Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Alles voorbereid gaat t morgen de hele dag plenzen :-(.

Ik wil eerst optimaliseren met mijn bestaande schotel, kijken hoe goed ik het krijg en het scheelt montagetijd.

Ik las wel dat mij Duo LNB zo in de houder moet dat de LNB zo dicht mogelijk naar de schotel staat, de houder moet de LNB kop raken zegt CD. Bij mij lopen er 4 draden door de Triax arm en die komen er net voor de LNB kop weer uit. Die ruimte is zo krap dat de kabels die bocht naar onderen niet kunnen maken als de kop helemaal tegen de LNB houder aan moet. Ik wil ook niet forceren om breuken in de alu bescherming te voorkomen.

Is LNB tegen de houder (zo dicht mogelijk richting de schotel dus) belangrijk of mag die er ook 1.2 cm verder van de schotel af staan?  Als dat niet mag dan moeten de draden buiten de Triax arm lang, minder mooi gezicht helaas. Vind dit wel een nadeel van de triax dan want een doorvoergat in de arm maken lijkt me een slecht plan.

• Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Ik weet niet hoe ze daar bij komen dat de duo-lnb zo dicht mogelijk naar de schotel moet staan maar gezien waar het brandpunt van de schotel ligt, klopt dat niet. Het bandpunt van de schotel valt precies in het brandpunt van de feedhorn van de lnb als de feedhorn 5-6mm van de lnb-klem af staat.

Geplaatst:

Thanks je weet ook alles. Ik ben er nu na wat googelenachter dat mijn LNB vrijwel zeker de standaard DUO LNB van CD is met de 4 uitgangen. Klopt dan die 5-6 mm ook nog steeds of moet ik met die afstand als alles goed staat nog een beetje spelen om te kijken of het dan nog iets beter wordt.

Of juist anders om. Eerst een sat vinden, dan de optimale brandpuntafstand zoeken en dan nog wat fijn richten aan de schotel?

Geplaatst:

Tja, als je een schotel perfect wilt afstellen, dan moet je de volgende afstellingen maken:
1-Optimale elevatie
2-Optimale azimuth (draairichting)
3-Optimale schuinstand van de rail, monoblock of schotelskew bij ontvangst van meerdere satellieten
4-Optimale skew van de lnb
5-Optimale afstand tussen lnb en schotel

Met de eerste vier kun je heel veel signaalkwaliteit behalen.
Met de laatste  weinig. Als je de kop 5-6mm vrij zet van de lnb-klem kun je maximaal 1 procent winst behalen met het naar voor of achter schuiven is mijn ervaring.

Geplaatst:

Bedankt Sprietje hiermee ga ik morgen aan de slag. Alles is voorbereid dan moet het redelijk snel voorelkaar kunnen zijn. Ik meld nog wel even hoe het afgelopen is vermits ik niet van de ladder kieper (je kunt er nl moeilijk bij omdat de schotel op de uiterste hoek van het huis zit.:-( )

Geplaatst:

I kwam trouwens tegen dat je via Google je positie kunt invoeren en dan gelijk de juiste instelwarden voor je schotelafstelling terug krijgt. Dit is bijvoorbeeld een locatie in Zoetermeer http://fr.dishpointer.com/test/supermap.htm?satellite=0235&address=stephensonstraat+zoetermeer. De skew is dan duidelijk anders dan de vaste 11 graden die CD opgeeft. OOk de elevatie is minder dan de standaard waarde die CD aangeeft. Zal de 19,2 ook nog eens controleren.

Your Location Satellite Data Dish Setup Data
Latitude: 52.063°
Longitude: 4.527°
Name: 23.5E Astra 1D,3A
Distance: 38806km
Elevation:27.9°
Azimuth (true): 156.5°
Azimuth (magn.): 156.0°
LNB skew: -6.7°

Geplaatst:

Als ik voor dezelfde locatie de Astra 19,2 controleer dan geeft die deze waarden:

Your Location Satellite Data Dish Setup Data
Latitude: 52.063°
Longitude: 4.527°
Name: 19.2E Astra 1E,1F,1G,1H,1Kr,2C
Distance: 38714km
Elevation:28.9°
Azimuth (true): 161.6°
Azimuth (magn.): 161.1°
LNB skew: -3.7°

Elevaiton er mdden tusen in ljkt mij dan of optimaliseren op de 23,5 (de poot waarop de lnb aan de schotel zit) en dan ervan uitgaan dat in de duo LNB de elevation van de 19,2 vanazelf goed staat als de rest ook klopt

Azimuth verschilt maar dat zal vermoedelijk vanzelf goed zijn als ik de 23,5 perfect zet (daarop zitten ook de meeste HD zenders dus belagrijkste)

De skew van de LNB zijn ook totaal verschillende waarden ik zal maar eens beginnen met de 11 graden van CD en dan maar een wat draaien om te zien of het verbetert of verslechterd.

Sprietje nav deze post nog aanvullende tips. Ben je dankbar voor al je adviezen want zoals de boel nu klaat de rest van de familie steen en been.

Geplaatst:

Beste Roadrunner, zo werktdat niet.
Je houdt er al geen rekening mee dat de polarisatie die op de Astra 1, 2 en 3 wordt uitgezonden 7,5 graden verdraaid is. Dit is uniek en wordt op geen enkele andere satelliet toegepast maar daardoor klopt je beredenering niet meer, zie bijlage.

post-60869-0-08122200-1420298131.jpg

Geplaatst: (aangepast)

De skew is dan duidelijk anders dan de vaste 11 graden die CD opgeeft.

