Ga naar inhoud


Kosten bestek, vraag uitsluitend aan Vlamingen!


Michel
Ga naar oplossing Opgelost door Tripleboy,

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Graag wil het volgende geval voorleggen aan onze Vlaamse bezoekers:

 

In ons huis is onlangs een ruit boven de voordeur geknapt. Het betreft hier een enkel glas Lacobel (geharde) ruit van ongeveer 94 x 142 cm in een aluminium kozijn (gevel) die uitsluitend voor de sier dient. Het glas is dan ook aan één zijde RAL 7016 (antraciet) gelakt.

 

Omdat het gehard glas is, is dit net als de voorruit van een auto in duizenden kleine stukjes gebarsten. De ruit zat er wel nog helemaal in.

 

De ruit is van gehard glas omdat deze boven de deur zit en dit vanuit veiligheidsoogpunt verstandig is.

 

Om deze zo snel mogelijk te laten vervangen heb ik een lokale ondernemer in aluminium kozijnen en glas gebeld met de vraag wat vervanging zou moeten gaan kosten.

 

Ondanks mijn duidelijke omschrijving moest hij even komen kijken. Wanneer ik tijd zou hebben?

Ik geef aan om 15.00uur thuis te zijn en hij zou dan even snel komen kijken.

 

Om 14.58uur rij ik de straat in en staat er al een ladder tegen de gevel en heeft de man op eigen initiatief karton van een of andere doos tegen mijn ruit geplakt met wat montage kit.

 

Hij geeft aan dat hij binnen enkele dagen een offerte (bestek) zal sturen.

 

Na ruim een week komt er een email binnen met het onderwerp: 'Bestek glas'.

 

Hier staat letterlijk in:

 

 

1st       936 x 1413      Lacobel 6mm gehard glas + kruishouten.

 

Breukglas vervangen door nieuw glas + afvoeren van oud glas.

Afschermen van raam en deur aangezien het glas zal kapot springen en naar beneden zal vallen .

 

Dit voor de prijs van € 506,00

Kosten bestek € 50,00

Indien wij de werken mogen uitvoeren zal het bedrag niet worden aangerekend.

 

Inmiddels is vrijwel al het glas er al uit gevallen omdat het karton met vrijwel het hele glas omlaag gekomen is.

 

Omdat ik het vervangen van het geharde glas nogal prijzig vind, heb ik elders een tweede offerte aangevraagd waarbij het 6mm gehard glas vervangen wordt door een 6mm dik trespa materiaal in kleur RAL7016 en dat UV bestendig is.

 

De prijs is ruim de helft minder en het voordeel is tevens dat het trespa materiaal niet zo breekbaar is.

 

Netjes de 'glasman' geïnformeerd dat we niet op zijn aanbod ingaan, maar een ander materiaal laten plaatsen dat hij ook niet kon leveren).

 

2 weken later een factuur in de bus voor EURO 53,00 voor opmaak bestek en 'gebruikte materialen'.

 

Nu is mijn vraag:

 

Hoe komt die man er bij geld te vragen voor een offerte en een geheel op eigen initiatief en nadrukkelijk zonder enige vraag van mijn kant plaatsen van een gebrekkige 'noodvoorziening'?

 

Is het normaal dat zonder enige waarschuwing of overeenkomst vooraf, men gewoon maar 50 euro in rekening brengt voor het opmaken van een prijsopgave? Hij heeft van te voren zowel mondeling als schriftelijk helemaal niets gezegd over kosten voor de offerte of anderszins.

 

In Nederland is dat zeker geen gebruikelijke gang van zaken, maar hoe zit dit in Vlaanderen?

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Schering en inslag in Vlaanderen; beetje leesvoer hierbij

 

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=43748

 

Mijn ervaring is dat ze vooraf dienen te melden dat het wordt aangerekend, en bij een herstelling/bestelling in mindering gebracht op je factuur.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben als Maastrichtenaar een halve belg / vlaming

:grin:

 

dus ik reageer toch, of je het nu wilt of niet...!

geen enkele werkzaamheden en daarmee verbonden ontstane kosten kunnen en of mogen gestart worden voorafgaand aan een geldige mondelinge opdracht

die dan per na geleverde schriftelijke bevestiging wordt vastgelegd voor de verzekeringen der beide partijen, dienstverlener en dienstaanbieder zijn verplicht deze afspraken vast te leggen

Mad About You

Hooverphonic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kan facturen opsturen zoveel als hij wil, als je nergens een leveringsbon of iets dergelijks hebt getekend heeft die geen poot om op te staan.

Dat is jammer voor hem, hij moest dat maar voorzien.

 

Bij mij zou hij de boom in kunnen.  

Voor hetzelfde geld gaat hij bij elk huis waar hij een gescheurde ruit ziet, een factuur in de bus stoppen en beweren dat hij bestek kosten heeft gemaakt.

 

Het beste is aangetekend protesteren tegen die factuur, doe dat wel zo neutraal mogelijk.

Geen verwijzingen naar “we hebben dat of dat afgesproken” anders heeft die meteen een bewijs in handen.

Er zijn kerels waarvan je alles kan verwachten, speel op save.

 

Iemand die op zo’n manier zijn boterham moet verdienen gaat zeker geen rechtszaak starten voor 53 €, want dat kost hem het tienvoudige aan advocaat.

 

Als je aangetekend protesteert wacht rustig af wat hij doet en als hij je nog lastig valt, dreig dan met een klacht wegens oplichting.    

Je moet daar niet te zachtzinnig mee omspringen, hij probeert u ook te bestelen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Schering en inslag in Vlaanderen; beetje leesvoer hierbij

 

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=43748

 

Mijn ervaring is dat ze vooraf dienen te melden dat het wordt aangerekend, en bij een herstelling/bestelling in mindering gebracht op je factuur.

 

Nou, 'vooraf' was hier bij ontvangst van de offerte. Niet betalen dus. 

 

Heb hem een korte email gestuurd dat ik dit niet ga betalen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...