Ga naar inhoud


Ik wil mijn data van mijn kapotte mobiele telefoon!


Gast RSS-bot

Aanbevolen berichten

sms-belasting-telefoon.pngEen lezer vroeg me:

Mijn mobiele telefoon is kapot gegaan, een defect moederbord volgens de winkel. Dat wordt keurig opgelost onder de garantie, ik krijg een nieuw toestel. Alleen, ze willen de data die op de oude telefoon stond niet kopiëren naar de nieuwe want dat is te veel gedoe. Maar hoe krijg ik nu mijn data terug?

Dit is een lastige, ben ik bang. Juridisch gezien is data niets. Je kunt geen eigendom claimen op data, zoals je dat wel zou kunnen bij bijvoorbeeld het hoesje om je telefoon of de SD-kaart die er nog in zit. (Ook met het auteursrecht of databankrecht kom je er niet.)

In 2013 hadden we een zaak over een op leeftijd zijnde Powerbook, waarbij de reparateur de data op de interne harde schijf had gewist. Dat was toen een tekortkoming in de reparatieovereenkomst, omdat het daar deel van de kern van de dienst was om de data intact te laten.

Maar hier gaat het niet zozeer om het herstellen van een harddisk maar om een geheugenkaart, toch een ander soort reparatie lijkt me dan in die zaak. Je kunt dan twee kanten op: 1) er is niet specifiek gesproken over data en je wéét dat je backups moet maken, dus pech gehad, of 2) je mag als klant verwachten dat je je telefoon terugkrijgt met een nieuw moederbord maar de rest nog in originele toestand, dus mét data.

Ik zou denken dat je mag verwachten dat je opslagmedia onaangetast blijven als het moederbord wordt vervangen. Alleen, bij telefoons is het al snel goedkoper om een nieuwe telefoon te geven in plaats van een reparatie op onderdelen uit te voeren. En ook dat is volgens mij iets dat algemeen bekend is. Je neemt dus een risico als je dan je telefoon laat herstellen zonder een backup te hebben (hoewel dan wel weer zuur is dat je niet bij je data kúnt als het moederbord stuk is, voor de meeste mensen dan).

Juridisch gezien zie ik dus niet echt opties. Praktisch gezien is het handigste denk ik om vanaf nu alle data op een SD-kaartje te bewaren in plaats van op het interne geheugen, en/of regelmatig een backup te maken van de telefoondata naar een extern medium. Of weten jullie iets handigers?

Arnoud

Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer!



Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
Link naar reactie
Delen op andere sites


Een backup nemen, is al lang gemeld. Maar het wordt lastig, als je een backup van de ene merk telefoon naar een ander merk wenst over te zetten.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ongelofelijke onzin topics zeg! Van mij mag die RSS bot er onmiddelijk uitgehaald worden. Heeft ook helemaal niets met satelliet TV van doen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand hoeft die te lezen, maar ik kom hier af en toe langs.

Als dit geen extra kost is voor dit board, heb ik hiermee geen probleem.

Mocht dit een (grote) extra kost zijn voor het board en de administrator/ moderator, dan kan een rondvraag aan de leden misschien nuttig zijn, van blijven of niet.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens gewoon weghalen deze flauwekul. Het voegt niks toe.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Er zijn genoeg mensen die diverse artikelen wel interessant vinden. Het is een kleine moeite ze gewoon niet te lezen, hoef je jezelf er ook niet aan te ergeren.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ten eerste ben ik jou helemaal niets verschuldigd. IK hoef aan jou en aan niemand anders op dit forum ook maar enige verantwoording af te leggen.

 

Uitsluitend omdat jou wat nare opmerking anders weer een eigen leven gaat leiden, maak ik hierbij duidelijk dat er tussen sat4all en de meneer waar deze feeds vandaan komen geen enkele relatie is. Er 'vloeit' hier dus helemaal niets, behalve een RSS feed!

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou die engelse friet heeft zo af en toe wel eens interessante onderwerpen.

Maar deze, met mijn ict achtergrond, wekt de irritatie. Iedereen is verantwoordelijk voor een backup van zijn eigen data.

Apparaten sneuvelen altijd als het je niet uitkomt. Heb je geen recente backup -> data weg!

Dit onderwerp is dus weer aangezwengeld door iemand die belangrijke data verloren zag gaan en hier op een of andere manier geen genoegen mee wenst te nemen. En ipv de verantwoordelijkheid er zelf voor te nemen proberen of hij deze alsnog bij een ander kan parkeren. Gelukkig heeft die jankerd geen juridische poot om op te staan.

 

Mensen leer nu eens: MAAK BACKUPS VAN EDELE DELEN!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn smartphone(s) bevatten weinig data, enkel een paar foto's, kleine filmpjes en een telefoonboek en sms'jes.

de foto's en video's gaan naar dropbox,en als het andere kwijt ben, dan heb ik de nummers wel ergens opstaan, en mijn sms'je's zijn niet echt belangrijk. En ongewenste die mijn telefoon zou hebben die stuk zou zijn, en nog sms data er uit krijgt, zal wel veel werk hebben, om ze te begrijpen, want ze zijn geschreven in een nogal moeilijke streektaal. En mijn andere data zoals het hoort.

Maar als het niet geeft, zou ik vragen aan michel die te laten aanstaan. ik begrijp uit zijn tekst dat dit geen extra kost is.

En ja, waarom mogen hier geen teksten staan van wetgeving of regelgeving, die buiten sat en andere elektronica te maken heeft? Dan kan je ook vragen wat doet top offic hier op dit forum? 

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...