Ga naar inhoud


Vraag over eventuele configuratie met USB to RS232 Serial Adapter Cable


Jürgen

Aanbevolen berichten

Een van mijn medekampeerders hier in Spanje heeft een Schwaiger SF9000 Satfinder gekocht.

Deze SF9000 kan in feite alleen van nieuwe software / satellietenlijst voorzien worden d.m.v. van een laptop / PC met een RS232 COM poort op en dat heb ik dan ook voor hem al uitgevoerd.

Dus voorlopig is het probleem opgelost want hij beschikt nu over de laatste software en satellietenlijst.

 

Wil hij echter dit op een later tijdstip zonder mijn hulp zelf op zijn laptop uitvoeren dan heeft hij in feite een probleem want op zijn vrij jonge Windows 7 laptop zit geen externe COM-poort.

Nu heeft hij met vooruitziende blik alvast een USB to RS232 Serial Adapter Cable besteld van het merk StarTech.com, type ICUB232PRO.

Deze wordt weliswaar binnen Windows in Apparatenbeheer weergegeven, dus dat zal wel werken maar als ik het bij de SF9000 bijbehorende upgradeprogramma opstart wordt de Schwaiger SF9000 niet gevonden.

 

Nu wilde ik kijken hoe de instellingen van de COM-poort eruitzien, dus o.a. Baudrate, Stopbit, etc maar ik weet niet meer hoe je dat nu in Windows in beeld kan krijgen.

 

Heeft iemand nog een idee hoe ik e.e.a. op de Windows 7 laptop zonder COM-poort aan de praat kan krijgen?

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Tuurlijk wel. Je moet de device manager starten. Ik maak even een screenshotje voor je van mijn windows 8.1 laptop:
 

2015-02-02 19_22_13-Device Manager.png

 

Dan met rechts klikken op het gevonden device usb-serial:

 

2015-02-02 19_23_50-USB-SERIAL CH340 (COM11) Properties.png

 

Tabje port settings:

2015-02-02 19_25_17-USB-SERIAL CH340 (COM11) Properties.png

 

succes!

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, wat vergeet je zoiets toch wel weer snel.

20 jaar geleden speelde ik daar elke dag maar de laatste jaren heb ik totaal niets meer met COM-poorten gedaan.

Nu alleen nog maar hopen dat ik daar ook iets vind wat misschien ook het probleem oplost.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook niet onbelangrijks is dat je soms (meestal)eerst de drivers moet laden alvorens je voor de eerste maal de converter in plugt

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar heb je een punt.

Het blijkt dat eerst de adapterkabel is ingeplugd en daarna pas handmatig een driver is geïnstalleerd.

Dit vind zijn oorzaak in het feit dat bij de adapterkabel een soort Mini installatie CD is meegeleverd maar doordat de betreffende laptop niet over een CD-lade beschikt maar over zo'n 'inslikding' kon hij de meegeleverde drivers niet installeren.

De benodigde driver is van de Schwaiger site gehaald en geïnstalleerd.

 

Ik ging nu eerlijk gezegd ervan uit dat de driver goed geïnstalleerd is omdat de adapter in de Eigenschappen als succesvol vermeld stond, of zegt dit niets.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een fout die dikwijls wordt gemaakt ' je ziet in je config de converter maar werken doet hij niet omdat de drivers niet EERST zijn geladen maar wel dat mini bestandje

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een fout die dikwijls wordt gemaakt ' je ziet in je config de converter maar werken doet hij niet omdat de drivers niet EERST zijn geladen maar wel dat mini bestandje

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De converter er uit halen en in een andere USB poort steken heeft het zelfde resultaat.

 

De port settings niet wijzigen  in het configuratie menu, baudrate stel je in het desbetreffende programma.

USB serial converters hebben het nadeel dat ze niet allemaal werken voor het upgraden van software als er meer nodig is dan pen 2,3 en 5 van de D 9 connector, niet alle hebben de andere lijnen ook in gebruik waarbij de software geen info binnenkrijgt  op bv de status lijnen zodat de upgrade mogelijk nooit start.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...