Ga naar inhoud


4 lnb rail noord-west spanje


Gast henkje75

Aanbevolen berichten

@ sprietje. Ok geen reclame. Begrepen.

 

Bij toeval heb ik een traix tds 88cm van een goede kennis van jou gekocht. (Ook bekend hier op het forum)

Tevens krijg ik van hem een "bewerkte" multifeed, welke tot 25 graden te verstellen.

De astra 23.5 heeft hij al voor mij op de juiste plaats gemonteerd, astra 19.2 ertegen zodat er 41mm van punt tot is.

Wel raadde hij mij aan jou te vragen of je de afstanden van de overige lnb klemmen wilt (her) berekenen voor deze schotel ( dus 95 hoog, 85 breed)

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste henkje75

Voor Satiago de Compostela heb ik voor een Triax 88 het volgende uitgerekend:
Stel de rail eerst 23,5 graden schuin en plaats de houder van de Astra 19,2 tot tegen de lnb-arm.
Monteer dan de overige lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 51,5mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,3 is 53mm
tussen de Hotbird 13 en de Astra 19,2 is 79,5mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van punt tot punt.

Controleer of de rail op de juiste schuinte staat. De kop van de Hotbird 13 moet 73,5mm lager staan dan de kop van de Astra 28,5. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 22 graden
Astra 19,2 op 20 graden
Astra 23,5 op 23 graden
Astra 28,2 op 27 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal.

Stel de elevatie van de schotel in op 32,5 graden om de Astra 19,2 te vinden.
Eenmaal de 19,2 gevonden, dan fijntunen op de Astra 23,5 omdat die het zwakste is. Het zoeken van de satellieten doe je zonder diseqc-switch om vergissingen te voorkomen. Stel de schotel met de elevatie en draairichting af zodat je maximale signaalkwaliteit hebt op de Astra 23,5, de rest staat dan ook goed.

Controleer als laatste of je met de skew van de lnb's nog iets beter signaal kunt bereiken.

Gebruik voor de diverse hoeken een gradenboogje. Heb je dat niet, dan kun je bijgevoegd gradenboogje gebruiken om de hoeken even uit te tekenen.
 

post-60869-0-15636400-1424334083.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klasse Sprietje,

 

Ik denk dat er nu geen enkele twijfel meer bestaat, hooguit of ik handig genoeg ben om de informatie in de praktijk kan toepassen.

 

Zal nog even moeten wachten op mijn schotel en rail, maar heb wel een klein stappenplan gemaakt :

 

* voormonteren van de rail (schuinte en afstanden klemmen, met een beetje geluk word dit door mijn leverancier gedaan)

* markeren van de mast met huidige schotel

* schotel demonteren

* nieuwe schotel plaatsen op gemarkeerde plaats. (dan zou ik al aardig in de buurt moeten zitten)

* Astra 19.2 zoeken (zonder diseqc, zoals aangegeven)

* fijntunen op astra 23.5 (schotel draaien en elevatie tot max signaal, zoals aangegeven)

* 1 voor 1 de andere lnb´s proberen (zouden reeds goed moeten staan)

* eventueel skew´s aanpassen voor een nog iets beter signaal

* diseqc switch aansluiten

* indien nodig instellingen decoder aanpassen

* genieten van mijn triax + multifeed

 

Indien ik ergens wat vergeten ben of te makkelijk over denk, zou ik het graag horen

 

Verder iedereen 1000 maal dank voor de informatie en tijd die jullie in mijn topic hebben gestoken.

 

En dan hoop ik dat ik hier alleen nog maar terug hoef te komen met een paar foto´s van het (gewenste) behaalde resultaat.

 

Groeten,

 

Henk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste henkje

Voor de onderlinge afstand van de lnb's en de schuinte van de rail sta ik garant.
Het uitrichten van de schotel, dat heb je zelf in de hand.
Perfect afgesteld op de Astra 23,5 betekent dat je de overige drie satellieten ook maximaal ontvangt zonder aan de lnb's te hoeven schuiven.
Stel de schotel zelf af. Dat geeft je zonder meer meer voldoening en je snapt waar je mee bezig bent.
Laat het zeker niet aan een Spaanse schotel installateur over. Die lui snappen er niets van.
Ik hoor het wel hoe het afgelopen is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast henkje75

Hallo allemaal,

 

Deze week mijn triax 88 schotel met multifeed ontvangen. Gisteren geplaatst en ik had gehoopt vandaag wat foto´s te plaatsen met het behaalde resultaat, maar helaas, na een paar uurtjes stoeien, kreeg ik het niet voor elkaar om alles werkend te krijgen.

Maandagmiddag wilde ik het opnieuw proberen, maar bij deze jullie laten weten wat het huidige resultaat is, misschien dat iemand een gouden tip voor mij heeft, voordat ik weer aan de schotel ga staan draaien etc...

 

Ik heb, naar mijn bescheiden mening, alles volgens aangegeven stappen uitgevoerd (rail 23.5º schuin oost lager dan west, lnb´s op juiste afstanden geplaats, mast gemarkeerd, oude schotel verwijderd, nieuwe schotel geplaatst, 19.2 gezocht) eigenlijk alles zonder al te veel problemen. Er vanuitgaand dat ik op deze manier al signaal zou hebben op astra 23.5, wilde ik hierop gaan fijntunen, maar bleek dat er nog helemaal geen signaal was, (waarschijnlijk was hier dus al iets mis) dus de schotel bijstellen. Met behulp van een satfinder en familie die signaalsterkte- en kwaliteit op de decoder doorgaf, ben ik eenmaal zover gekomen dat ik op beide astra´s signaal had, maar met het aandraaien van de bevestigsmaterialen is de schotel waarschijnlijk weer uit zijn positie bewogen en was ik astra 23.5 weer kwijt. Na een aantal keer bijstellen en uiteindelijk geen tijd meer te hebben heb ik nu het volgende :

100% signaalsterkte - 90% kwaliteit op astra 19.2 (BVN)

85% signaalsterkte - 87% kwaliteit op astra 19.2 (NPO etc, valt kwaliteit soms terug naar 65% of zelfs in de 40%)

geen signaal op astra 23.5 (af en toe even 90% signaalsterkte en 40% kwaliteit, maar valt meteen weer weg)

de 28.5º lnb geen enkel signaal

13.0E Hotbird geeft de decoder 100% signaalsterkte en rond de 70% kwaliteit. Er zijn echter meerdere zenders die ik niet kan ontvangen, de balk "geen signaal komt dan in beeld.

En dan als laatste (wat ik nogal vreemd vind) ik heb ook signaal op 7.0 Eutelsat 7A (100% om 70%) en ook op 9.0E Eutelsat 9A (94% om 50%) en kan op beide satellietten ook daadwerkelijk een aantal zenders ontvangen. Als ik van de diseqc van de decoder bekijk, zou ik deze ontvangen met de 4e lnb welke dus bestemd zou moeten zijn voor de 13.0 hotbird.

 

Ik hoop dat iemand wat aan deze informatie heeft en mij in de goede richting kan sturen door bijvoorbeeld aan te geven dat de rail  te schuin staat/schuiner moet staan of de schotel iets naar links of rechts zou moeten, of de elevatie van de schotel (nu 32.5º) zou moeten aanpassen. Of in het ergste geval, nog steeds een te kleine schotel.

 

Mocht niemand een oplossing hebben, dan word het bijstellen tot ik wel resultaat heb, neem ik aan.

 

Bij voorbaat dank.

 

met vriendelijke groeten

 

Henk.

 

ps diseqc switch aan schotel :     1 = astra 19.2

                                                    2 = astra 23.5

                                                    3 = astra 28.5

                                                    4 = hotbird

 

diseqc 1.0 / 1.1 van de decoder  1/uit = astra 19.2

                                                    2/uit = astra 23.5

                                                    3/uit = astra 28.5

                                                    4/uit = hotbird (en dus ook eutelsat 7.0 en 9.0)

 

decoder is een rebox 4210HD PVR en ik heb gister een update uitgevoerd en een reset gedaan.

aangepast door henkje75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste henkje75

Tja, een schotel afstellen waarbij andere mensen de waardes van de signaalkwaliteit moeten doorgeven, gaat gewoon niet goed werken.
Probeer de satellietontvanger en een klein TVtje bij de schotel te zetten.
Zorg er ook voor dat je de diseqc-switch nog niet hebt aangesloten als je de schotel gaat uitrichten.
Heb je de skew van de lnb's wel goed afgesteld?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast henkje75

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor de tips.

 

Ik probeer de schotel echter niet af te stellen naar wat men beneden aangeeft. In eertse instantie werk ik met een satfinder, als ik daarmee uiteidelijk in mijn ogen het beste resultaat mee heb bereikt, word contact met de benedenverdieping opgenomen, simpelweg om te weten hoe de zaken er volgens de decoder voorstaan. Het uitrichten gebeurd zonder diseqc switch. Deze heb ik op het laatste moment er pas tussen gezet, toen ik mijn werkzaamheden moest staken.

 

Wat betreft een kleine tv en decoder erbij nemen, dat zou ik graag doen, dit heb ik al enkele keren op de diversen video´s gezien en ook de installateur van de 1e installatie werkte daarmee. Ik heb helaas niet deze mogelijkheden bij gebrek aan electiciteit op het dak.

 

Skews moeten goed staan, heb daarvoor een gradenboog gebruikt (zie voorbeeld enkele berichten eerder)

Of misschien stonden de skews goed, want ik heb deze nog wel wat bijgesteld om het signaal iets te verbeteren.

 

Ik denk dus maandag maar bij het begin te beginnen en dan maar kijken waar het schip ditmaal strand.

 

Aangezien ik het idee heb dat alles toch aardig in de buurt van het gewenste eindresultaat zou moeten zitten, zou er nog de optie bestaan om toch eem spaanse installateur in te schakelen, deze de exacte instellingen te geven (afstanden, graden etc, uiteraard vertaald) en samen met behulp van zijn kleine tv + decoder alles uit te richte??n Of maak ik mezelf en de beste man daar alleen maar gek mee??

 

Groeten Henk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of je diseqc- instellingen op je satellietontvanger wel goed staan.
Heb je de waardes van de diverse satellieten gemeten nadat je de diseqc-switch had aangesloten of daarvoor?
Ik heb de berekeningen nogmaals uitgevoerd en ik zie dat ik geen fouten heb gemaakt. Het zou dus goed moeten komen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast henkje75

Beste sprietje,

 

De waarden van het signaal in het eerdere bericht zijn van na het plaatsen van de diseqc switch.

De instellingen van de decoder doet de decoder automatisch. Ik heb de diseqc switch op de schotel als volgt :

Astra 19.2 lnb ingang 1

Astra 23.5 lnb ingang 2

Astra 28.2 lnb ingang 3

Hotbird. Lnb ingang 4

 

Na een CD FASTSCAN op 19.2 12515H zet de decoder de diseqc 1.0 als volgt :

Astra 19.2 - 1

Astra 23.5 - 2

Astra 28.2 - 3

Hotbird. - 4

 

Disceqc 1.1 staat bij allen uit.

 

Vanmiddag opnieuw proberen. Heb opnieuw met een gradenboog driehoeken gemaakt voor de schuinte van de rail en voor de skew van de lnb's. Ook wilde ik de afstanden opnieuw nakijken, zodat wat lnb en rail geen twijfel meer bestaat en het enige probleem in de afstelling van de schotel kan zitten.

 

Zal proberen tijdens de installatie foto's te maken hoe ik bezig ben, dat ik deze eventueel kan plaatsen als ik problemen blijf houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast henkje75

Helemaal mee eens sprietje, het zou moeten lukken.

 

Morgen zal ik een iets uitgebreider verslag uitbrengen. Maar wilde even laten weten dat ik op het moment astra 19.2 heb (zij het met een beperkte kwaliteit wat signaal betreft en vraag me af of dat goed gaat met storm en regen) en tevens signaal (beter als 19.2) op astra 23.5.

Maar ondanks dit resultaat heb ik wel iets heel erg fout gedaan denk ik.

 

Morgen meer tijd en meer info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast henkje75

Hallo allemaal,

 

Hier gaat ie dan...2e poging installatie triax 88 + multifeed :crazy: (foto´s zijn komen soms wat raar over vanwege de hoek waaruit de foto is genomen en omdat ik maar één hand over had om de foto te maken)

 

Ik ben begonnen met het verwijderen van de diseqc switch en de decoder diseqc opnieuw instellen op één enkele lnb.

Alle lnb´s en houders verwijderd.

 

Tip ontvangen : kijk eens of de mast waaraan de schotel is bevestigd wel loodrecht staat

post-74842-0-84575800-1428423889_thumb.jpg

 

rail schuin stellen

post-74842-0-17516000-1428424072_thumb.jpg

 

elevatie schotel 32.5º

post-74842-0-79218900-1428424247_thumb.jpg

 

Lnb astra 19.2 tegen de lnb-arm gemonteerd en skew op 20º gezet

post-74842-0-48717100-1428424403_thumb.jpg

 

Hierna de schotel gesteld op astra 19.2. Met mijn satfinder sloeg de meter helemaal uit en de piep continue, zelfs met de ("volume") knop volledig dicht gedraaid.

Hierna ging het eigenlijk al een beetje mis, heb de de signalen op de decoder (schotelinstellingen) gecontroleerd en zowel de sterkte als kwaliteit was nul.

 

Goed, eigenwijs als ik ben, terug naar het dak gegaan en astra 23.5 op 51.5mm van astra 19.2 gemonteerd. opnieuw skew ingesteld (23º zoals eerder op foto bij astra 19.2). Satfinder ertussen en astra 23.5 fijntunen. Na ietwat bijstellen (vooral elevatie, uiteindelijk 33.5 / 34º) ook hier een zeer goed resultaat met de satfinder. Dus de schotel helemaal vast gezet (kruislings vastgezet , bedankt Bklever)

Echter op de schotelinstellingen weer nul.

 

Toch weer terug naar boven en hotbird op 79.5mm van astra 19.2 gemonteerd met 22º skew en de 28.2 op 53mm van astra 23.5 gemonteerd met 27º skew. echter op beide bijna geen signaal (moest de "volume"knop vrij ver open draaien om de piep te horen en de meter uit te laten slaan.)

Heb daarna de schuinte gecontroleerd met een blokje hout (exact 73.5mm) en waterpas (sorry, geen foto), en daar mankeerde eigenlijk niets aan.

 

Nogmaals het signaal op alle lnb´s geprobeerd, met een goed resultaat op astra 19.2 en 23.5, maar slecht (of geen) op hotbird en 28.5.

 

Ten einde raad heb ik het toen eigenlijk maar opgegeven, maar toch alles weer op de diseqc switch aangsloten en een paar fotootjes van het resultaat op het dak.

post-74842-0-63081700-1428426137_thumb.jpg

post-74842-0-68917600-1428426179_thumb.jpg

post-74842-0-81253300-1428426207_thumb.jpg

 

EEnmaal weer in huis heb ik de decoder gereset en een CD fastscan uitgevoerd. Maar helaas 0% signaal op alle satellieten. Ik ben toen handmatig de diseqc instellingen gaan veranderen en plots had ik wel signaal op astra 23.5 en 19.2. astra 23.5 met de instelling 3 (diseqc 1.0) en uit op diseqc 1.1 (zou 2/uit moeten zijn)

post-74842-0-46338200-1428427242_thumb.jpg

(astra 23.5 op zender NPO 1)

 

en de astra 19.2 vond ik met de instelling 2/uit (zou 1/uit moeten zijn)

post-74842-0-90761400-1428427377_thumb.jpg

(astra 19.2 zender NPO 1)

 

nu had ik eerst het idee dat ik de schotel en rail zo slecht heb afgesteld dat ik astra 19.2 op de voor 23.5 bedoelde lnb ontvang, en de astra 23.5 op de, voor  28.5º bestemde lnb krijg. Maar aangezien ik op die 28.5 bijna geen signaal had met de satfinder, lijkt mij dat ook weer niet kunnen.

 

Ergens zal ik dus wel iets helemaal fout hebben gedaan, geen signaal op hotbird en 28.5º en voor de anderen moet ik de diseqc instellingen aanpassen. (ik weet voor 95% zeker dat de diseqc switch boven goed is aangesloten)

In principe kan ik de (meeste) nederlandse zenders ontvangen al heb ik al wel gemerkt dat ik niet op alle frequenties signaal heb. Maar ik heb hier nu het mooiste weer van de wereld en vraag me af wat er gebeurd met regen/wind)

 

Als ik kan, wil ik nogeens gaan kijken of ik de diseqc boven inderdaad goed heb aangesloten. Verder nu even alles laten bezinken, en hopen dat ik geen last krijg met de verschillende weersomstandigheden.

 

Dit was het tot zover.

 

Ik sta open voor op en aanmerkingen wat ik had moeten doen of kan veranderen.

Aan de andere kant moet ik er misschien maar aan toegeven dat ik niet de juiste persoon ben om een multifeed te installeren bij gebrek aan kennis, ervaring en de juiste gereedschappen.

 

Nogmaals aan iedereen duizend maal dank voor de tijd die jullie in mijn topic hebben gestoken alle advies (en geleverde materialen), etc...

Ookal is het mij (nog) niet gelukt, heb ik in ieder geval een heleboel bijgeleerd en had Sprietje in een eerder bericht helemaal gelijk dat zelf doen meer voldoenig geeft (iets meer voldoening als het perfect was gelukt)

 

Met vriendelijke groeten,

 

Henk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik het goed zie zijn het venton rocket;s lnb

daar krijg je met de eerste de beste regenbui al een goed probleem mee

ik heb ze  hier ook eens eropgehad (lang geleden)

en bij de eerste bui had ik al geen beeld meer ,zelfs met een regenkapje erop was het  niks (zie foto)

waarom geen inverto black ultra's ? die passen er perfect op en je hebt nagenoeg geen uitval met regen met  de ultra's

post-62112-0-35654200-1428436615.jpg

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Henkje, ik denk dat het niks gaat worden om met die signaalfinder de satelliet te vinden. Je hebt natuurlijk ook al pech dat je met smalle lnb's werkt waar geen fatsoenlijke feedhorn op zit. Dan "vangt" hij natuurlijk minder en moet de de schotel al heel precies in de goede richting hebben staan om signaal binnen te krijgen.
Ik denk dat je toch niet zonder fatsoenlijke meetapparatuur kan om de schotel goed af te stellen. Misschien toch een schotelmonteur erbij halen. Als je alles afstelt zoals ik heb aangegeven, dan moet de rest vanzelf goed komen als hij hem bijv. alleen op de Astra 23,5 afstelt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...