mijn ervaring is dat je het dan even moet laten rusten en er op een later tijdstip nog eens over na moet denken. Dan zit je je achteraf af te vragen waarom je van iets eenvoudigs er eerst geen helder beeld van kon krijgen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Kan gebeuren Eduard. Soms haal ik bij ruimtelijke situaties ook dingen door elkaar. Mijn ervaring is dat je het dan even moet laten rusten en er op een later tijdstip nog eens over na moet denken. Dan zit je je achteraf af te vragen waarom je van iets eenvoudigs er eerst geen helder beeld van kon krijgen.

Terwijl als ik daadwerkelijk achter de schotel sta, nagenoeg op de automatische piloot aan een schotel kan draaien.  Kan de Clarke Belt bijna wel dromen, 

Maar bij een multi-feed situatie haal ik bij de beschrijving ervan de te verrichten handeling en het beoogde ruimtelijke resultaat inderdaad wel es door elkaar. :crazy:   

Geplaatst:

Hallo Sprietje

Bedankt voor alle informatie. Waar ik al bang voor was zal moeten gebeuren, opnieuw uitrichten. Eduard en Smetje julli ook bedankt voor jullie antwoorden, uiteindelijk was ook daar de boodschap opnieuw uitrichten.

Mijn schotel (Triax volgens mij 78cm) hing al aan het huis toen ik het huis kocht en deze is ook nog eens geverfd met zijdeglans lak. Hij heeft het altijd goed gedaan maar nu ik toch aan de gang moet zou ik gelijk een nieuwe kunnen ophangen. Gezien het werk kan het zeker de kosten waard zijn. Wil in de toekomst een nieuwe TV en bij Ultra HD moet voor mijn gevoel alles zo optimaal mogelijk zijn.

Ik zou zelfs nog 1 maat grotere triax kunnen ophangen aan de muurbeugel. Dan vermoedelijk ook een andere LNB. Wat is aan te raden en is een Triax dan opnieuw de juiste keuze als je aan de 19,2 en 23,5 genoeg hebt?

Geplaatst:

Beste Roadrunner

Een schotel verven is niet echt ideaal. Als je hem bijv. een kleur wilt geven van de muur waar hij tegenaan hangt, kun je hem het beste spuiten met een spuitbusje. De lak komt er dat maar heel dun op te zitten. Maar eerst natuurlijk heel goed ontvetten. En let er dan ook op dat je geen hoogglanslak gebruikt. Tijdens de sun outage zouden door de spiegeling de zonnenstralen de lnb kunnen doen smelten. Matte lak of hooguit zijdeglans.

Een Triax 78 is 70cm breed en 78cm hoog, op de spiegel gemeten dus zonder rand.
Ga je over op een Triax 88 die 85cm breed is en 95cm hoog, dan moet je ook een duo-lnb nemen voor een 80-85cm-schotel of twee lossel lnb's.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...