Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Neem toch gewoon een draaibare schotel, de zap tijd van 28 naar 26 zal je echt niet als erg vervelend ervaren, een luttele seconde waar je het over hebt dan

De enige beperking van draaibaar is, dat je in principe slechts 1 aansluiting tegelijk ter beschikking hebt.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Een extra schotel voor de Badr is de eenvoudigste oplossing.

En die conclusie m.b.t. satellieten/lnb's  "met 2 graden verschil" is - ook door jou - als eens eerder voorbijgekomen, zo staat mij bij. (Zie mijn post #3 hierboven).

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

en sprietje zou het misschien kunnen werken met een duo 60 lnb ?

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst: (aangepast)

want deze schotel heeft hij toch

triax Unique 110 cm

of op een nog groter 120 cm of ...

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Smetje

Je kunt de Astra 23,5 en de Badr 26 wel met een duo-lnb ontvangen maar dan zul je de Astra 28,2 toch moeten laten varen. Verder heb je dan ook een uncommitted switch nodig en de vraag is of de ontvanger met diseqc 1.1 overweg kan.

Geplaatst:

Beste putemmer

Die Hama Lypsi 3D Quad heeft een behuizing van 37mm diameter dus met taps t.o.v. elkaar zetten gaat dat nog net lukken maar welke lnb-klem zou je dan moeten nemen? Dan zul je toch zelf iets in elkaar moeten knutselen.

Geplaatst:

.....wilde evenwel goed gebruik maken van de triax unique schotel, die in multifeed een erg prettige dish is....een motor betekent eigenlijk weer afscheid nemen van de multifeed optie....

Dat hoeft geen afscheid te zijn, hoor. Je kunt ook je multifeedschotel op een motor zetten en die tussen twee standen laten draaien: de 26, en de 13/19/23/28.

Voor de 26-positie moet je dan kiezen, welke LNB je daarvoor gebruikt; ik zou zeggen de meest centrale (voor de beste ontvangst).

Wel moet je ontvanger natuurlijk de diseqc-mogelijkheden hebben om dit te doen, de combinatie tussen diseqc 1.0 en 1.2, en je moet daarbij meerdere satellieten kunnen definiëren op één motorpositie. Maar moderne ontvangers zouden dat volgens mij moeten kunnen...

Als je dan naar de 26 kijkt, dan geven de andere satellietposities geen beeld. Maar op de andere posities kun je gewoon quad LNB's gebruiken, om meerdere ontvangers te bedienen. Als je (vrouw) maar af en toe naar 26 oost kijkt, houdt je dus de gemakken van de multifeed optie, maar kan je (vrouw) desgewenst toch altijd naar de 26 schakelen....

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Allen tot nu toe bedankt voor de bijdragen! Er fijn dat er zoveel behulpzame mensen zijn!

Ik ga binnenkort sowieso wel 2 lnb's (quad) vervangen. Ga de smalste uitvoering kopen. Kan dan zelf kijken of het werkt.

Wel interessant overigens, a33! Begrijp evenwel niet helemaal wat je bedoelt. Het principe snap ik uiteraard wel, maar niet hoe je dat in een receiver zou moeten instellen (VU+ solo2).

Geplaatst: (aangepast)

Het principe snap ik uiteraard wel, maar niet hoe je dat in een receiver zou moeten instellen (VU+ solo2).

Hallo hansios,

Ik ken de VU solo2 zelf niet, maar in feite moet je dan voor de motorinstellingen doen of je maar twee satellieten hebt: de 26oost en (bijvoorbeeld) de 23oost. De 23oost-positie heeft dan drie extra schelende LNB's (13/19/28oost), die ieder een andere Diseqc 1.0-commando vragen.

Bij sommige ontvangers kun je voor verschillende satellieten dezelfde positie op de clarkebelt opgeven in je receiver, in dit geval dan dus de 23oost. Je zou kunnen uitzoeken hoe dat bij de VU+ zit (of wellicht kunnen anderen die de VU+ hebben daar iets over zeggen?).

Het is ook de vraag of de motorbesturing dan via diseqc 1.2 moet, of evt ook via USALS kan. Dat zou voor mijzelf ook puzzelen zijn; het is niet een oplossing die ik in de praktijk al tegen gekomen ben. Maar het moet zo kunnen, ik zou niet weten waarom niet.

En bij de schotel zelf moet dan natuurlijk ook alles een beetje anders. De beste manier is waarschijnlijk om de schotel echt in de normale motoropstelling te monteren, en eerst uit te richten op het zuiden (nulpunt motor). Vanwege de schoteldraaiing moet dan uiteindelijk de multifeed-beugel ánders schuin staan dan eerst; ik kan zo gauw niet visualiseren hoeveel schuiner/minder schuin dat dan zou moeten zijn. Maar daar kom je vanzelf achter in de praktijk, als je zover bent.

Op die manier zou je dan alle satellieten aan de clarkebelt kunnen ontvangen, naast de vaste posities 13/19/23/28.

Misschien kan je ook smokkelen, als je echt alleen de 26oost erbij wilt ontvangen, en kan het ook simpeler: door te doen of 23oost precies op het zuiden staat, de motor zo te monteren, en dan alleen het kleine stukje naar 26oost te laten draaien. Hopelijk zou die draaiing op dat korte stukje dan niet teveel afwijking geven van de clarkebelt.

Zoals gezegd: dit is geen orthodoxe opstelling. Maar als je vrouw graag de 26oost wil en geen extra schotel, is het wellicht een interessante mogelijkheid. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit zou komen te zien... :)

groet,

A33

PS Googlen op "multifeed diseqc motor" levert diverse hits op, onder andere dat het al eens is gedaan met een DM8000 ("multifeedschotel toch draaibaar met enigma2..."); ik mag alleen op dit forum geloof ik niet naar die website verwijzen :( .

Daar sturen ze altijd terug naar de basispositie via een zender van 23oost; ik zou denken dat het mogelijk moet zijn met een zenderkeuze op willekeurig 13/19/23/28oost. Maar dan moeten we goed de menuopties van de VU+ bekijken.

Of ook deze: https://www.sat4all.com/forums/topic/296895-funke-99cm-met-multifeed-4-lnbs-en-ook-een-rotor/

Allemaal dus al eens gedaan......

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Oef, wordt een uitdaging! Eerst maar eens 2 lnb's kopen en proberen. Ik houd jullie op de hoogte!

Ach ja, in analogie met de heer J. Cruyff (je ziet het pas, als je het doorhebt): als je eenmaal bedacht hebt hoe het kan, is het simpel.

Als je goed de menu-mogelijkheden van de VU bekijkt, ontdek je vanzelf hoe dat met diseqc 1.2 is in te stellen, en misschien zelfs met USALS. Of dat het met de VU niet te doen is, maar dat lijkt me sterk voor zo'n goede ontvanger.

Vanwege de schoteldraaiing moet dan uiteindelijk de multifeed-beugel ánders schuin staan dan eerst; ik kan zo gauw niet visualiseren hoeveel schuiner/minder schuin dat dan zou moeten zijn.

Hier heb ik nog even over nagedacht, en het is simpel: de multifeed beugel moet dan gewoon recht staan, en dus niet meer schuin.

Immers de LNB-arm met de LNB volgt precies de Clarkebelt (gespiegeld), en de centrale LNB staat dan steeds precies loodrecht op de raaklijn van de Clarkebelt. De andere LNB's moeten dan nagenoeg precies op die raaklijn liggen, dus loodrecht en niet schuin t.o.v. de centrale LNB.

Maar goed, jij gaat nu eerst proberen of je een LNB tussen kunt plaatsen? (Ook een hele uitdaging! ;) )

Groet, A33

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen