Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik neem aan dat wanneer er NIET naar 26* oost gekeken word , de schotel dan op 23* oost gedraaid word .

De rail zal dan op die positie schuin gezet moeten worden voor de multifeed opstelling .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst: (aangepast)

Ik neem aan dat wanneer er NIET naar 26* oost gekeken word , de schotel dan op 23* oost gedraaid word .

De rail zal dan op die positie schuin gezet moeten worden voor de multifeed opstelling .

Hallo trust,

Dat klopt dat die dan schuin moet staan, maaruh... hóe schuin, als de (gemotoriseerde) schotel is uitgericht op het exacte zuiden, en dan vervolgens naar de 23oost positie gedraaid is, en hoe moet je dat dan (handig) monteren; dat was de vraag waarop ik een antwoord zocht.

Omdat de schotel zelf dan schuin staat op 23oost, draait de multifeedbeugel immers mee.

Volgens mij is het zo, dat als je de beugel tijdens de uitrichting op het exacte zuiden precies horizontaal monteert (terwijl hij dus nog op het zuiden gericht is), dat de beugel dan bij de draaing naar 23oost precies de schuinte heeft die nodig is voor de naastgelegen satellieten.

De multifeedbeugel moet hierbij dus loodrecht ten opzichte van de centrale LNB worden gemonteerd, dat was wat ik schreef/bedoelde.

Had ik dat te onduidelijk opgeschreven? Of maak ik een denkfout volgens jou?

Hier heb ik nog even over nagedacht, en het is simpel: de multifeed beugel moet dan gewoon recht staan, en dus niet meer schuin.

Immers de LNB-arm met de LNB volgt precies de Clarkebelt (gespiegeld), en de centrale LNB staat dan steeds precies loodrecht op de raaklijn van de Clarkebelt. De andere LNB's moeten dan nagenoeg precies op die raaklijn liggen, dus loodrecht en niet schuin t.o.v. de centrale LNB.

groet, A33

Edit: Of inderdaad toch ietsje schuin, bedenk ik me net, omdat de 23oost immers niet de centrale LNB is t.o.v. 13 en 28 oost. Dat kan betekenen dat de 28oost dan net teveel buiten de clarkebelt zou kijken?

Is dat waar je op doelde?

Dan is het hier dus wellicht iets ingewikkelder, als er niet echt een centrale LNB precies centraal op de arm gemonteerd is.

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Ik krijg de indruk dat veel mensen de Triax Unique niet kennen. Het is een joekel van een schotel die 100cm breed is en 111cm hoog die slechts 37,1dB winst oplevert, een schijntje t.o.v. de T90 die 39,6dB winst geeft. En zelfs nog iets groter dan een Wavefrontier T90 die 109cm breed is en 97cm hoog. Ga je die op een rotor zetten?
Zijn naam Unique is zeker van toepassing op het afstellen van de rail en de lnb's. Zelfs Triax heeft daar geen formule voor kunnen vinden en het ergste is nog de beperking van het schuin stellen van de rail. Die is in Nederland niet toereikend, wel in Duitsland.
Al met al een unique moeilijk geval. Eigenlijk een schotel om te vergeten.

post-60869-0-65450200-1420835130.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Edit: Of inderdaad toch ietsje schuin, bedenk ik me net, omdat de 23oost immers niet de centrale LNB is t.o.v. 13 en 28 oost. Dat kan betekenen dat de 28oost dan net teveel buiten de clarkebelt zou kijken?

Is dat waar je op doelde?

Dan is het hier dus wellicht iets ingewikkelder, als er niet echt een centrale LNB precies centraal op de arm gemonteerd is.

Ik vraag me af of een Triple lnb voor 23.5 / 26 / 28.5 ook niet zou werken en dan 2 losse lnb's voor 13 en 19.2 .

Uiteraard dan met een uncommitted switch erbij .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Nee trust, dat gaat niet werken.
Ik had in bericht 15 al uitgerekend dat de afstanden tussen de 26 oost en 28,2 oost 30,5mm moet zijn. Bij een triple-lnb is die afstand 41mm. Een veel te grote afwijking dus.

Ik heb al wel eens uitgerekend dat een triple-lnb wel past op een Triax 110 maar dan moet je de triple-lnb ondersteboven monteren zodat de afstand tussen de Astra 23,5 en 26 oost het grootste is en de afstand tussen de 26 oost en Astra 28,2 het kleinste is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen