Ga naar inhoud


Powertech DG-380 rotor problemen met richten/installeren op OpenPli


johnny-w

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allen,

 

ik ben nogal nieuw met het fenomeen rotor.

Op aanraden van wat collega's toch overgestapt na een defect op mijn triple quad LNB (astra 1-2-3).

De setup is nu dus de Powertech DG-380 rotor met een single LNB op aanraden van de verkoper.

 

De rotor hangt en met kompas gerecht op true south zoals in de beschrijving staat.

Maar op true south zit geen signaal??

Moet ik na het uitlijnen op true south nog een beetje puzzelen met een bepaalde satelliet waar hij op punt 0 gericht moet zijn??

Op punt 0 heb ik nu dus 0% signaal.  :cry:

 

Na het ophangen toch maar naar binnen gegaan om op de VU+ SOLO2 met OpenPLI image (laatste versie) te bekijken of ik wat instellingen moest veranderen.

 

Ik kom er alleen echt niet uit. :eek:

Als ik de rotor laat richten op Astra 1 19,2 komt er in het menu Rotorinstellingen ongeveer 52% signaal tevoorschijn.

Maar dat is dan ook de enige satelliet die hij kan vinden.

 

Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd maar na een nacht te hebben gezocht op google kom ik er niet uit.

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen waar ik de schotel op zou moeten richten om signaal (met rotor bewegingen te toveren)

 

Nuttige informatie.

 

Latitude: 51.5321°
Longitude: 5.4877°

De schotel hangt op ongeveer 2,90 hoogte.

Ontvanger Vu+SOLO2

Image OpenPLI (laatste versie)

 

mocht ik iets aan nodige info vergeten zijn bij voorbaat mijn excuses. :confused: 

 

 

 

aangepast door johnny-w
Link naar reactie
Delen op andere sites


Let wel op dat jouw true south op 5.4877 zit.

 

Wat je kan doen is de gegevens in geografische gegevens in jouw box zetten. Vervolgens de dg380 aansluiten en op een zender (liefst FTA) op 19.2 afstemmen en daarna de motor op de paal draaien tot je de zender ook daadwerkelijk ontvangt.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

johnny-w schreef op 08 Feb 2015 - 11:18:

Hey Mojo, mijn true south zit inderdaad op 5.4877.

Moet ik dat dan gebuiken om op een bepaalde satelliet te richten en daarmee dan bepaalde instellingen in te stellen op de OpenPLI Image???

Zie mijn aanvulling op het eerste bericht. De conclusie van paardengek is ook mijn conclusie.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

johnny-w schreef op 08 Feb 2015 - 11:18:

Hey Mojo, mijn true south zit inderdaad op 5.4877.

Moet ik dat dan gebuiken om op een bepaalde satelliet te richten en daarmee dan bepaalde instellingen in te stellen op de OpenPLI Image???

Je moet inderdaad in PLI nog de gegevens invullen bij de tunerinstellingen.

 

Dus jouw

Latitude: 51.5321°

Longitude: 5.4877°

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je de motor en schotel al op de juiste graden hebt ingesteld?

bedoel je dat op het nul punt?

Ik wou net het dak opgaan om het nulpunt in te gaan stellen op de 19.2 of is dat niet de bedoeling??

 

de motor en graden zouden op de juiste graden ingesteld moeten zijn ja.

Ik heb hiervoor uitvoerig de handleiding van de Powertech rotor gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

johnny-w schreef op 08 Feb 2015 - 11:38:

bedoel je dat op het nul punt?

Ik wou net het dak opgaan om het nulpunt in te gaan stellen op de 19.2 of is dat niet de bedoeling??

 

de motor en graden zouden op de juiste graden ingesteld moeten zijn ja.

Ik heb hiervoor uitvoerig de handleiding van de Powertech rotor gebruikt.

Nee, ik bedoelde dat jouw nul punt op 5,4877 is. Dus als jij jouw schotel naar 19.2 laat draaien dan staat de motor op 19.2 - 5.48 = 13.7 

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik bedoelde dat jouw nul punt op 5,4877 is. Dus als jij jouw schotel naar 19.2 laat draaien dan staat de motor op 19.2 - 5.48 = 13.7

 

Mis ! Voor 19.2 staat ie in Nederland op ong. 15 gr op de motorschaal .

Johnny moet natuurlijk wel de satellieten in het menu op draaibaar met usals zetten .

Daarna een zender van 19.2 kiezen zodat de rotor naar die 15 gr draait.

Kontroleren of dat werkelijk zo is en met de rotor klemmen iets los , deze met de hand t.o.v de paal verdraaien tot je signaal en beeld hebt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

trust schreef op 08 Feb 2015 - 12:00: trust schreef op 08 Feb 2015 - 12:00:

Mis ! Voor 19.2 staat ie in Nederland op ong. 15 gr op de motorschaal .

Johnny moet natuurlijk wel de satellieten in het menu op draaibaar met usals zetten .

Daarna een zender van 19.2 kiezen zodat de rotor naar die 15 gr draait.

Kontroleren of dat werkelijk zo is en met de rotor klemmen iets los , deze met de hand t.o.v de paal verdraaien tot je signaal en beeld hebt .

Waar komt dat verschil vandaan? Is dat de breking van de atmosfeer?

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afregeling is niet zo moeilijk, in het kort;

 

De schotel moet in een rechte lijn op de motor staan, hier verder afblijven.

De kantelhoek van de motorbehuizing moet op 51.5 graden staan (latitude) van deze hoek verder afblijven.

In de box longitude en latitude ingeven.

Latitude: 51.5321°
Longitude: 5.4877°

Je hebt een Vu+SOLO2 met zenderlijst er in, geef opdracht om naar een zender te draaien, dat mag 13. 0 - 19.2 of 23.5 zijn

Beste is een sat te kiezen die tegen de 0 graden aanzit, bijv 4.8 oost, dan staat de schotel niet zo schuin (gewicht)

Door het selecteren van een zender zal de motor gaan draaien, hiermee werk je het verschil weg tussen het zuiden en je locatie, de motor staat dan afgesteld op jouw nulpunt en de gekozen satelliet.

Dat betekend nog niet dat je beeld zal hebben.

Het volstaat nu om het geheel op de mast te draaien en uit te richten op de satelliet waarop de zender zich bevind.

Indien nodig regel de schotel elevatie bij, dat gebeurt op de schotel zelf en niet aan de hoek van het motor huis.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar komt dat verschil vandaan? Is dat de breking van de atmosfeer?

Als je vanuit het middelpunt van de aarde zou kijken , kloppen jouw cijfers , ook als je op de evenaar woont komt het nog in de buurt .

Als je op de penalty stip van een voetbalveld staat , moet je je ogen meer verdraaien om van de linker naar de rechter doelpaal te kijken .

Op de middenstip hoef je je ogen minder te verdraaien . De afstand van vanaf de evenaar naat NL maakt het verschil .

Met het programma Gaaps http://www.moteck.com/GAAPS.aspxkun je zien op welk punt van de schaalverdeling op de motor komt te staan voor de gekozen sat positie .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Even terug naar Johnny-w:

 

Volgens de handleiding van de DG380 zou de motor nu op 38 graden staan en de schotel op 27,5 graden.

In PLI moet je nu een LNB instellen voor de motor.

Menu --> instellingen --> zenders zoeken --> Tuner configuratie --> Kies de tuner --> Configuratie modus op geavanceerd zetten.

Kies een satelliet en vervolgens LNB1.

Bij diseqc-modus kies je 1.2 en vul je lengte en breedte graag in. Dit opslaan.

Vervolgens ga je weer naar de instellingen en voer voor de satellieten die je via de motor wil ontvangen LNB1 in.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draait ie met diseqc 1.2 dan automatisch naar de juiste sat als je een zender kiest ?

Volgens mij kun je bij 1.2 niet eens je Lat en Lon invullen .

Met Usals i.i.g. wel .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...