Ga naar inhoud


Onderzoek naar uitschakelen analoge tv


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV staat het volgende te lezen:

Onderzoek naar uitschakelen analoge tv

Minister Henk Kamp van Economische Zaken onderzoekt de mogelijkheid om analoge tv via de kabel bij wet uit te schakelen. Op dit moment hebben kabelaanbieders deze keuze nog zelf.

Alleen Caiway biedt in Nederland geen analoge tv via het kabelnetwerk meer aan. Het bedrijf stopte op 10 oktober 2010 (10-10-10) hiermee. Alle overige kabelbedrijven bieden nog tientallen zenders analoog aan. Het aantal klanten dat naar analoge tv kijkt, is wel fors minder. In tien jaar tijd is het aandeel analoge tv met bijna tachtig procent tot twaalf procent gezakt. Er kijken nu nog 900.000 huishoudens op het televisietoestel in de huiskamer analoog naar tv. Daarnaast is er een groep Nederlanders die wel digitaal in de huiskamer kijkt maar op de slaapkamer analoog naar tv-zenders kijkt. Dit was voor de kabelbedrijven UPC en Ziggo – die binnenkort in elkaar opgaan – reden om het analoog zenderaanbod wel iets af te bouwen maar toch met rond de dertig zenders in stand te houden. Nu steeds meer mensen ook digitaal in de slaapkamer gaan kijken, is de verwachting dat in de komende jaren het aantal analoge zenders minder wordt.

Minimaal vijftien analoge zenders via kabel

Kabelbedrijven mogen per direct analoge tv aan het dienstenaanbod schrappen. Geeft men wel analoge tv door dan dient men een minimaal pakket van vijftien zenders aan te bieden. Als minister Kamp besluit om analoge tv in Nederland te schrappen, zijn kabelbedrijven verplicht dit te doen. Een tussenstap kan ook zijn dat het verplichte aantal zenders bij het aanbieden van analoge tv wordt teruggebracht. Voor beide mogelijkheden is wel een wijziging van de Mediawet nodig.

Hoofdzakelijk ouderen kijken analoge tv

Hoofdzakelijk oudere mensen kijken nog naar analoge kabeltv. Het is voor veel mensen handig omdat ze slechts één afstandsbediening hoeven te gebruiken en direct via de televisie – en dus zonder decoder – kunnen kijken. Nu steeds meer oude beeldbuistelevisies vanwege ouderdom uit de huiskamer verdwijnen en nieuwe televisies over ingebouwde digitale kabeltuners beschikken, vormt dit geen probleem bij een overstap naar digitale tv meer. Zeker nu Ziggo na de harmonisatie met UPC het digitale basispakket ongecodeerd doorgeeft.

Ruimte op kabelnetwerk kan beter gebruikt worden

De ruimte die analoge tv op kabelnetwerken in beslag neemt, kan door kabelbedrijven voor het leveren van meer en betere diensten gebruikt worden. Op plek waar nu één analoge zender uitzendt, kunnen acht zenders digitaal in SD-kwaliteit en vier in HD-kwaliteit worden aangeboden. Ook kan men de ruimte van een analoge zender gebruiken voor het uitbreiden van video on demand-diensten of het bieden van sneller internet. Het is onbekend wanneer het ministerie van Economische Zaken het onderzoek naar het uitschakelen van analoge kabeltv heeft afgerond.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wat zou de reden voor een minister van economische zaken kunnen zijn dit te onderzoeken?

Hij, zijn ministerie, draagt aan die analoge uitzendingen financieel niets bij.

De kabelproviders mogen gewoon uitschakelen dus die hoeft hij ook geen hand boven het hoofd te houden.

 

Volgens mij is de gedachte dat bij verplichte afschakeling de economie door de vrijgekomen ruimte kan aantrekken want er kan immers dan iets anders worden aangeboden.

Dat mensen niet meer geld gaan uitgeven (hebben ze immers niet) maar alleen aan andere zaken ontgaat die geweldige econoom.

Of zou hij denken dat de Nederlandse economie opleeft door de tijdelijk verhoogde verkoop van Japanse, Koreaanse en Chinese decoders en Tv's?

 

Verspilling van tijd en moeite die beter in het zoeken van oplossingen voor echte problemen gestoken kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de precieze tekst:

 

Zoals in de visie aangekondigd is ook gesproken met aanbieders van 
(omroep)netwerken die hun klanten niet de mogelijkheid bieden om een 
«internet-only»-abonnement af te nemen. Dit heeft te maken met het 
analoge aanbod dat deze aanbieders nog steeds verzorgen. Het aantal 
kijkers dat analoog kijkt wordt echter steeds minder
11
. De kabelsector zal 
de komende jaren verder werken aan de transitie van analoog naar 
digitaal. Kabelbedrijven doen reeds investeringen om de invoering van 
DOCSIS 3.1 als standaard dichterbij te brengen. Hierdoor kan de snelheid 
van het internet via de kabel de komende jaren significant toenemen. Deze 
transitie heeft mogelijk direct gevolgen voor het analoge radioaanbod. 
De Mediawet biedt echter niet de mogelijkheid om wel analoge televisie, 
maar geen analoge radio (of omgekeerd) aan te bieden. Mijn collega van 
OCW zal samen met mij en in overleg met marktpartijen nader bezien of 
wetgeving in de weg staat aan een eventuele gefaseerde afschakeling van 
het analoge radio en televisiepakket via de kabel en wat dit voor eindgebruikers betekent. 
 

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor CanalDigitaal zeker geen ongunstige ontwikkeling. Nu kunnen mensen nog overwegen voor de kabel te kiezen omdat ze dan gewoon een aantal TV's op de coax kunnen aansluiten zonder gebruik te hoeven maken van digitale tuners en ook voor digitenne makkelijker om over te stappen op DVB-T2.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het voordeel nog niet zo.

Integendeel, nieuwe Tv's zijn allemaal uitgevoerd met DVB C en T.

Wil je DVB S op je TV zal je goed moeten opletten.

Ik weet althans geen merk dat DVB S ook standaard inbouwt.

Daarbij wordt bij de kabel de standaard digitale SD zenders zonder codering doorgegeven, dat zie ik bij CanalDigitaal nog niet gebeuren.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En kijk eens wat Totaal TV vanavond schrijft:

Groot UPC netwerk schakelt analoge tv uit

In Zwitserland wordt nog dit jaar de analoge kabeltelevisie volledig uitgeschakeld op het grootste kabelnetwerk in dit land. UPC Cablecom schakelt de laatste 17 zenders ook uit.

Daarmee komt de digitalisering van de netwerken van Liberty Global in Europa in een stroomversnelling. Zwitserland is altijd een voorloper geweest met de kabel. De overheid in het land maakte de uitschakeling nu mogelijk. De laatste 17 analoge kanalen gaan nog dit jaar uit. Kijkers die problemen hebben met de overgang krijgen technische oplossingen aangeboden. Het digitaal basispakket gaat naar 65 kanalen, grotendeels in HD.
In Nederland nog wel analoge televisie
De volledige uitschakeling van analoge kabeltelevisie is in Nederland en Vlaanderen, behoudens Caiway, nog geen feit, maar de beheerders van de kabelnetten kunnen hiertoe op eigen initiatief besluiten. De Nederlandse overheid onderzoekt daarnaast of de kabelbedrijven hiertoe ook gedwongen moeten en kunnen worden.

Het gaat hard, heel hard.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet veel, maar ik ken iemand, die buiten sat kijkt, ook een analoge kabel abbo heeft, omwille het gemak, dat coax naar tv, en kijken maar.

Bij jullie is het leuk, dat het basis ongecodeerd is, zodat iedere dvb-c(2) tv het signaal kan weergeven.

Echter is bij ons op een 5 zenders na, het basis aanbod stevig gecodeerd, en is een gecertificeerde tv met bijgaand c-+ module en kaart nodig. Die persoon die ik ken waarvan ik spreek, zal het kabelabonnement weg doen, als analoog verdwijnt, omdat het voordeel wegvalt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

In België blijft analoog nog wel op de kabel , maar hoe lang nog ????

Mijn moeder heeft dus nu CI+ in haar TV , en kijkt nu dus digitaal :)

één & VTM zijn genoeg voor haar , ze gebruikt een simpele afstandsbediening :)

De analoge Frequentie 224,25 wordt gestoord door DAB !!

Ook sommige andere frequenties worden gestoord !!

NU met digitaal = alles ok :)

Maar ok , analoog is inderdaad gemakkelijk , daar het al lang wordt gebruikt :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij wet afdwingen....  Was die meneer niet van de partij die woorden als Vrijheid en Democratie in haar naam heeft? Hehehehe.....

 

Vergeet Volks niet, is alleen maar voor midden en hoge inkomens, de rest wordt uitgekleed.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij wet afdwingen....  Was die meneer niet van de partij die woorden als Vrijheid en Democratie in haar naam heeft? Hehehehe.....

Ik heb hier de originele tekst geplaatst plus de link naar de originele tekst zodat iedereen zelf kan zien dat de strekking van het artikel van Jarco Kriek niet klopt, blijkbaar is dat lezen te veel moeite of het wordt niet begrepen.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier de originele tekst geplaatst plus de link naar de originele tekst zodat iedereen zelf kan zien dat de strekking van het artikel van Jarco Kriek niet klopt, blijkbaar is dat lezen te veel moeite of het wordt niet begrepen.

 

Je hebt helemaal gelijk, ik had het inderdaad niet gelezen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet veel, maar ik ken iemand, die buiten sat kijkt, ook een analoge kabel abbo heeft, omwille het gemak, dat coax naar tv, en kijken maar.

Bij jullie is het leuk, dat het basis ongecodeerd is, zodat iedere dvb-c(2) tv het signaal kan weergeven.

Echter is bij ons op een 5 zenders na, het basis aanbod stevig gecodeerd, en is een gecertificeerde tv met bijgaand c-+ module en kaart nodig. Die persoon die ik ken waarvan ik spreek, zal het kabelabonnement weg doen, als analoog verdwijnt, omdat het voordeel wegvalt.

 

Geldt ook 100% voor mij. Ik heb de analoge kabel via een Spaun versterkte verdeler naar een aantal locaties in onze woning loopt om er o.a. op elke kamer waarvan ik dat wil ook probleemloos naar de radio te kunnen luisteren. Het wegvallen van de BBC World Service en de mogelijkheid om probleemloos alle Nederlandse, Vlaamse en Duitse FM-zenders storingvrij via de analoge kabel te kunnen ontvangen en verspreiden is wat voor mij de essentiële waarde van analoog uitmaakt. Het gaat me daarbij niet alleen om de kosten die ik zou moeten maken om overal internet radio's te gaan wegzetten of met eindeloos veel abonnementskaartjes te moeten gaan goochelen als het via de digitale kabel kwam, maar ook de ongemakken zoals de onbetrouwbaarheid van internet radio (niet zelden vallen juist de BBC World Service en de Deutschlandfunk via internet nogal eens weg) en de soms lange wachttijd voordat zo'n radio reageert op een gekozen zender. Da's verdorie nog erger dan het vroegere moeten wachten op het opwarmen van de radiobuizen voordat je geluid uit je radio kreeg! Wat vooruitgang lijkt gaat niet zelden in praktijk met een forse achteruitgang gepaard!

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...