Prawo Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 (aangepast) Na installatie van een nieuwe LNB Inverto Black Ultra op een draaibare 100 cm Channel Master schotel krijg ik ineens op alle zenders grijzige verticale lijnen in beeld (over de hele breedte van het scherm).Voor zover dat nuttige info kan zijn: na de laatste storm van 14/15 januari jl. moesten de schotels helaas opnieuw worden uitgericht en is ook de actuator vervangen. Deze draaibare schotel is via een Hirschmann switch aangesloten. Daarop zit ook een vaste Triax schotel met eveneens een nieuwe quattro LNB (van een ander merk). Als ik wissel van LNB’s zijn de strepen weg. De signaalsterkte is in dat laatste geval wel wat minder (logisch denk ik, kleinere schotel van 78 cm), op Astra 28 graden namelijk 56 tegen 96 met de Black Ultra in de draaibaar opgestelde schotel De TV is een Samsung met ingebouwde DVB-S tuner. Daar lees ik ook de signaalsterkte af. Op zich heb ik verder goed beeld, ook op Nilesat (alleen 10719V22000, maar wel HD). Helaas ben ik zelf niet zo handig en zou (weer) de monteur moeten laten komen om het te laten uitzoeken. Heeft iemand hier enig idee waar de oplossing gezocht kan worden? 28 januari 2015 aangepast door Prawo Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv. Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
Prawo Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Geplaatst: 28 januari 2015 (aangepast) Sorry per abuis dubbel geplaatst. 28 januari 2015 aangepast door Prawo Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv. Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
Sprietje Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 Beste PrawoJe schrijft:"Daarop zit ook een vaste Triax schotel met eveneens een nieuwe quattro LNB (van een ander merk)."Bedoel je deze lnb van Inverto?http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=86Waarom een quattro-lnb? Die kun je alleen maar op een multiswitch aansluiten.Welke Hirschmann-switch gebruik je?
Prawo Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Geplaatst: 28 januari 2015 Die bedoel ik. Vanwege de multiswitch nam ik de quattro versie. De switch is een multiswitch, het gaat om de de Hirschmann CKR 9800 ND De 15 jaar oude Alps (die nu dus zijn vervangen) functioneerden wel goed. Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv. Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
Prawo Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Geplaatst: 28 januari 2015 Overigens zat ik fout met de melding over de signaalsterkte. Op dezelfde transponder is de signaalsterkte 84 met de Triax schotel en een MTI AP84-XT2 Universal Quattro 40mm en 97 met de Inverto Black Ultra. In beide gevallen staat het streepje voor de kwaliteit op 100. Wat specifieker over de strepen: die zien er uit als een barcode met sommige strepen wat dunner en andere wat diker. Vaag grijs met veel tussenruimte zodat ze als eerste opvielen bij een voetbalwedstrijd met het groene veld op de achtergrond. Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv. Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
Sprietje Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 (aangepast) OK, dan is het duidelijk. Je gebruikt een multiswitch voor twee satellieten en 8 uitgangen en dan moet er ook een quattro-lnb gebruikt worden. Hier zit dus niets verkeerds.Ik ga er van uit dat je de volgorde van aansluiten voor VL-HL-VH-HH goed hebt gedaan.Ik ben bang dat je met de Inverto Black Ultra te veel signaal hebt en dat de multiswitch wordt overstuurd.Elke ingang kun je met 10dB dempen. Stel deze eens op maximaal in en kijk eens of je dan nog strepen hebt. 28 januari 2015 aangepast door Sprietje
Prawo Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Geplaatst: 28 januari 2015 Ik ben bang dat je met de Inverto Black Ultra te veel signaal hebt en dat de multiswitch wordt overstuurd. Elke ingang kun je met 10dB dempen. Stel deze eens op maximaal in en kijk eens of je dan nog strepen hebt. Hoe stel ik die demping in? Zou ik de schotel ook kunnen draaien naar een satelliet met een zwakkere transponder? Zo ja enige suggestie voor zo'n sat en/of transponder? Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv. Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
Moderator ceesv Geplaatst: 28 januari 2015 Moderator Geplaatst: 28 januari 2015 Je kan ook even een natte doek over de lnb kop hangen voor wat demping. Ik weet alleen niet zeker of het MF signaal dan voldoende verzwakt wordt. Weet je zeker dat de tv niet toevallig een probleem heeft? Zie je de strepen verdwijnen wanneer je bijvoorbeeld een menu van de tv of de sat. ontvanger op het scherm selecteert. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Prawo Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Geplaatst: 28 januari 2015 De strepen verdwijnen als ik overschakel op de andere schotel/lnb (die vast gericht staat op de Astra 3) waarna ik bij de BBC cs de strepen niet zie. Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv. Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
Moderator ceesv Geplaatst: 28 januari 2015 Moderator Geplaatst: 28 januari 2015 Duidelijk. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Prawo Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Geplaatst: 28 januari 2015 Ik ga er van uit dat je de volgorde van aansluiten voor VL-HL-VH-HH goed hebt gedaan. Dat is in ieder geval iets wat ik de monteur die de nieuwe LNB er in heeft gezet ga vragen. Want de kabel is boven wit en beneden nog steeds. Ik kan dus niet eenvoudig controleren of de kabels goed zijn aangesloten. Maar zou ik het via trial en error bij de switch kunnen wijzigen? Of kan ik dan iets beschadigen? En hoe begin ik, want met vier kabels zijn er wel wat verschillende combinaties mogelijk? Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv. Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
Moderator ceesv Geplaatst: 28 januari 2015 Moderator Geplaatst: 28 januari 2015 Wanneer je ontvangst op alle zenders hebt is daar niets verkeerd gegaan. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 28 januari 2015 Geplaatst: 28 januari 2015 (aangepast) In de gegevens over de multiswitch staat: "10 dB level control for each input"Zie deze pdf-file op pagina 10: http://www.hirschmann-multimedia.com/upload/5_multiswitches-01.pdfHoe je dat kunt instellen, zal toch wel op de switch te zien zijn?Misschien met schakelaartjes of kleine instelpotmeters? 28 januari 2015 aangepast door Sprietje
Prawo Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Geplaatst: 28 januari 2015 Dank voor al het meedenken en tips. Heb nu iets om mee aan de slag te gaan. Mocht ik een oplossing vinden zal ik het hier melden. Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv. Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen