Ga naar inhoud


Reparatie DVD/harddiskrecorder


Alex1970

Aanbevolen berichten

De harddiskrecorder van mijn vader heeft de geest gegeven.

De reparateur kon 'm niet meer repareren omdat het systemboard defect zou zijn en die was niet meer leverbaar.

Het gaat om een Medion Life P70003 MD84000.

 

Weet iemand welke het systemboard is? Is dat echt niet meer te repareren of te vervangen?

post-40400-0-44635800-1422018952_thumb.jpg

post-40400-0-51414200-1422022597_thumb.jpg

post-40400-0-75355300-1422022602_thumb.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is nu het probleem van tegenwoordig... Medion wordt ingekocht als 'branded'. Geen idee wie de 'echte' maker is. Geen spare-parts na 3 jaar. Prijs is daar gelukkig ook naar.. Gewoon naar de milieu straat ermee en een nieuwe kopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kan je het geluk hebben de fabrikant te vinden. Soms zijn ze wel zo venijnig, om op bepaalde cruciale ic's de gegevens weg te krabben, waardoor het wel heel moeilijk wordt.

Dan kan je nog hebben, dat ze (om een voorbeeld te geven) onderdelen door elkaar gebruiken van bvb samsung,lg,philips, enz, dat het wel erg lastig is een reparatie uit te voeren.

Soms heb je dan nog de pech, dat bepaalde (e)eprom geprogrammeerd zijn met een specifiek voor hen gemaakte gegevens, waardoor als je deze alsnog vindt, niet kan gebruiken, omdat je hem niet kan programmeren.

Ooit had ik hier iets van Duitse makelij, kon gemakkelijk de chip vinden, helaas wilde men niet de software vrijgeven, om deze te programmeren, en een geprogrammeerde wilde men ook niet verkopen. Je moest een compleet nieuw toestel kopen, maar dat heb ik dan niet gedaan, omwille dat ze bij herstelling niet wilden meewerken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu het probleem van tegenwoordig... Medion wordt ingekocht als 'branded'. Geen idee wie de 'echte' maker is. Geen spare-parts na 3 jaar. Prijs is daar gelukkig ook naar.. Gewoon naar de milieu straat ermee en een nieuwe kopen...

Er is ook al een nieuwe (digitale) ontvanger met harddisk voor in de plaats gekomen. Ik vroeg het me alleen af.

Wat is dan precies het system board? De onderste of bovenste printplaat?

Ik zal zelf ook nog maar eens informeren bij de serviceingang van Medion.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben juist opgelet op bol staande condensatoren bij de voeding en niks gezien.

Op die foto is het denk ik eerder verkeerde lichtval. En anders, is er een manier om te weten te komen of de elco defect is?

Ik heb geen ervaring met die schema's, wat kan ik daarmee?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben juist opgelet op bol staande condensatoren bij de voeding en niks gezien.

Op die foto is het denk ik eerder verkeerde lichtval. En anders, is er een manier om te weten te komen of de elco defect is?

Ik heb geen ervaring met die schema's, wat kan ik daarmee?

Als je geen schema kan lezen dan wordt het een op de gok vervangen

het is zo iets als een straat in een plaats zoeken zonder kaart :grin:

 

Je kan de condensatoren  meten maar dan moet je wel een meter hebben die dat kan en de capaciteit en de inwendige weerstand ESR

 

Je kan ook ze vervangen en hopen dat dat het is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp schema's wel in de zin dat ik dat ooit op school geleerd heb en een jaartje op een (helaas) niet afgemaakt cursus voor zendamateur.

Dus kan de diverse componenten wel onderscheiden op de tekening maar hoe je storingzoekend te werk gaat, dat weet ik niet.

Ik heb een multimeter maar kan daar geen condensatoren mee doormeten.

Ik kan solderen en heb wel eens wat gerepareerd, maar heb met storingzoeken gewoon geen ervaring, daarom klop ik juist hier aan.

 

Het feit dat hier al gezien is dat het inwendig een LG apparaat is, kan ik misschien in die richting wel wat.

 

De harddiskrecorder is in principe afgeschreven, ik moet in ieder geval nog kijken of ik de informatie van de harde schijf af kan krijgen (de hd heeft een ultra-ata aansluiting, moet daar dus eerst een adapter voor vinden en dan nog is het de vraag of ik die schijf kan lezen middels een (linux) PC).

Maar weggooien is zonder als je 'm ev. makkelijk aan de praat kan krijgen.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Data is meestal gecodeerd,deze kan dan alleen met een werkend app.worden weer gegeven ,dus uitlezen op een PC,zal dan niet mogelijk zijn.

Van alle secundaire (condensatoren)in het gedeelte 12 t/m 22 kunnen er div. de oorzaak zijn    dat het app.niet werkt,dus je zult toch moeten meten ,zomaar lukraak vervangen heeft geen zin.

Met een multie-meter kun je alleen zien of de spanning klopt die aangegeven word op het schema.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Data is meestal gecodeerd,deze kan dan alleen met een werkend app.worden weer gegeven ,dus uitlezen op een PC,zal dan niet mogelijk zijn.

Van alle secundaire (condensatoren)in het gedeelte 12 t/m 22 kunnen er div. de oorzaak zijn    dat het app.niet werkt,dus je zult toch moeten meten ,zomaar lukraak vervangen heeft geen zin.

Met een multie-meter kun je alleen zien of de spanning klopt die aangegeven word op het schema.

Je zou met een scoop de spanningen moet controleren of ze geen te hoge rimpel hebben.

als je meter een true ac meter is die niet op gelijkspanning reageert kan je er rimpel mee meten.

 

begin met de 5 en 3,3 volt en start op zonder HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...