Ga naar inhoud


chili con carne <> pepers en vlees


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Waar zie jij de rauwe of verbrande ui?

 

Niets verbrand of rauw, gewoon eerst een soort pizza bodem op een plaat met wat meel uitrollen

Daar gaat een onderlaag op van schmand met flink wat peper en zout

Dan de gehele bodem  flink bestrooien met blokjes mager spek en stukjes ham

Daaroverheen een laag ui en tomaat

Dit op smaak brengen met peper en zout (wat knoflook is ook lekker)

De BBQ al vast voorverwarmen en dan deze "pizza's" op de bakplaat schuiven.

De gehele BBQ afdekken met een grote RVS plaat zodat de warmte er onder blijft

Dan de BBQ op de laagste stand zetten (ik heb een grote Hendi gas BBQ) en langzaam laten garen zodat het deeg ook goed kan rijzen.

Wel er rekening houden met de wind want de kant waar de wind vandaan komt gaart het minst en dus regelmatig de gehele bakplaat draaien.

Na 20 a 25 min is alles gaar en smullen maar.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, heb geen tomaat in huis. :)

Maar voor de liefhebbers wil ik er van de zomer wel een avondje voor uittrekken.

Recept komt van vrienden van ons uit Korbach (vlak bij de Eedersee) daar maken ze dit ook vaak en dan samen met de gehele buurt.

En dan is het heel wat anders dan de Flammkuchen die je normaal bij de eettentjes kunt kopen.

Het mooie is dat de een dan juist wat meer tomaten in huis had, de ander vindt een pittige knoflook flammkuchen lekkerder en weer een ander had geen spek in huis maar nog wel pittige Italiaanse worst en nog een had alleen maar rode uien en dan met zoveel buren heb je ook zoveel verschillende smaken.

Maar kan je vertellen dat je er wel versteld van staat hoe je met toch vrij eenvoudig en goedkoop eten toch iets super lekkers op tafel kunt zetten. (voor 1 zo'n flammkuchen ben je nog geen 3 euro kwijt waar je met z'n 4en van kunt eten)

 

Maar dat geldt ook voor de Chili con carne waar we het hier eigenlijk over hadden, een ieder maakt het op zijn eigen manier, ik vind het lekker dat het vrij pittig is zodat je het zweet op het voorhoofd komt te staan, maar een ander houdt niet van scherp  en heeft de voorkeur aan een zoete tomatensmaak terwijl een derde niets van dat alles moet hebben en alleen maar  bruine bonen met gehakt, uien en wat kruiden wil zien.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

 

Ik verwacht nu wel een onderbouwing waarom rauwe uien niet op aangeraden vlees kan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat rauwe uien gesnippert en of in ringen of au julienne gesneden de temperatuur zo omlaag doen gaan in de pan dat uw Carne / vlees gaat koken in plaats van braden en garen

 

kokend vlees wordt taai in het vocht

langzaam garend vlees in een hete omgeving zonder vocht wordt mals en smakelijk

aangepast door Tonskidutch

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat probleem heb je omgekeerd natuurlijk ook. Als ik gehakt in de pan doe komt er ook eerst een halve liter water uit. Gas flink hoog totdat alle vocht verdampt is en dan begin het bakken pas. Het is niet anders.

 

Het voordeel van eerst het vlees en dan de uien is dat de uien daardoor minder snel aanbranden.

 

Een oude discussie blijkbaar.

http://koken.blog.nl/koken-doe-je-zo/recepten/2010/11/15/recept-hachee

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Psychosammie;

 

Dat gehakt wat je in Nederland koopt ziet er ook niet uit, hier ga ik gewoon naar de slager en vraag gewoon 500 gr. rundvlees ( gewoon stoofvlees ) en 500 gr. varkensvlees, ter plekke gaat het 2x door de molen, dan heb je pas gehakt. Het gehakt wat je dan krijg is kurkdroog, en er komt geen lepel water uit als je het bakt. Dan ben je zo'n 6 euro kwijt voor een kilo echt vlees.

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat probleem heb je omgekeerd natuurlijk ook. Als ik gehakt in de pan doe komt er ook eerst een halve liter water uit. Gas flink hoog totdat alle vocht verdampt is en dan begin het bakken pas. Het is niet anders.

 

 

 

Dan zou ik toch eens naar een andere slager gaan.

Want als er water uit het vlees komt, dan is het niet vers en heeft al heel lang in de vriezer gelegen.

 

Ook moet je zorgen dat de pan goed heet is, voordat je het vlees er in doet, en nooit vlees rechtstreeks vanuit de koelkast in de pan.

Eerst het vlees op kamer temperatuur laten komen.

 

@ Psychosammie;

 

Dat gehakt wat je in Nederland koopt ziet er ook niet uit, hier ga ik gewoon naar de slager en vraag gewoon 500 gr. rundvlees ( gewoon stoofvlees ) en 500 gr. varkensvlees, ter plekke gaat het 2x door de molen, dan heb je pas gehakt. Het gehakt wat je dan krijg is kurkdroog, en er komt geen lepel water uit als je het bakt. Dan ben je zo'n 6 euro kwijt voor een kilo echt vlees.

Nou dan heb je behoorlijk droge gehakt ballen.

In gehakt hoort vet in te zitten, daardoor word het vlees lekker mals.

En als je het goed doet, bak je het vet er weer uit.

 

Er is niets beter en lekkerder, dan een stukje doorregen vlees.

En dat geld voor elk stukje vlees van elk dier.

 

Vroeger hadden de varkens nog lange staartjes, en als je dat kookte, was dat het lekkerste en malste stukje vlees van heel het varken.

Dit omdat er veel vet omheen zat (wat ik niet opat, maar mijn vader wel).

Tegenwoordig worden de staarten van de varkens na de geboorte er af geknipt, dus die lekkernij is er bijna niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water in het vlees komt o.a. door invriezen waarbij de celwanden beschadigen en de vleessappen eruit lopen.

Het wegkoken van het water zal de smaak niet verbeteren en het blijft taai.

 

Een andere manier waardoor water uit het vlees komt word veroorzaakt door feder correctie.

Bij het bakken van dit soort vlees spettert het vlees in de pan.

 

Bij mijn opleiding op de slagersvakschool is dit onderwerp uit en te na behandeld.

 

We noemen dit namelijk het water management in vlees.

De verhouding water en eiwitten is wettelijk vastgesteld op maximaal 4 en dit noemen we het feder getal.

 

Biefstuk bijvoorbeeld, heeft een vochtgehalte van ca. 74% en een eiwitgehalte van 24% het feder getal is dan 3.1

Een kiloslager zou er dan 1/5 aan water kunnen toevoegen om een feder getal van bijna 4 te krijgen dit noemt hij dan de ‘Feder correctie.

Alleen een echte slager doet dit soort dingen niet en dat proef je heel goed.

 

Wat de staartjes betreft:

Vet is de drager van de smaak.

Daarom altijd het vetrandje om het vlees laten bij het bereiden.

Daarna kan je het wel wegsnijden als je aan de lijn bent.

Dat vet de smaakdrager is kan je ook zien op etiketten van vleeswaren.

Let maar eens op hoeveel vet daar in zit.

Dus het is geen gek idee om eens naar een echte slager te gaan. :)

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echte slagers zijn er steeds minder in de stad...

Maar die er nog zijn kunnen uw klandizie nog goed gebruiken.

 

Overigens pshychosammie als je vlees direkt uit de koelkast in de pan gooit is dat natuurlijk ook verkeerd ja...

Elk vlees {vooral je zondags stukje} moet al ontkoeld zijn voor bakken en braden en minstens 1,5 uur op schaaltje met een folietje hebben gerust voor het de olie of boter in gaat.

 

of niet soms Leo... :D

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en als je een echte slager hebt, gaan ze niet voor je een stukje vlees door de molen doen, want die is natuurlijk net schoongemaakt. En dan nog natuurlijk eerst rund en dan varkens dan kan natuurlijk helemaal niet.

Een tip als je vlees invriest, bestrooi dat met een heel klein beetje zout, en daarna inwrijven met olijfolie, dan krijg je geen plassen bloed als je het weer ontdooit. ( Even een reactie van Leo afwachten )

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan alleen maar onderschrijven dat er een hemelsbreed kwaliteitsverschil zit tussen het vlees verkocht door een echte slager of de supermarkt.

 

Daarvoor betaal je ook maar dat is het verschik tussen goed en goedkoop.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...