Ga naar inhoud


2-bay NAS welk Raid?


moonchild

Aanbevolen berichten


Ook met raid 1 moet je op een externe HD of andere NAS backups maken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kwestie is ook hoe veel capaciteit wil men als

jbot

raid0

raid1

raid5

dat bepaald straks ook wat je aan de kassa moet betalen!

vooral als die andere externe als backup moet gaan dienen < moet deze in principe even veel capaciteit hebben!

 

mij is het nu voor het eerst overkomen in Augustus 2014 dat me de linker disc stuk ging (raid1) 2008 gekocht QNAP TS-239Pro|| +

tegelijk ging mijn disc uit de PC ook een dag of wat later stuk

 

en helaas maar minder dan de helft had ik op PC' s en andere usb discs om te herstellen

 

het komt dus toch voor als je niet 1:1 backupped dat je data verlies hebt

 

nu backupped ie ' s nachts met de Qnap TS-470 (eerst 1:1 en dan incremental backup)

toch een iets prettiger gevoel

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, welke veilgheid wil je en wil je er ook voor betalen?

 

12 GB Nas en dan ook nog een 12 GB Nas voor de backup van de Nas? Meer dan 1200 euro voor opgenomen tv en films? Ik zou enkele onvervangbare prive dingen en eventueel muziekcollectie zo beveiligen.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gigabytes kosten niet zo veel meer

Terrabytes 2, 3, 4 dat zijn de kostenposten als HDD (als totaal prijs inclusief NAS)

 

Een lastig advies, voor iemand anders om te geven, wat het mag kosten.

 

Of maak je een vergissing in GiGaBytes en TeRRaBytes

 

12 gigabyte stop ik tegenwoordig ergens in een holle kies op de een of andere USB Media Opslag en neemt het gewoon mee mobiel

met 3,x meter CD's had ik bijna 60 GigaBytes op de NAS { peanuts dus voor de echte muziek bibliotheekfiel}

 

johnny-english.jpg?w=300&h=196

try this usbstick

aangepast door Tonskidutch

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

fenomenaal veel voor de hobbyist :huh:

maar niet ondenkbaar

 

het is echter een data hoeveelheid die met professionele apparatuur aankopen enkel "op Server of NAS niveau" kan worden aangepakt.

het andere aspect is natuurlijk de client zelf die zo een grote playlist / database moet kunnen weergeven en raadplegen

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een 4 bay gaan. Je bent veel flexibeler.  Wil je toch een beetje zekerheid hebben moet je toch minimaal in Raid 1 (2 bay) of in Raid 5 (4 bay) werken. Het is terecht geen backup, maar als er onverhoopt een schijf uitvalt ben je niet meteen (een gedeelte van) je data kwijt., 

 

2 x 6 TB is ook nog duurder dan 4 x 2 TB terwijl je in beide gevallen netto 6 TB hebt. (raid 1/raid 5)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie, 6 TB bij 4-bay is iets goedkoper. Op basis van Synology 214, 414 en WD green drives heb ik voor verschillende capaciteiten de prijzen in een spreadsheet gezet.

 

Vooral de pijs per TB is interessant. 2 bay raid 1 blijft duur, terwijl bij een 4 bay de prijs/TB pas vanaf 12 TB netto op een redlijk niveau komt. 2 bay JBOD blijft het goedkoopst, met als risico het ontbreken van enige bescherming tegen dataverlies.

nas.zip

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook Hitachi/HGST schijven in mijn NAS. Uit diverse onderzoeken die ik heb gelezen komen ze er als betrouwbaarst uit. 

 

Het grootste verschil tussen RED en Green schijven is de firmware. Het tussendoor parkeren van de koppen en het downspinnen van de motor is heel anders geregeld. Down en weer Up spinnen zorgt voor de meeste slijtage.

 

Op een bekende techsite handelt iemand in die schijven van 3 TB. (en andere) voor €75 nieuw in gesealde verpakking en volgens SMART 0 bedrijfsuren. Ik heb er 4 gekocht van hem..... (ga me niet vragen wie wat hoe, ook ik mag geen reclame maken ook niet via PM)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...