Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

er zit toch een vrij recente settings lijst in die ontvanger?

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

• Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Smetje bedankt en heb je voor mij ook nog deze instellingen op mijn Xtrend ET4000 op Opn PLI 3.0. De instellingen stonden goed voor de oude situatie waarbij de LNB aan de 19,2 poot hing en toen ben ik gaan wijzigen. Wel handig als ik deze instellingen gelijk goed kan zetten dna kan ik morgen gelijk beginnen met de TV erbij. Ik heb ook een paar keer snelle scan van zenders gedaan dus alles is uit mijn box. Tot overmaat van ramp was OpenPLI site ook niet bereikbaar dus nog geen box update en nieuwe zenderlijst (Henksat was t volgens mij maar er is daar ook nog een andere) op kunnen halen. Dat zou ik straks nog even kunnen doen dat is toch los van de schotel.

Graag nog even de configuratie van de tuner: 

Tunerconfiguratie eenvoudig;  DiseqC A/B ; Poort A = 19,2KU en poort B = 23,5 heb ik al begrepen

Maar dan, de Astra 23,5  zou zo goed moeten zijn

ASTRA 23,5= 11739 V

Systeem = DVBS2
Polarisatie = verticaal
Symbol rate = 27500
Inversie= auto
FEC= 2/3
Modulatie= 8PSK
Roll-off= ?  (Nu 0.35)
Navigatie= ? (Nu Auto)

En de Astra 19,2?

ASTRA 19,2= 12188 V

Systeem = DVBS2 ??
Polarisatie = horizontaal
Symbol rate = 27500 ??
Inversie= auto ??
FEC= 2/3  ??
Modulatie= 8PSK  ??
Roll-off= ?  (Nu 0.35)
Navigatie= ? (Nu Auto)

Geplaatst:
post-41606-0-58799500-1420318333.jpg

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

Geplaatst:

hier heb je henk settings

astra 1

astra 3

e2_henksat_astra_1_3.zip

Geplaatst:

Hallo A33 bedankt voor jouw tips.

Maar de waardes zijn anders als je op die site de sateliet Astra 23,5 kiest.

Ik heb de 23,5 kop nu in de LNB houder zitten dus zit Astra 23,5 in het midden van de schotel.

Beste Raodrunner,

Je zit voor het uitrichten niet helemaal op het goede spoor, als ik je reactie goed begrijp. Ik zal het je hier proberen uit te leggen:

1. Voor het uitrichten van je schotel op 23oost, met 23oost-LNB centraal, berekent satlex met de eerste calculator voor (gemakshalve) Den Haag:    http://www.***geen-reclame***/nl/azel_calc-params.html?satlo=23.5&user_satlo=&user_satlo_dir=E&location=52.06%2C4.31&la=52.06&lo=4.31&country_code=nl&diam_w=75&diam_h=80

De volgende gegevens zijn voor Uw locatie berekend:
Azimuth-hoek: 156.19° (True North)
Elevatiehoek: 27.87°

Niks aantrekken van de skew die daar staat. Zoals gezegd: LNBskew is bij een duo-LNB niet echt relevant, want niet apart in te stellen (de LNB's in een duoLNB zitten aan elkaar vast!). Ook de andere cijfers daar zijn voor jou voor het uitrichten van de duoLNB niet echt relevant. Met je poging om die cijfers te begrijpen breng je denk ik vooral jezelf in verwarring.

2. De schuinte van de duo-LNB bepaalt vervolgens waar de 2e LNB in je duo-LNB komt te hangen ten opzichte van de schotel. Die kun je berekenen met de tweede satlex-calculator, waarbij je de meest oostelijke en westelijke satelliet moet opgeven (in jouw geval gewoon 23oost en 19oost). Daarover ging mijn vorige post:

CD heeft het over de schuinte van de duo-LNB denk ik, en dat is echt wat anders dan de LNB-skew van een enkele LNB!

De schuinte van de duo-LNB bepaalt de goede kijkhoogte van de "scheelkijkende LNB" in de duo LNB. Voor zoetermeer valt dat gewoon uit te rekenen.

Voor den haag lijkt me 11 graden schuin een goede benadering, zie

http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=23.5&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=19.2&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.06%2C4.31&la=52.06&lo=4.31&country_code=nl

daar komen ze op 11,25 graden uit.

(NB De WaveFrontier tilt-hoek (skew) van deze calculator gaat over de skew die nodig is voor afstelling van een multi-feed schotel, zoals ook feitelijk bij jouw duoLNB aan de orde is. Dit is dus een heel andere skew-waarde dan die waar jij steeds aan refereert, en er is dus ook een andere calculator voor!)

DUS:  Eerst uitrichten op 23oost met juiste elevatie en azimuth, en schotel goed vastzetten.

Dan met de schuinte van de duo-LNB ontvangst van 19oost optimaal maken.

Dan pas proberen of iets naar voren of achteren schuiven van de duoLNB nog wat verbetering geeft.

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Smetje en A33 bedankt voor jullie laatste posts. Volgens mij weet en heb ik nu alles!

Ik ga nu de koffer in zodat ik morgen op tijd kan starten met al jullie tips komt het wel goed lijkt mij. Ik laat nog van me horen als t gelukt is en natuurlijk ook als het niet lukt maar dat kan ik me bijna niet meer voorstellen.

Geplaatst:

zorg eerst dat je beeld hebt op die zender op astra 3

de rest volgt dan wel

Geplaatst:

Ervaringen van vandaag zijn niet bemoedigend. Muursteun moest waterpas gezet worden, goed gelukt. Daarna de verticale hoek erin gezet en gaan draaien van oost naar west met TV aan de satbox (afgesteld op de signaalsterkte meters) en ervoor nog een satfinder. Uiterst Oost zit het huis ervoor want de gevel waaraan de schotel hangt zit vrijwel op west. Eerste signaal vanaf oost was niets, geen beeld. 2e signaal was sterker en leverde beeld op de Astra 3. Nog verder naar west gaf de signaalmeter nog veel sterker signaal maar daar kreeg ik geen beeld op, dus maar terug naar positie 2.

Zenderscan gedaan en een klein aantal Astra 3 zenders gevonden. TV Oost ingesteld. Uren ziten richten maar kom niet verder dan 49-54% . LNB dichter bij de schotel levert verbetering maar dat kreeg ik voor donker niet meer afgerond.

Met signaalsterkte 49-54 % op de 23,5 en LNB 11 graden scheef had ik ook beeld op de 19,2 maar ook daar signaal niet beter dan tussen 68 en 72%. Die slechte signaalsterkte zou nog door de aangebrachte verf kunnen komen lijkt mij. Is matte muurverf ben ik achter gekomen.

Wat ik niet begrijp is dat ik een beperkt zenderaanbod heb (Satbox staat wel op M7 groep ingesteld) en dat er meer naar west nog een sterker signaal zat waaruit ik geen beeld kreeg.

Zoals de schotel nu gericht staat, staat hij iets meer naar oost gedraad. Ik heb ook de indruk dat ik iets lager gericht sta an voorheen (kan door waterpas stelling vd muursteun komen natuurlijk)  Is dat logisch als je de LNB bevestiging van de 19,2 poot wisselt naar de 23,5 poot?

In deze positie (meer naar oost gedraaid en volgens mij iets lager ) heb ik volgens mij meer last van mijn dakoverstek (die zit  70 cm boven de schotelbovenkant en komt tot bijna halverwege de diameter) en van de daknok van een stukje bijgebouw aan het huis. Tevens zit de kap van de markies zonwering een heel klein beetje voor de schotelrand. Verderop staan er hoge bomen verderop die nu ook gevaarlijk in de buurt van de satelietbaan komen nu de verticale hoek lager lijkt te staan....Vandaar niet bemoedigend als dit de juiste schotel positie is...

Is er een schematische tekening van de astra satelieten te vinden zoda ik begrijp wat dat laatste sterke signaal was die meer naar west zat maar waarop ik geen beeld kon krijgen? Die zit nl veel beter voor mijn situatie maar vermoedelijk is dat ijdele hoop?

Geplaatst:

Je kunt wel sterker signaal krijgen maar dan kijkt je opstelling naar een andere satelliet en daar zitten de kanalen niet op die je wilt ontvangen.

Ik meen mij te herinneren dat signalen van de satelliet met 30 graden je schotel bereiken. Er zijn wat vuistregeltjes om te bepalen of een obstakel nadelig is voor je ontvangst.

http://www.satellite-calculations.com/Satellite/Elevation.htm

Geplaatst:

@roadrunner2

Westelijk van de satellieten op 23oost zit de... 19 oost! Die satellietpositie heeft, begrijp ik, op de meeste frequenties een sterker signaal dan de 23 oost. Dus dat verklaart jouw ervaringen.

Het feit dat 23oost wat zwakkere signalen geeft, is ook de reden om juist die satellietpositie als "centrale satelliet" op je schotel te nemen.

En het klopt inderdaad, dat de 23oost een wat lagere elevatie heeft dan de 19oost, dat heb je goed opgemerkt.

Het feit dat je TV Oost ontvangt, betekent dat je op de goede satelliet zit. Goed werk!

Of de signaalsterkte van rond de 50 procent genoeg is voor goede ontvangst bij slechtere weersomstandigheden (dergelijke waarden zijn bij ontvangers meestal niet geijkt, dus meer een relatieve waarde dan een absolute), dat zal dan moeten blijken.

Ik heb zelf geen verstand van het effect van de gebruikte (schotel)verf.

Voor het vrije zicht van je schotel op satelliet 23oost: De elevatie bij jou voor 23oost is ongeveer (zie eerder, omgeving Den Haag): Elevatiehoek: 27.87°.

Dat betekent dat vanaf de randen van de schotel er vrij zicht in de richting van de satelliet moet zijn in de baan van 27.87 graden omhoog.

Als daar een dakrand hinderlijk in de weg zit, dan vermindert dat inderdaad de ontvangst. Een klein flapje van het zonnescherm aan de rand is niet heel erg: maar hoe groter het afgedekte oppervlak en hoe meer naar het midden van de schotel, hoe erger het effect van afdekking.

Om de maximaal mogelijke hoogte van obstakels te onderzoeken, gebruik ik altijd dispointer.com: Voer je precieze locatie in, en zet het groene plaats-bolletje precies op de plaats waar je schotel hangt. Zet in het vakje daaronder de satelliet op de 23oost. En druk dan op de Go-button.

Zet dan een vinkje in het kaartje bij de optie ¨show obstacle (line of sight checker)¨, en een rood verplaatsbaar bolletje verschijnt.

Verschuif dat bolletje naar de plaats op de satelliet-lijn, waar je de te hoge bomen verwacht, en je ziet als resultaat de hoogte die die bomen maximaal mogen hebben, ten opzichte van de onderkant van je schotel.

Zo kun je globaal kijken, of zich daar problemen zouden kunnen voordoen met het vrije zicht.

Preciezer kan het rond de periode rond de"sun-outage" (googelen maar, in nederland in maart en oktober geloof ik), of door zelf precies langs de onderrand van de schotel te kijken in een hoek van 27.87 graden, of je wel vrij zicht hebt.

Succes!

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst: (aangepast)

Maak eens wat foto's van je schotel samen met de obstakels waarvan jij denkt dat ze het signaal kunnen hinderen. Recht van voren genomen en precies van opzij. Deze laatste liefst genomen vanuit een positie even hoog als de schotel of anders op een wat grotere afstand en ingezoomd.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

A33 bedankt voor je aanvullende tips. Het uitrichten is inderdaad gelukt en viel me niet tegen (eigenlijk simpel). Maar CD zegt minimaal signaalsterkte van 75% halen en dat red ik nu niet. Jammer is dat ik niet meer weet hoe het was voordat ik hieraan begon. Op de 19,2 zat ik zeker hoger dan nu. Die zat toen in het center dus zou ik denken dat ik die waarde ook met de 23,5 kop moet kunnen halen.

Overigens maakt de LNB naar voor of naar achter bewegen best wel wat uit. Klein stukje bewegen was al goed voor 5% verschil dus wie weet zit ik straks wel op 65% als de LNB tegen de houder zo dicht mogelijk richting schotel zit. Dat is CD advies dus wie weet. Anders houd ik het op die 5-6 mm die hier al geadviseerd was.

Die dakoverstek en de rand van de markies zijn inderdaad een probleem denk ik ook. Ik heb dat geprobeerd te zichten langs de randen van de schotel maar dat is lastig en dus onbetrouwbaar.

Maar het geluk wil dat ik morgen thuis werk en de zon zou er moeten zijn. Dan ga ik rond middag uur wel elk half uur even de ladder op om te kijken hoe de zon op de schotel straalt. Op een zeker moment staat de zon dan in lijn met de schotel en dan kan ik het vrij goed zien lijkt mij. Zowel dakoverstek n de daknok als de bomen.

Ik kwam op deze http://www.kennislink.nl/publicaties/hoe-hoog-komt-de-zon-vandaag site de zonstand in januari tegen. De zon staat nu veel lager dan mijn sateliet kijkt dus als de zon over de daknok de schotel nog aardig raakt dan zit dat wel goed. Voor de dakoverstek geldt natuurlijk omgekeerd, maar de dakoverstek is zo lang horizontaal dat ik daar ook wel een betrouwbaar beeld krijg.

Ik maak het in ieder geval af zoals de situatie nu is want dan kan ik nu weer kijken en van de zomer verder zien. De hele tijd dat koude ijzer vasthouden bij de temperaturen is geen pretje...

Een custom made langere muurbeugel lijkt me dan een haalbare optie en dan gelijk een stuk hoger bevestigen dan ben ik op zeker van het probleem daknok en dakoverstek af.

Geplaatst:

A33 ik zit net npog even de dishpointer te doen. Positie erin, Astra 23,5 erin en vinkje gezet en dan Go gedrukt. Mooi om te zien dat de 23,5 inderdaad meer op oost zit (evenwijdig aan de achtergevel dus minder goed voor mijn situatie) dan de 19,2 waarvoor de sateliet schotel positie aan het huis destijds was bedacht door de vorige bewoners.

Op de plek van mijn dakoverstek zegt dishpointer H=3.0 op 5.5 meter van de schotel. Die afstand tot schotel klopt ongeveer wel met de afstand tot de daknok, maar dan begrijp ik dus dat de vrij zichtlijn ter plaatste van de daknok al 3.0 meter boven onderkant schotel ligt. Onderkant schotel wordt als nulpunt gezien en dan betekent 3.0 toch dat je op die plek al 3 meter hoog obstakel mag hebben. Lijkt me vreemd want dan is de hoek nooit rond de 28-29 graden die nu in mijn schotel zit. De beide benen van de driehoek zijn bijna gelijk.

Dishpointer verkeerd begrepen of een relatief grote onnauwkeurigeheid op korte afstanden van de schotel?

Als dishpointer inderdaad zo goed begrepen is dan worden die bomen pas een probleem als ze 48 meter + ophanghoogte van de schotel zijn. Nou daar ga ik dan in mijn leven geen last meer van hebben want zo hard groeien die niet als ze al zo hoog worden :D

Geplaatst:

Met de dishfinder erbij denk ik dat de sterke sateliet die ik nog meer naar het westen vond de hotbird is geweest. Bijna zelfde elevatiehoek, ik ben ook iets gezakt later dus het zou zo maar kunnen. Qua Azimuth hoek klopt de situatie tov het huis wel met wat ik nu op dishfinder zie. Volgens mij weer wat geleerd.

Geplaatst:

Sprietje bedankt voor je aanbod maar ik denk dat ik het zelf met de dishpointer app wel ga zien. Zo op de promo film te zien is dit ideaal voor mijn specifieke situatie en volgens mij heel nauwkeurig. Lukt dat niet dan post ik wel 2 foto's

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...