CD heeft het over de schuinte van de duo-LNB denk ik, en dat is echt wat anders dan de LNB-skew van een enkele LNB!

De schuinte van de duo-LNB bepaalt de goede kijkhoogte van de "scheelkijkende LNB" in de duo LNB. Voor zoetermeer valt dat gewoon uit te rekenen.

Voor den haag lijkt me 11 graden schuin een goede benadering, zie

http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=23.5&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=19.2&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.06%2C4.31&la=52.06&lo=4.31&country_code=nl

daar komen ze op 11,25 graden uit.

Elevaiton er mdden tusen in ljkt mij dan of optimaliseren op de 23,5 (de poot waarop de lnb aan de schotel zit) en dan ervan uitgaan dat in de duo LNB de elevation van de 19,2 vanazelf goed staat als de rest ook klopt

Azimuth verschilt maar dat zal vermoedelijk vanzelf goed zijn als ik de 23,5 perfect zet (daarop zitten ook de meeste HD zenders dus belagrijkste)

De elevation en azimuth van de schotel gaan over de LNB die midden op de arm van de schotel zit. Dus niks er midden tussenin gaan zitten!

Door zijn andere positie t.o.v. de schotel krijgt de schelende LNB vanzelf een andere elevation en azimuth dan de schotel.

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Hallo A33 bedankt voor jouw tips. Toevallig had ik de site van satlex ook gevonden en gezien dat voor de Astra 19,2 de schuinte rond de 11 graden ligt. Achter de komma kun je met je waterpasje en CD plakkertje op de LNB  toch niet bereiken. Daarvoor zal licht draaien met oog op de signaalsterktemeter en de satfinder meter beter zijn.

Maar de waardes zijn anders als je op die site de sateliet Astra 23,5 kiest.

Ik heb de 23,5 kop nu in de LNB houder zitten dus zit Astra 23,5 in het midden van de schotel. Als ik voor Astra 23,5 mijn positie in de website van Satlex stop dan komt er een hele ander waarde uit (-14,37 ipv - 11,xx). Als ik jou dan goed begrijp dan moet ik dus Elevatie 27,87 aanhouden en zet ik de LNB 14,37 graden schuin?

Vervolgens zit door het ontwerp van de DUO LNB de 19,2 kop gelijk goed in positie?:

De volgende gegevens zijn voor Uw locatie berekend (Den Haag NL) :

Azimuth-hoek:
156.19° (True North)
Elevatiehoek:
27.87°
LNB-Tilt (Skew):
-14.37°
LNB-Tilt (Skew):
-7.37° (Astra 3B => uitzonderingsgeval!)
Offset hoek:
20.36°
Afstand tot satelliet:
38809.50 Km
Signaalvertraging:
258.73 ms (Uplink + Downlink)
Declinatiehoek:
-7.39°
Polarmount uurhoek:
158.91°
Motor-gradeninstelling:
21.09° Oost
Satelliet:
Astra 3B (23.5° O = 336.5° W)
Geplaatst:

wel zorgen dat de buis waar je de schotel op bevestigd 100% waterpas staat he

anders kloppen de graden niet

post-41606-0-62653700-1420312090.jpg

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Smetje bedankt die ga ik morgen eerst controleren en zonodig perfectioneren en dan pas verder. Ik heb een kleine TV, een sognaalmeter optisch en acoustisch en de signaalsterkte op mn box om alle details top te krijgen als ik de grote lijnen eenmaal goed heb. Ik heb dit nog nooit gedaan (beetje bijgesteld maar dat werd dus niets) dus morgen avontuurlijke dag.

Allemaal bedankt voor de tips ik red me hier morgen wel mee. Hopelijk komt er nog 1 reactie van A3 op mn laatste zekerheids vraag binnen dan ben ik helemaal goed voorbereid. De ifo van CD vind ik ondermaats eigenlijk.

Geplaatst:

zet hem vb op de vrije zender omroep gelderland

zie afbeelding

de disecq instelling staat goed denk ik

Poort A = 19,2 en poort B = 23,5

en neem hier ook eens een kijkje aub

https://www.sat4all.com/forums/topic/343164-astra-3-geen-signaal-op-11856-en-11739/

post-41606-0-47123900-1420313459.jpg

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

Geplaatst:

Aha Smetje die waardes had ik aan he begin gegeven maar nu zie ik het verband:

ASTRA 23,5= 11739 V

Systeem = ? (DVBS2)
Polarisatie = ? (verticaal)
Symbol rate =? (Nu 22000)  MOET DUS 27500 zijn
Inversie= ? (NU auto)
FEC= ?  (Nu 2/3)
Modulatie= ?  (8PSK)
Roll-off= ?  (Nu 0.35)
Navigatie= ? (Nu Auto

Klopt dit en wat zijn vervolgens de waardes van de 19,2 Astra?

Geplaatst: (aangepast)

hier heb je de zender bvn op astra 1

post-41606-0-54543400-1420316598.jpg

en hier vb zdf hd

post-41606-0-08485400-1420316794.jpg

aangepast door smetje limb.BE

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...