Ga naar inhoud


Berekenen LNB afstanden


HugoH

Aanbevolen berichten

je zal altijd die premium's moeten pakken die brede passen noooit naast mekaar op je rail

dan heb je ook een super lnb ik gebruik er hier  ook op mijn t90 en zijn echt perfect

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Hugo

Als je voor 4 lnb gaat met koppen van 60mm, dan moet je toch wel redelijk wat smokkelen want tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet de afstand 53mm zijn. Met koppen van 60mm zit de Astra 19,2 en dan 7mm naast. Dat is aardig op de grens.

Je had het over twee of drie aansluitingen. Als je inderdaad voor 3 aansluitingen gaat, dan kun je geen Inverto Black Ultra Quad nemen maar moet je Inverto Black Premium Quad nemen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hugo

 

Als je voor 4 lnb gaat met koppen van 60mm, dan moet je toch wel redelijk wat smokkelen want tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet de afstand 53mm zijn. Met koppen van 60mm zit de Astra 19,2 en dan 7mm naast. Dat is aardig op de grens.

 

Je had het over twee of drie aansluitingen. Als je inderdaad voor 3 aansluitingen gaat, dan kun je geen Inverto Black Ultra Quad nemen maar moet je Inverto Black Premium Quad nemen.

 

Hoi Sprietje,

 

Geldt dit ook voor mijn schotel, uit een ander draadje met bijna dezelfde vraag maar ander titel. Ik moet toch nog alle LNB kopen. Dus kan ik nog zelf beslissen of ik drie Inverto Black Premium Quad neem of 1 afwijkende ( de middelste)

 

KJF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 88 is de kleinste schotelmaat waarbij er maar heel weinig gesmokkeld hoeft te worden met 60mm koppen. Het gaat dan om maximaal 2-3mm tussen de Astra 19,2 en 23,5.
Als je op jou schotel vier Inverto's zet, dan moet er tussen de Astra 19,2 en 23,5 ongeveer 5mm gesmokkeld worden op de positie van de Astra 19,2.
Dat is op het randje want normaal smokkel je dan beide lnb's een beetje maar dat kan hier niet vanwege de Astra 28,2 lnb.
Tja, wat is wijs?
Toch vier Inverto's nemen of voor de Astra 19,2 een ALPS?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje,

 

Jij schreef me "Monteer de kop dan de lnb die op de arm gemonteerd is 5-6mm van de lnb-klem en zorg er voor dat alle andere lnb's even ver naar voren staan.".

Wat bedoel je juist met kop?

...als je dan naar mijn foto gaat kijken, bedoel je dan dat  de lnb's achteruit (naar achter toe, dus van de schotel weg) moeten verschoven worden?

Op de foto zie je dat alle lnb's bijna helemaal naar "voren" gemonteerd zitten.

Maakt het een verschil als ik de lnb voor Astra 19 zou nemen als "centrale" lnb op de schotelarm, ipv Astra 23

(ik stel deze vraag enkel, omdat mijn lnb voor Astra 23 die kleine is, en de andere allemaal grote.  Ik mag veronderstellen dat de centrale lnb er baat bij heeft een grote "stevige" te zijn, tot slot "hangen" alle anderen er aan vast in zekere zin.

Inmiddels heb ik alle lnb's op juiste maat onderling geplaatst.

grtjes Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste HugoH

Tja, je zult begrijpen dat een schotel een brandpunt moet hebben dat op een afgesproken plaats t.o.v. de lnb-klem moet liggen.
Er bestaan namelijk lnb's met een korte hals en met een lange hals, ook wel nek genoemd.
Als een lnb een korte nek heeft, wordt dat niet vernoemt maar als die een lange nek heeft wel want dan heet het een Long Neck-lnb.
Met een long nek-lnb kun je in de meeste gevallen de lnb een flink stuk naar voren of naar achteren schuiven in de lnb-klem maar met een lnb met een korte nek niet.

Neem nu de zeer bekende ALPS-lnb's. Die hebben maar een nek van 30mm, zie de bijlage. Als je je bedenkt dat de meeste lnb-klemmen 20mm breed zijn, dan kun je de lnb maar 5mm naar voren of naar achteren schuiven gemeten vanaf het midden.
In de bijlage zie je dat het focuspunt van de lnb 35mm voor het midden van de nek ligt, ofwel 35mm voor het midden van de lnb-klem. Dit is een afspraak voor het ontwerp van alle lnb's. Deze afstand is dan ook het focuspunt waarop het brandpunt van de schotel ligt.

Als je lnb's gaat instellen, dan is het verstandig van dat punt uit te gaan.
Natuurlijk kan het focuspunt van de schotel altijd iets afwijken door een niet helemaal zuivere parabolische vorm van de geperste schotel en door tolerantieafwijkingen in de lnb-arm. Daarom is het verstandig om een lnb naast alle andere afstellingen ook iets naar voren of achteren in te stellen om te kijken wanneer je het beste signaal hebt.
Maar standaard geeft ik altijd aan om de kop 5-6mm van de klem af te zetten, met andere woorden zover mogelijk naar achteren trekken en dan 5-6mm naar voren. Dat is het uitgangspunt.
Een Inverto Black Ultra Single heeft een hele lange nek in vergelijking met een ALPS, zie bijlage.
 

post-60869-0-76666400-1420553921_thumb.jpg

post-60869-0-45529400-1420553943.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...