Ga naar inhoud


Een restaurant wil slechte recensies, mag dat?


Gast RSS-bot

Aanbevolen berichten

yelp-een-ster-reviewDe Bistro Botto in Richmond, Californië, geeft nu 50% korting aan alle klanten die een 1-ster review achterlaten op reviewsite Yelp, las ik bij Ars Technica. Ze doen dit al een tijdje en het lijkt ze aardig wat aandacht op te leveren. Yelp ligt onder vuur in de VS; wel meer bedrijven hebben last van negatieve reviews en vindt het onfris dat ze bij Yelp moeten betalen om er beter uit te springen in de resultatenpagina’s. “Hard bargaining” maar legaal, aldus de Amerikaanse hogerberoepsrechtbank.

Zoals met wel meer sites indexeert Yelp alle restaurants (en andere bedrijven) die ze kunnen vinden, en laat dan het publiek recensies plaatsen. Wie daarop wil reageren, of er gewoon beter uit wil springen, kan een betaald account nemen. Dat voelt best vervelend als restaurant, want het is bekend dat mensen eerder negatieve dan positieve recensies plaatsen. Dus daar zit je dan: geld betalen om te mogen reageren op zuurpruimen die je eten niet lekker vonden.

Bistro Botto had ooit zaken gedaan met Yelp maar de betaalde vermelding opgezegd, waarna (volgens Botto) Yelp ze bleef bellen of ze terug wilden komen. (Yelp zegt dat ze maar één keer gebeld hebben sindsdien.) Waarop Botto besloot mensen korting te geven als ze negatieve recensies zou geven. Waarop Yelp ze erop wees dat dit in strijd was met de Terms of Service. Waarop Botto vriendelijk vroeg van de site gegooid te worden wegens die overtreding, maar dat was dan ook weer niet de bedoeling.

De tactiek van Botto lijkt te werken: het bedrijf heeft honderden éénsterrenreviews en een grote naamsbekendheid. Of het nu is omdat die obviously fake reviews de echte negatieve wegspoelen, of omdat ze zo opvallen met honderden reviews, of omdat de pers dan veel over ze schrijft, daar ben ik nog niet over uit.

Is het legaal? Dat denk ik wel. Botto heeft geen contract met Yelp, dus als ze mensen wil vragen negatief over henzelf te schrijven dan is dat hun goed recht. Mogelijk is een onware review in strijd met de Terms of Service van Yelp, maar dat is iets tussen Yelp en de reviewer. Pas onder bijzondere omstandigheden is het onrechtmatig mensen aan te zetten contractschending te plegen. De ernst van het nadeel (voor Yelp, in dit geval) speelt een grote rol, en die kan ik moeilijk serieus nemen hier. Dat je er als bedrijf van profiteert, is een factor in het nadeel van het bedrijf maar op zichzelf niet doorslaggevend.

Tegelijk is het ook legaal voor Yelp om onwillige bedrijven op hun reviewsite te vermelden. Je mág over bedrijven schrijven, wat die daar ook van vinden. En een plek vinden waar een ieder dat kan doen, is dus ook legaal. Je kunt als bedrijf dus weinig doen áls er zulke recensies opduiken. En dat zou dan voor mij een argument zijn om te zeggen, die actie is een ludiek protest, moet kunnen.

En nou ja: ik vind deze actie van het bedrijf hilarisch dus dan móet ie wel legaal zijn. Omgekeerde giecheltoets.

Arnoud

Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer!



Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...