Ga naar inhoud


Wat, worden klanten nu ook al gerecenseerd?


Gast RSS-bot

Aanbevolen berichten

Niet onbeleefd doen tegen je Uber-chauffeur, las ik bij Slashdot: straks geeft hij je een laag cijfer en dan krijg je nooit meer een illegale taxi, pardon een dienst bij een disruptieve innoveerder. En ja dat is een probleem, las ik in de New York Times, dat het voorbeeld noemt van een meneer met onverwacht een slechte rating die drie weken geen Ubertaxi meer krijg. Wacht even, worden klanten nu ook al gerecenseerd?

Nou ja, het was te verwachten. Als mensen cijfers geven aan dienstverleners, dan is het logisch dat die omgekeerd ook cijfers gaan geven aan hun klanten. En dan krijg je situaties dat mensen alleen nog willen ridesharen of spullen willen uitlenen aan personen met hoge cijfers. Of, nog interessanter: dat iedereen elkaar alleen nog een vijf uit vijf geeft. “When services choose whom to serve, no one wants to be labeled difficult.”

Mag dit? Ja, in principe wel. Bijhouden hoe een klant zich gedroeg, is legitiem. Ook als je bedenkt dat een cijfer over een persoon een persoonsgegeven is, want je kunt verdedigen dat deze verwerking nodig is in verband met de uitvoering van het contract en dat is een grondslag voor verwerking. Maar je moet wel de klant vooraf mélden dat je dit doet, en inzage geven (plus correctie indien gegevens onterecht zijn) in de vastgelegde gegevens.

Discutabeler wordt het als je de rating gaat gebruiken om de klant de volgende keer te weigeren, want dát is verboden onder de Wbp. Artikel 42 lid 1:

Niemand kan worden onderworpen aan een besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem in aanmerkelijke mate treft, indien dat besluit alleen wordt genomen op grond van een geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens bestemd om een beeld te krijgen van bepaalde aspecten van zijn persoonlijkheid.

“Computer says no” is dus geen argument. Er moet een mens bij betrokken zijn geweest, en er moet zijn uitgelegd hoe de computer bij dat nee kwam. (Maar ja. De computer says nog steeds no, dus daar sta je dan.) Dus dit is weer zo’n geval waar de wet vrij duidelijk is maar de geautomatiseerde praktijk daar vrolijk overheen fietst.

Persoonlijk ben ik vooral geïntrigeerd door dat “It’s a Barney world,” in het NYT-artikel. Als iedereen elkaar lief vindt en iedereen elkaar maximaal ratet, dan heeft raten geen enkele zin meer. Maar zodra er wél zinvol gerate wordt, gaat het mis want dan filteren mensen op die basis en sta je als persoon in de kou. Ik denk niet dat daar een juridische oplossing voor is, maar een praktische kan ik ook niet bedenken. Dat wordt dus nog een uitdaging.

Arnoud

Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer!



Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch lijkt me dit alles binnen de filosofie of beter gezegd theorie of nog beter gezegd drogreden te passen dat Ubertaxi als het ware een vriendendienstbemiddeling zou zijn. Een soort veredeld liften waar een prijskaartje aan vast zit. Hoe over dit soort dingen te denken? Dat zal zonder meer van je portemonnee afhangen. De enige taxi's die ik in de laatste halve eeuw heb gebruikt waren in Roemenië. Gewoon omdat ik me een Nederlands taxiritje gewoonweg niet kan veroorloven. Ik besef me echter terdege dat ik gemakkelijk praten heb omdat ik tot dusver hier andere alternatieven ter beschikking heb. Was dat niet zo dan zou ik me wellicht minder afstandelijk tot dit onderwerp opstellen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is een taxi voor het gewoon volk onbetaalbaar. Wij hebben hier belbussen onderdeel o.v.

Nadeel?

1.je moet minimum 2 uur op voorhand reserveren.

2. Je moet naar de dichtste halte

voordeel?

1. het gaat bij je abonnement als je die hebt, en er komen dus geen extra kosten.

2. je betaalt de rit van een gewone o.v. dienst, indien je geen abbo hebt.

Maar ja, je kan niet alles hebben en luxe en goedkoop en gemakkelijk.

gelukkig geven de belbus chauffeurs ons nog geen recensie's, hoe we die dienst (mis)bruiken.

Maar als je die misbruikt, dan valt er wel een brief in je bus, en kan je een redelijke hoge boete hebben.

Maar gelukkig hebben we hier nog geen toestanden, als de chauffeurs wijzelf of beiden een mindere dag hebben, we elkaar geen slechte recensie geven.

Hopelijk zal dit vorm van recensie's niet lijden tot een nieuw soort pesten, dat ze andere (kinderen) niet aanspreken, omdat ze negatieve (onterechte?) recensie heeft op het net.

Wan straks ziet fb hier graten in, en voeren ze nog dergelijk systeem in. i hope not. niet voor mij, maar voor de velen kinderen die die medium gebruiken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...