Ga naar inhoud

Beter draaibare schotel of een met meer lnb's?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Onder het motto "domme vragen bestaan niet" het volgende.

(ik leer graag bij)

Waarom zou je kiezen voor een schotel met meer lnb's als je ook een schotel kunt nemen met één (goede) lnb die je naar de satelliet van je keuze kunt draaien?

Afgezien van pure hobbyisten lijkt mij dat voor een huis tuin en keukengebruiker (bijv. de ook wel geïnteresseerde buurman/vrouw van zo'n hobbyist) draaibaar uiteindelijk goedkoper is en voldoende gebruiksvriendelijk. Zeker als je vaste kijker bent naar zenders op meerdere onderling ver gelegen satellietposities (28 oost - 30 west). 

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.

Geplaatst: (aangepast)

ik heb een  DB 8000 met dual tuner

met triax 110TDS met 4 twin lnb's

ook een triax 110TDS met een motck 2100 

dus ik kan alle kanten op 

ik vind het heel handig 

de vaste schotel word meestal gebruikt voor deze sats en werkt vlugger 

astra 1

astra 3

astra 2

hotbird

de draaibare opstelling dient voor de overige sattelieten 45°W tot 53°E meest gebruikt verder gaat ook nog

met deze moet je eventjes wachten tot hij zijn positie heeft bereikt,maar heel interesant

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Ik heb het hier al meer uitgelegd, (Smetje is goed op weg).

Tuner 1 voor de 3 Astra's en Hotbird, tuner 2 voor de Astra's en rotor.

Voor tuner 2 begin ik dan vanaf de ontvanger, coaxkabel direct naar de rotor > op de LNB ingang van de rotor sluit je de uitgang aan van

de DiSEqC switch.

Op deze switch sluit je dan de LNB's aan van de 3 Astra's en de LNB van de draaibare schotel.

De andere switch, tuner 1, de Astra's en Hotbird.

Voordeel, geen gewacht op wat de rotor doet, je wordt gelijk** verbonden met Astra's, en Hotbird.

Laatste is niet verbonden met switch van 2e tuner, maar je kunt wel de schotel er naar toe draaien, indien nodig.

Want Hotbird blijft wel verbonden met tuner 2.

** Dit is handig als je bijv. opneemt van NPO 1 en je wilt, zonder draaien van de rotor, een andere zender kijken op een van de andere Astra's.

Resumé:

Tuner 1: switch met Astra's en Hotbird,

Tuner 2: switch met Astra's en draaibare schotel.

Tip: als je ook Nilesat of andere zwakkere satellieten wilt ontvangen, neem tenminste een schotel van 100 cm.,

TDS 110, van Triax is net iets groter dan 100 cm.

Er zijn ook merken met 120 cm., maar let dan wel op gewicht, mag voor de rotor niet zwaarder zijn als 17 kg.

Je kunt ook tuner 1 en 2 omwisselen, resultaat is hetzelfde.

Als je het zo doet als ik het beschrijf, wél tuner 2 instellen als favoriet, of hoe het ook heet in het menu.

Ga je dan opnemen, dan wordt dit op tuner 1 gedaan en blijft tuner 2 vrij voor het draaien van de schotel.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Bij een vaste zap je sneller tussen de satellieten en kun je op de ene kijken en tegelijk op een andere opnemen, maar hij is wat regengevoeliger en je ontvangt minder sats.

Met een draaibare zap je trager, kun je maar op 1 sat kijken en tegelijk opnemen en hij is wat windgevoeliger maar je ontvangt meer sats en ook zwakkere.

Je kunt met de juiste ontvanger ook beide combineren.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:

Bij een vaste zap je sneller tussen de satellieten en kun je op de ene kijken en tegelijk op een andere opnemen, maar hij is wat regengevoeliger en je ontvangt minder sats.

Met een draaibare zap je trager, kun je maar op 1 sat kijken en tegelijk opnemen en hij is wat windgevoeliger maar je ontvangt meer sats en ook zwakkere.

Je kunt met de juiste ontvanger ook beide combineren.

En dat komt neer op wat ik zo'n beetje schreef.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Ik heb voor een zeker gemak gekozen van een 78cm schotel in combinatie met triple-sat kop van CD én de Moteck rotor.

Drie belangrijkste sats vlot schakelen zonder draaien, naar andere sats draai ik dan.

Rebox tuner 1 loopt via de motor, tuner 2 direct naar de triple-sat kop.

Geplaatst:

Slim gedaan.

Zal het in gedachten houden als weer iemand komt vragen naar een geschikte schotelopstelling.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.

Geplaatst:

Vaste opstelling voor hogere zapsnelheid en rotor voor meer keuze richting oost en west.

Zeer afhankelijk of je vrij zicht hebt richting oost en west. Voor de vier bekende satellieten, Astra 1,2.3 en HeteVogel is een vast opstelling prima.

Mijn droom zou zijn: buitenaf wonen en voor elke positie een aparte vaste schotel, maximaal uitgericht.....ipv een groententuin een schoteltuin met wel 20 schotels  :) opgesteld in een paar rijtjes. 

Ik vind halve oplossingen zoals een multirail half werk, ondanks dat het werkt hoor. Ga dan voor speciaal ontworpen spul zoals E85, T90, BigBisat enz.

Maar dat is dromen en de meesten zijn bedrog dus maar een BigBisat bijvoorbeeld. Daar kan je er 2 van kopen en kun je heel veel pakken, alleen zit je dan weer met de grootte en dus regenreserve en slecht ontvangst van bepaalde satellieten als de Nilesat.

Kortom, compromissen.

Geplaatst:

Vaste opstelling voor hogere zapsnelheid en rotor voor meer keuze richting oost en west.

Zeer afhankelijk of je vrij zicht hebt richting oost en west. Voor de vier bekende satellieten, Astra 1,2.3 en HeteVogel is een vast opstelling prima.

Mijn droom zou zijn: buitenaf wonen en voor elke positie een aparte vaste schotel, maximaal uitgericht.....ipv een groententuin een schoteltuin met wel 20 schotels  :) opgesteld in een paar rijtjes. 

Ik vind halve oplossingen zoals een multirail half werk, ondanks dat het werkt hoor. Ga dan voor speciaal ontworpen spul zoals E85, T90, BigBisat enz.

Maar dat is dromen en de meesten zijn bedrog dus maar een BigBisat bijvoorbeeld. Daar kan je er 2 van kopen en kun je heel veel pakken, alleen zit je dan weer met de grootte en dus regenreserve en slecht ontvangst van bepaalde satellieten als de Nilesat.

Kortom, compromissen.

Geplaatst:

Inderdaad compromissen. Zoals veel in het leven.

Van belang blijft denk ik vooral de sat waar je het meest naar kijkt. Beschouw de rest als (ruime) bonus.

Voor iemand die slimme favorietenlijsten maakt wordt de wachttijd bij het draaien is dan zoiets als reclame in een film.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen