Ga naar inhoud


Led strip, dimmen en stroomverbruik


Rasta 87

Aanbevolen berichten

Ik had laatst een discussie met iemand die zij als je een dimmer gebruikt voor een lamp en je dimt deze dan is het stroomverbruik net zo hoog alsof je hem niet zou dimmen. Het betrof hier een halogeen lamp.

 

Nu heb ik vandaag zo een led strip gekocht van 5 meter en 150 lampjes.

In de handleiding staat dat het maximale verbruik 24 watt is.

 

-als ik van het snoer de helft afknip, dan gaat het stroomverbruik toch evenredig naar beneden?

-op de bijgeleverde afstandsbediening zit een dim mogelijkheid, als ik de lampjes dim verbruik ik dan daadwerkelijk minder stroom dan wanneer alles  voluit brandt?

 

Met andere woorden, kan het zijn dat een dimmer de stroom die het niet door laat toch op verbruikt?

 

VU+ Duo, dreambox 500s, Rebox 4000, Openbox, cccam, Wavefrontier 90 met 13,19,23,en 28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een dimmer met fase aansnijding gebruikt dan zal het vermogen nog wel voor en beetje in de dimmer gaan zitten maar volgens mij nooit zodat het opgenomen vermogen hetzelfde blijft.

Voor een halogeen dimmer wordt vrijwel altijd fase aansnijding gebruikt omdat anders menig dimmer roodgloeiend aan de wand zou zitten.

Reken maar eens uit een setje van 5 spotjes van 35W = 175W zou je die voor 3/4 dimmen dan zou je dimmer dus 131W op moeten souperen en dus in warmte om moeten zetten. :sick:

Denk dat het behang je snel van de muur af zal komen.

 

Daarnaast vind ik persoonlijk het dimmen van led verlichting vaak onzin, schakel gewoon de helft van de lampen uit en je hebt bijna hetzelfde effect zonder dure dimmer oid.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Gerrit.

Inderdaad als een dimmer stroom verbruikt zou hij heel heet moeten worden zolang dat niet gebeurt kun je dus bij dimmen daadwerkelijk van een lager stroomverbruik kunnen spreken.

VU+ Duo, dreambox 500s, Rebox 4000, Openbox, cccam, Wavefrontier 90 met 13,19,23,en 28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denkfoutje heren. Wat bedoel je met 3/4 dimmen? De hoeveelheid licht of de hoeveelheid stroom? Het is niet zo dat als je de stroom met 50% zou terugbrengen ook de hoeveelheid licht 50% minder is. Ook ouderwetse dimmers zonder fase aansnijding konden een gloeilamp van 100 watt dimmen. En ja, die werden warm.

 

Zie onderstaande verhandeling

http://www.olino.org/articles/2007/02/09/dimmer_efficientie

 

Bij LED verplichting kan je beter niet over stroomverbruik praten omdat LED's werken op een constante stroom.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 3/4 dimmen heb ik alleen als voorbeeld genomen om aan te geven wat zo'n dimmer dan evt. zou moeten verwerken en dus om zou moeten zetten in warmte.

Hoeveel licht zo'n lamp dan afgeeft is voor deze vraag niet interessant gezien het feit je een halogeenlamp meestal van vrijwel niets (dat is al bij zo'n 50% stroomvermindering) tot volle hoeveelheid licht kunt regelen en als het totaal opgenomen vermogen hetzelfde zou blijven dan zal er dus een deel door de dimmer in warmte omgezet moeten worden.

 

Dat het "terug gedraaide" vermogen niet overeenkomt met de hoeveelheid meer of minder licht is ook heel verklaarbaar immers de opgenomen energie van een halogeenlamp/gloeilamp word niet zoals bij led voor een groot deel in licht omgezet maar slechts voor 5-15% en de rest in warmte.

Daarnaast hebben we ook nog eens te maken met de eigenschappen van het menselijk oog en de ervaring die onze hersens aan een bepaalde kleur koppelen.

Het menselijk oog is het gevoeligste bij een lichtkleur van dacht ik rond de 3200K, er onder richting groen wordt warm wit en hoe geler de kleur wordt hoe "gezelliger/prettiger" onze hersens het ervaren.

Er boven wordt koelwit en nog meer richting blauw daglicht genoemd, hierbij worden de "werkelijke" kleuren wel beter weergegeven maar de kleur van het licht wordt als minder prettig ervaren.

Het gekke is dat de hoeveelheid afgegeven licht bij warm wit tov. koel wit gewoon hetzelfde is als je dat met een luxmeter zou gaan meten maar de mens ervaart het koelere wit als feller omdat ons oog daar gevoeliger voor is.

Bij het dimmen van een gloeidraad lamp is de verandering in de kleur van het licht, en de gevoeligheid van ons oog voor die kleur licht, dan vaak ook belangrijker dan de hoeveelheid licht.

 

maw. het dimmen van een lamp is technisch gezien en gemeten vaak heel wat anders dan wat ons menselijk oog ervaart.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had laatst een discussie met iemand die zij als je een dimmer gebruikt voor een lamp en je dimt deze dan is het stroomverbruik net zo hoog alsof je hem niet zou dimmen. Het betrof hier een halogeen lamp.

Ik lees toch echt dat de discussie ging een halogeenlamp en daarna kwam de vraag of dat met led ook zo was.

 

Maar led dimmen is heel wat anders dan gloeilampen dimmen.

Ten eerste is er een ander soort dimmer nodig.

De meeste gloeilamp dimmers met fase aansnijding dimmen op de opgaande flank, zou je daar een led mee proberen te dimmen dan gaat die meestal knipperen en vaak ook veel sneller stuk.

Daarom wordt er voor led vaak gedimd op de afgaande flank omdat ledlampen daar minder problemen mee hebben.

Nadeel is wel dat een dergelijke dimmer vaak een stuk duurder is.

Ander probleem is dat led licht nauwelijks van lichtkleur verandert en dat dimmen meestal alleen minder licht betekend en niet dat de kleur licht geler/gezelliger wordt.

Natuurlijk zijn er wel weer RGB ledlampen waar je de kleur zelf van in kunt stellen maar de ledlamp die je in de bouwmarkt, supermarkt of zelfs speciaalzaak koopt is meestal niet van het RGB type.

 

Daarom is mijn advies voor ledlampen dan ook altijd, maak ze schakelbaar ipv. te gaan dimmen.

Wil je gezellig licht koop dan een paar ledlampen extra warm of zeer warm en combineer dit met warm/wit.

Wil je het gezellig maken dan zet je simpel de warm/wit lampen uit en wil je veel licht dan zet je alles aan. Een stuk goedkoper dan dimmen en je lampen gaan meestal ook nog eens langer mee.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had laatst een discussie met iemand die zij als je een dimmer gebruikt voor een lamp en je dimt deze dan is het stroomverbruik net zo hoog alsof je hem niet zou dimmen. Het betrof hier een halogeen lamp.

 

Nu heb ik vandaag zo een led strip gekocht van 5 meter en 150 lampjes.

In de handleiding staat dat het maximale verbruik 24 watt is.

 

-als ik van het snoer de helft afknip, dan gaat het stroomverbruik toch evenredig naar beneden?

-op de bijgeleverde afstandsbediening zit een dim mogelijkheid, als ik de lampjes dim verbruik ik dan daadwerkelijk minder stroom dan wanneer alles  voluit brandt?

 

Met andere woorden, kan het zijn dat een dimmer de stroom die het niet door laat toch op verbruikt?

 

Slechte gewoonte om een deel citaat te plaatsen en vooral als je het belangrijkste en strekking van de vraag weglaat.

Citeer je volledig dan zie je dat de vraag hetzelfde is als in de onderwerp titel aangegeven is.

 

En voor de tweede keer, terug naar het onderwerp.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken bij het gebruik van een dimmer gaat het opgenomen vermogen naar beneden als de dimmer "omlaag" wordt gedraaid. Er zal wat vermogen in warmte worden omgezet, maar je kan stellen dat als je de dimmer op 50% zet, dat het opgenomen vermogen ook 50% is... 

LED's worden of zoals gerrit B beschijft gedimd, of door middel van een puls breedte modulatie dimmer. De PBM (Of PWM in engels) is iets efficienter, en "beter" voor de LEDs...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is pertinent niet juist. Als je de dimmer op 50% staat bedoel je waarschijnlijk 50% minder licht maar je hebt ongeveer 75% van je stroomverbruik.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde de "elektrische" uitleg uiteraard. Dus niets met lichtopbrengst. OK, ik had dat iets duidelijker moeten maken... Het is namelijk heel moeilijk om een eenduidige uitspraak te doen over "dimmer positie" en "uitgaande vermogen" zonder de "dimming law" die gebruikt wordt erbij te betrekken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...