tripkip Geplaatst: 5 februari 2015 Geplaatst: 5 februari 2015 Ik wil een uitstekende schotelsetup op basis van een Triax 88 en Inverto Black Ultra (duo's) om Astra 2 en 3 te ontvangen. Bestaat er een monoblock van Inverto voor 28.2 en 23.5 met ingebouwde switch? Triax 88 2 x Twin Inverto Black Ultra (Ik denk dit model? Twin HGLN 40mm LNB) 2 x 2/1 Disecq switch - welk model? Welke duo LNB houder? Heb ik een signaalmeter nodig om de schotel en de LNB's optimaal uit te richten? Zo ja, welke betaalbare? Welke bekabeling? Welke connectoren?
Alex1970 Geplaatst: 5 februari 2015 Geplaatst: 5 februari 2015 (aangepast) Sprietje? Kom d'r maar in... ;-) Hij weet wel of daar een monoblock voor bestaat. E.e.a. hangt ook af van waar je de schotel wilt gebruiken. Monoblocken en duo-LNB's geschikt voor de BeNeLux zijn niet hetzelfde als die voor Spanje bijv. Persoonlijk denk ik dat twee losse LNB's met een simpele DiSEqC 1.0 switch het mooiste is en is niet locatie-afhankelijk. 5 februari 2015 aangepast door Alex1970 1 Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
tripkip Geplaatst: 5 februari 2015 Auteur Geplaatst: 5 februari 2015 Sprietje? Kom d'r maar in... ;-) Hij weet wel of daar een monoblock voor bestaat. E.e.a. hangt ook af van waar je de schotel wilt gebruiken. Monoblocken en duo-LNB's geschikt voor de BeNeLux zijn niet hetzelfde als die voor Spanje bijv. Persoonlijk denk ik dat twee losse LNB's met een simpele DiSEqC 1.0 switch het mooiste is en is niet locatie-afhankelijk. Het is voor in België, meer bepaald, Temse.
Alex1970 Geplaatst: 5 februari 2015 Geplaatst: 5 februari 2015 Voor Sprietje is dit een inkoppertje, hij schud het advies zo uit zijn mouw. Overigens gelukkig corrigeer je jezelf in het bericht, de Astra 3A zit nl. op 177°W (http://satbeams.com/satellites?norad=27400), niet te ontvangen hier. Je bedoeld de Astra 3B. En op 28.2°E zit naast de Astra 2A ook nog de Astra 2C, 2D, 2E en 2F en de Eutelsat 28A. De Astra 2G is ook nog op weg naar deze co-positie (nu op 21.17°E). Om overigens helemaal precies te zijn staan ze niet allemaal helemaal exact op 28.2°E, bijv. de Eutelsat 28A zit (nu) op 28.45°E (kijk maar eens in de tabel bovenaan de lijst in KoS), maar in de praktijk zal je er weinig van merken met een 88cm schotel en is het signaal toch hoog genoeg in de België. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Alex1970 Geplaatst: 5 februari 2015 Geplaatst: 5 februari 2015 (aangepast) Ik zal alvast een voorzet geven, want ik schijn er ook wel wat van te weten... Die Triax88: Excelente keuze. Bij gebruik van losse LNB's: neem een originele Triax LNB-houder, dus één van Triax zelf, geen universele of alternatief merk. De Black Ultra LNB's zijn heel gevoelig, ik weet niet of die i.c.m. een Triax88 in België echt nodig zijn, maar voor de prijs hoef je het niet te laten. Een monoblock voor 28.2°/28.5°E + 23.5°E zou neerkomen op een 6° monoblock, dus de Inverto IDLB-TWNM21-MNOO6-8PP dacht ik. Scheelt je wel een DiSEqC-switch. Neem goede bekabeling, bijv. Hirschmann KOKA799 of Belden H125. F-connectoren zou ik kiezen voor krimp (compressie) Pers-connectors, zijn wel maar éénmalig aan te brengen maar direct waterdicht (anders (buiten) zelfvulkaniserende tape gebruiken). Dit is een voorbeeld: Je hebt er ook een compressietang voor nodig, ik heb er zelf één veel goedkoper op een Chinese extreme site gekocht. Zal vast wel minder van kwaliteit zijn maar zo vaak gebruik ik 'm nou ook weer niet en "It does the job". Voor het uitrichten heb je niet echt per sé een (dure) meter voor nodig, een kleine satfinder is wel handig maar vaak kan het ook m.b.v. je ontvanger en bij sommige heb je zelfs apps die je verbindt met je ontvanger en dan zie op de app de signaalsterkte. Voor het exact tot op de millimeter uitrichten op beste signaal en zeker voor de beste kwaliteit heb je wel een goede satmeter nodig. 5 februari 2015 aangepast door Alex1970 Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Sprietje Geplaatst: 5 februari 2015 Geplaatst: 5 februari 2015 Beste tripkipDe berekende afstand voor de lnb's in Temse bij Antwerpen op een Triax 88 is 55mm.Dat kun je met twee losse lnb's doen die dan 58mm van elkaar af komen te staan. De afwijking van 3mm geeft geen enkel probleem.Je kunt ook een duo-lnb nemen voor een 80cm-schotel. Die staan 53mm uit elkaar. Ook deze 2mm afwijking is geen enkel probleem.Het een voudigste is dus een duo-lnb waarbij ik dan zou adviseren voor een Inverto. Met twee aansluitingen deze: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=253&cat=36Wil je het maximum er uit halen wat mogelijk is, dan moet je 2 Inverto Black Ultra twin nemen, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=68en twee 2/1-diseqc-switches, bijv. Spaun SAR 212 WSG.Als multifeed zou je de Wentronic-2-fach-Multifeedhalter-fuer-23-40-LNB kunnen nemen, zie de bijlage.Neem een goede coaxkabel zoals bijv. een Koka 799 of Belden H125. Een nog betere LTE 4G proof bijv. de Hirschmann KOKA 9 TS of de Kathrein LCD 111.
tripkip Geplaatst: 5 februari 2015 Auteur Geplaatst: 5 februari 2015 (aangepast) Beide alvast ontzettend bedankt. Helpt me al goed op weg. Verschil tussen los of monoblock is zo'n 65EUR. Als ik het goed begrijp zal het verschil enkel te merken zijn bij behoorlijk zwaar onweer of sneeuw. Denken jullie persoonlijk dat dit de moeite waard is? Ben ik juist te zeggen dat ik voor het monteren van de multifeed of de monoblock geen verdere onderdelen nodig heb dan hetgene er bij de Triax 88 or de X-merk 80 schotel geleverd wordt? Is een Triax 78 gelijkwaardig/beter/slecter als een ander merk in 80cm voor zo'n monoblock? 5 februari 2015 aangepast door tripkip
Sprietje Geplaatst: 5 februari 2015 Geplaatst: 5 februari 2015 Sorry, ik heb een foutje gemaakt. Ik heb de afstand berekend tussen de 19,2 en 23,5 maar dat moet zijn de afstand tussen de 23,5 en 28,2.Dat moet 58mm zijn. Daar kun je dus beter geen duo-lnb voor nemen maar gewoon twee losse lnb's zoals ik al had aangegeven.En Alex, dat ik niet voor het Triax TD20 flexi-block heb gekozen is om reden dat die niet schuin genoeg ingesteld kan worden. De rail moet 13 graden schuin staan en het flexiblock kan maar 7 graden schuin.Ook knalt de Astra 28,2 in Antwerpen flink hard binnen. Beter dus niet vlak bij het midden.
tripkip Geplaatst: 5 februari 2015 Auteur Geplaatst: 5 februari 2015 Sorry, ik heb een foutje gemaakt. Ik heb de afstand berekend tussen de 19,2 en 23,5 maar dat moet zijn de afstand tussen de 23,5 en 28,2. Dat moet 58mm zijn. Daar kun je dus beter geen duo-lnb voor nemen maar gewoon twee losse lnb's zoals ik al had aangegeven. En Alex, dat ik niet voor het Triax TD20 flexi-block heb gekozen is om reden dat die niet schuin genoeg ingesteld kan worden. De rail moet 13 graden schuin staan en het flexiblock kan maar 7 graden schuin. Ook knalt de Astra 28,2 in Antwerpen flink hard binnen. Beter dus niet vlak bij het midden. OK dus dan gaan we voor twee losse LNB's: 1 x Triax 88 2 x Inverto Black Ultra twin 2 x Spaun SAR 212 WSG 1 x Wentronic-2-fach-Multifeedhalter-fuer-23-40-LNB 1 x Rol Hirschmann KOKA 9 TS 16 x F-connectoren (waterdicht) + tang 1 x vloerstand Heb ik hiermee alles om het geheel in elkaar te steken? Ik lees dat die KOKA 9 TS enkel voor binnenshuis is?
