Ga naar inhoud


Welke wetswijzigingen zijn er nodig om een zelfrijdende auto op de weg te laten?


Gast RSS-bot

Aanbevolen berichten

google-zelfrijdende-autoMinister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil Nederland een voortrekkersrol geven op het gebied van zelfrijdende auto’s, las ik bij Nu.nl. Daarvoor zijn wel een aantal wetswijzigingen nodig, en dat intrigeert me dan: wat zou je nu in de wet moeten veranderen om met een zelfrijdende auto de weg op te kunnen? Plus, wat gebeurt er bij een ongeluk?

De voorgestelde regels zijn via internetconsultatie alvast bekend gemaakt.

Het komt er in het kort op neer dat de RDW gaat bepalen wat er bij wijze van test de weg op mag. Zij mogen een ontheffing verlenen onder de regeling voertuigen aan fabrikanten van zelfrijdende auto’s, logisch want anders mogen ze de weg niet op. Ook kunnen ze bepalen dat bij wijzigingen aan de prototypes niet meteen een herkeuring nodig is.

En intrigerend: men mag ontheffing van bepaalde verkeersregels verlenen. Dat lijkt te gaan over het moeten voeren van verlichting, reflectoren en dergelijke maar het intrigeert me wel: welke verkeersregels zou een zelfrijdend voertuig mogen schenden? De enige die ik kan bedenken, is afstand houden tot je voorganger. Zelfrijdende auto’s kunnen vaak heel efficiënt in een treintje rijden, dat scheelt brandstof en zij kunnen snel genoeg reageren op de acties van hun voorganger.

Tot mijn verbazing zag ik niets over aansprakelijkheid bij een ongeval. Dat is namelijk een hele lastige, omdat volgens de Wegenverkeerswet de bestuurder verantwoordelijk is voor het weggedrag van de auto. Maar een zelfrijdende auto hééft niet noodzakelijkerwijs een bestuurder. Er kan iemand in zitten die op een noodknop kan drukken of het stuur kan overnemen, maar er zijn ook varianten waarbij de auto als volledig autonome robot de weg op gaat. En wie is dan de bestuurder?

Als je de eis van een bestuurder letterlijk neemt, dan kan zo’n volledig autonome robot de weg dus niet op. Er zal altijd iemand in de auto moeten zitten, en die is dan aansprakelijk. Ook al kan hij in feite nauwelijks ingrijpen omdat de computer in de auto het allemaal sneller en beter weet. Overigens, als die persoon een werknemer dan is de werkgever aansprakelijk voor de schade natuurlijk.

Bij de proeven zal het wel meevallen maar ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als we werkelijk massaal met zelfrijdende auto’s gaan rondrijden. Zou dan de producent van het voertuig aansprakelijk zijn? Je bent immers als producent aansprakelijk voor veiligheidsgebreken in je product, en er is niet echt verschil tussen een televisie die ontploft en een auto die tegen een andere auto aanrijdt. Of leggen we het toch bij de eigenaar, net zoals we dat doen bij dieren? Ook soort van autonome robots immers.

Arnoud

Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer!



Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...