Ga naar inhoud


4 lnb rail noord-west spanje


Gast henkje75

Aanbevolen berichten


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als het inderdaad een Tecatel K80 schotel is van 71cm breed en 80cm hoog, dan is die aan de krappe kant voor de Astra 23,5 maar volgens mij moet die groter zijn. Dat maak ik op aan de afstand die je mij opgegeven hebt van 57cm maat x en ook ziet de schotel er gtoter uit op de foto.
Volgens mij is de schotel 80cm breed en 85,5cm hoog een Tecatel K85. Zou je dat eens na willen meten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal morgen voor je kijken.

Ook heb ik dan nog een andere vraag.

 

En als extra informatie : ik heb vandaag de duo lnb aan de schotel gemonteerd. (Die voor 60 cm schotel)

Overdag gaf de decoder wel signaalsterkte en kwaliteit aan, maar geen beeld.

Nu is de lucht minder bewolkt (geen regen) en zit ik op het moment RTL8 te kijken. (Signaalsterkte 90%, kwaliteit 80%

Daartegenover staat dat bijvoorbeeld veronica en tv gelderland blokkerig beeld hebben en wegvallen. (Sterkte 80 tot 85%, kwaliteit varierend van 40 tot 74)

Weet ik niet of de lnb exact op 23 graden staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb je een hoek van 23 graden.
Even uitprinten en uitknippen en achter op de lnb plakken. Dan kun je precies zien of die onder de juiste hoek staat.
Dan de schotel optimaal uitrichten op de Astra 23,5 met de elevatie en draairichting zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.

post-60869-0-06051400-1423870656.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu wist ik niet dat ik het HD pakket had gecontracteerd bij canaaldigitaal, maar heb dus ontvangst op alle "standaard HD" kanalen. Wel met blokkerig en wegvallend beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal het proberen morgen. Al had ik jou miniatuur al eerder gezien op het forum en vandaag dus zelf 1 getekend. De lnb staat dus wel in de buurt van 23 graden, maar misschien niet exact.

Stel dat de hoek wel goed is, blijft over: of de lnb is ongeschikt of de schotel is te klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht even... Iets te snel gelezen. Schotel uitrichtenn op astra 23.5. Daarmee wil je natuurlijk zeggen de kop van astra 23.5 in de houder en die van 19.2 zwevend.

Nu zit het dus precies andersom. (CD gebruiksaanwijzing)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat kan niet. Als je de kop van de Astra 23,5 in de klem gaat zetten komt die naast de lnb-arm te staan en dat mag niet. Dus de kop van de Astra 19,2 in de klem. Zorgen dat je de Astra 19,2 ontvangt en dan de schotel fijntunen zodat je de Astra 23,5 optimaal ontvangt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste henkje

Ik denk dat ik er uit ben. Ik heb de gegevens van je schotel kunnen achterhalen en daaruit blijkt dat je schotel een flink afwijkende f/D-verhouding heeft. Geen standaard van 0,6 maar een van 0,69. Dat kan het wel kloppen dat je schotel 71cm breed is en 80cm hoog.

Tja, en dat is toch wel erg aan de krappe kant voor  omgeving Santiago de Compostela. Je zult een grotere schotel moeten aanschaffen om alle Nederlandse zenders de Astra 23,5 goed te kunnen ontvangen.
De vraag is dan, wil je dan het liefste een schotel waarmee je de vier satellieten kunt ontvangen of ga je je beperken tot twee?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sprietje,

 

Naar aanleiding van je laatste berichtje heb ik niet geprobeerd op astra 23.5 uit te richten. (Heb er ook geen tijd voor vandaag)

Wel heb ik opnieuw de schotel gemeten en inderdaad 71 breed, 80 hoog.

 

OP dit moment gaan de "verticale zenders" redelijk (signaalsterkte 90% en 80% kwaliteit), maar de "horizontale zenders" laten het afweten.

 

Het probleem met de rail was dat als ik astra 19.2 uitgericht had (13mm buiten de arm en iets bijstellen naar het oosten), moest ik om astra 3 te krijgen de schotel weer in tegengestelde richting uitrichten. (vanwege de te kleine schotel?). Ik neem dus aan dat met het uitrichten van DUO-lnb op astra 23.5 hetzelfde gaat gebeuren.

 

Laten we er nu van uit gaan dat ik 2 sattellieten wil :

 

Dan is mijn vraag : is de schotel wel groot genoeg om alleen astra 3 te ontvangen, mits goed uitgericht. Want dan kan ik dus op de spaanse manier 2 schotels installeren, materiaal heb ik al.

 

Of als ik het bij 1 schotel wil houden, is een 85 of 88cm schotel wel groot genoeg?? (110 cm is beter, maar die krijg door de omstandigheden misschien het dak niet op)

En als een 85/88 cm schotel wel groot genoeg is zou ik dan als nog mijn DUO-lnb hierop kunnen gebruiken. Of word het dan 85/88cm  schotel + passend monoblock??

 

Als ik dan toch een 85/88cm schotel + nieuw monoblock zou moeten aanschaffen, dan zou ik voor hetzefde geld voor de optie 110cm schotel + rail kunnen gaan (als ik die dus het dak op krijg.) Want dan wil ik de schotel maar meteen optimaal gebruiken.

 

Of bedenk ik me nu, is een traix 88 schotel + rail misschien mogelijk??

aangepast door henkje75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, deze schotel van slechts 70cm is niet groot genoeg om de Astra 23,5 te ontvangen, ook al staat de lnb in de klem in het midden.

Als je een rail wilt monteren, dan kun je geen Spaanse schotel gebruiken want daar hebben ze geen bijpassende rail bij.
Je zou dan bijv. een Triax met rail kunnen nemen. Een Triax 88 van 85cm breed en 95cm hoog zou ik dan minimaal nemen, een Triax 110 (100cm breed) zou nog beter zijn want je moet je bedenken dat je met een rail signaal verliest omdat de lnb's uit het midden komen te staan.
Maar een Triax-schotel, daar is moeilijk aan te komen in Spanje, zeker in de hoek waar jij zit. Die zul je waarschijnlijk uit Nederland mee moeten nemen. Ik weet niet of dat mogelijk is.

Als je een duo-lnb neemt, kan het natuurlijk wel een Spaanse schotel zijn. Ik weet niet of er in de buurt een satellietshop zit, anders kun je die in Spanje op internet bestellen. Je kunt in ieder geval niet de duo-lnb gebruiken die je al hebt. Maar welke Spaanse schotel er wel precies op past, kan ik zonder merk te weten niet zeggen.
Op een Triax 88 past wel een duo-lnb voor een 80cm-schotel bijv. deze Inverto met twee aansluitingen: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=253&cat=36
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het dus goed begrijp is het :

een spaanse schotel met bijpassend duo-lnb aanschaffen (zal eens kijken wat ik hier op internet kan vinden)

 

Of

 

Een minimaal traix 88 met rail uit nederland laten komen. (Zal wel lukken, al zal ik er even op moeten wachten)

Lnb's en diseqc heb ik dan al.

 

Dat van de traixschotel snap ik ondertussen wel. Heb zoveel railen voorbij zien komen deze dagen, maar geloof dat de traix de enige is die fatsoenlijk schuin te stellen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat op het spaanse internet gekeken.

 

Iets wat misschien interessant zou kunnen zijn qua prijs is :

 

Een 95 cm offsetschotel diesl (38.9 db - 39.8 db

 

Een tecatel 85 cm of 100 cm offsetschotel.

 

Daarbij een duo lnb :

 

Inverto (die jij me gestuurd had)

Een 6 graden monoblock 0.1 db diesl (volgens de site voor astra 19.2 en hotbird of voor astra 19.2 en astra 23.5??)

Een lnb Mvision (stond niet bij voor welke schotel afmeting geschikt)

Een "konig electronic" voor 80cm schotel (ook geschikt voor 60cm)

 

Grotere schotels of van andere merken vallen allemaal duurder uit dan een traix met rail.

 

Dus als de bovenstaande opties geen succes zou hebben, dan liever even wachten op een degelijke schotel uit nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit naast Barcelona in de vakantie.De meeste schotels bij Nederlanders hebben tilt of dish-skew.Je moet de multifeed dan niet zo schuin zetten. Signaal is ook sterker dan.

Amerikanen verdraaien de de schotel tot de triple lnb vlak staat .

Een Triax heeft dat niet . Wellicht moet je zoeken in 't Engels,een bvb: http://www.campingworld.com/shopping/item/winegard-dish-1000-portable-satellite-antenna-with-tripod/78191 

Video's vind je ook wel voor het regelen.  

aangepast door de mon

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...