tripkip Geplaatst: 5 februari 2015 Auteur Geplaatst: 5 februari 2015 (aangepast) Ik kan het bovenstaande bericht niet meer aanpassen, dus ga ik hier verder. Als F-connectoren ga ik voor Cabelcon F-56 CX3 5.1 met bijbehorendeCabelcon CX3 tang. Misschien is het beter om buiten de Kathrein LCD 115 te gebruiken en binnen de 111. Als ik nu nog twee geschikte tussenstukjes vinden om van de ene kabel over te gaan op de andere. Zit daar kwaliteitsverschil op? 5 februari 2015 aangepast door tripkip
Sprietje Geplaatst: 5 februari 2015 Geplaatst: 5 februari 2015 Dat zou ik niet doen, een koppelstuk gebruiken om buiten zwarte coax te nemen en binnen witte. Dat kan alleen maar weer problemen geven. Ook witte coax gaat hier in onze regenachtige regio velen jaren mee. Kijk, in Spanje of Zuid-Frankrijk is het een ander verhaal.Wil je toch zwarte coax gebruiken, dan gewoon Kathrein LCD 115 gebruiken van de schotel tot aan de ontvanger. Kathrein coax 2014.pdf
tripkip Geplaatst: 5 februari 2015 Auteur Geplaatst: 5 februari 2015 Dat zou ik niet doen, een koppelstuk gebruiken om buiten zwarte coax te nemen en binnen witte. Dat kan alleen maar weer problemen geven. Ook witte coax gaat hier in onze regenachtige regio velen jaren mee. Kijk, in Spanje of Zuid-Frankrijk is het een ander verhaal. Wil je toch zwarte coax gebruiken, dan gewoon Kathrein LCD 115 gebruiken van de schotel tot aan de ontvanger. Bedankt Sprietje - OK dan wordt het de 111 voor zowel binnen als buiten.
tripkip Geplaatst: 9 februari 2015 Auteur Geplaatst: 9 februari 2015 Klaar met shoppen. Het zal nog wel een week duren voordat ik alles aangekregen heb. Dit is de shoppinglist met alle artikelen die ik besteld heb: 2 x Inverto Black Ultra Twin 2 x SPAUN 212 Switch Triax 88 TD Tegelvoet 4 x 40x60 - 75cm 50m Kathrein 111 20 x Cablecon CX3 Cablecon CX3 compressietang Digital Devices Cine S2 Wentronic 2-fach Multifeedhalter für 23/40 LNB Next up: uitzoeken hoe ik de afstelling zal moeten doen. Ik vermoed dat ik één LNB gewoon moet installeren in de Triax meegeleverde LNB houder en dan de Wentronic multifeedhouder er mee over moet plaatsen zodat daar dan de tweede LNB aan vast gehangen wordt. Sprietje, je gaf aan dat de afstand tussen de twee LNB's 58mm moet zijn. Is dit dan de afstand tussen de twee middens van de circelvormige LNB koppen? Op welke satelliet richt ik best de gecentreerde LNB die in de Triax houder hangt?
Sprietje Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 Beste tripkipJe moet de schotel op de Astra 23,5 uitrichten.De koppen van de lnb's moeten 5-6mm van de lnb-klem staan.De Wentronic 2-fach Multifeedhalter für 23/40 LNB moet je achter de lnb-klem monteren precies op de manier zoals in de bijlage dus de vrijhangende lnb zo schuin mogelijk en met de koppen tegen elkaar.De houder moet 13 graden schuin gezet worden, d.w.z. de kop van de Astra 19,2 moet 13mm lager staan dan de kop van de Astra 23,5. Dit kun je meten met een waterpas en een vulling van 13mm.De skew van de lnb's moet als volgt staan:Astra 23,5 op 8 graden.Astra 19,2 op 5 graden.d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.Als je de schotel op maximale signaalkwaliteit uitricht op de Astra 23,5, dan staat de kop van de Astra 19,2 ook goed.
Sprietje Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 Sorry, nu maak ik weer de fout met de Astra 19,2.Het moet niet zijn, de Astra 19,2 op 5 graden maar de Astra 28,2 op 11 graden.Ook moet de Astra 28,2 lnb precies aan de andere kant staan als op de afbeelding waar de Astra 19,2 er naast hangt. De kop van de Astra 28,2 moet 13mm hoger staan dan de kop van de Astra 23,5.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen