Ga naar inhoud


Jullie mening over deze energietarieven


Jürgen

Aanbevolen berichten

Zo, daar komen ze weer eens langs, de vraag over energietarieven.

 

Meestal kom ik er wel uit en het afgelopen jaar heb ik mijn energiecontract voor 1 jaar bij Nuon gehandhaaft maar dit jaar heb ik er wat meer moeite mee om een goed besluit te nemen.

 

Ja, ik weet het, als ik een nieuw contract bij een andere leverancier afsluit dan krijg ik diverse cadeautjes, kortingen ect maar eigenlijk wil ik wel bij Nuon blijven want ik heb de indruk dat de tarieven daar helemaal niet zo slecht zijn.

 

Ik heb bij andere leveranciers gekeken en voor zo ver het überhaupt mogelijk is om de tarieven exact met elkaar te vergelijken zie ik niet eens zoveel lagere tarieven maar wel hogere Vastrecht tarieven.

 

Ik heb nu van Nuon een voorstel gehad waarbij mij opviel dat er m.b.t. de gasprijzen per m3 nauwelijks verschil was tussen de contractperiode van 1 tot 5 jaar, zie bijlge.

 

Heeft iemand enig inzicht hoe de vermelde prijzen in verhouding staan t.o.v. andere leveranciers/

 

 

post-37183-0-54082900-1425724967_thumb.png

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


1. Olieprijzen zijn gehalveerd. Dat ga je in de loop van het jaar merken in tarieven. In de kWh prijs zit ongeveer €0,07 aan zuiver energieaandeel. Dat kan nu dus door midden.

Bij gas ligt dat op ca  €0,38/m3 en dat kan dus ook naar de helft.

Als je nu een meerjarig contract afsluit lijkt me dat potentieel erg nadelig.

 

2. Je moet ook terdege rekening houden met vastrecht. Die €3,25 voor stroom en €3,75 voor gas varieren nogal bij verschillende aanbieders en hun contracttypes. Ik kon bij Greenchoice voor €2+€2, maar NEM vroeg €7,50+€7,50.

 

3. Essent heeft nu een nieuwe truuc. Zij berekenen betaalkosten. Daarop krijg je dan weer korting afhankelijk van de betaalwijze.

Maar er blijft altijd een netto kostenpost over!  Oók bij automatische afschrijving.

Energievergelijkers nemen deze kostencomponent niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de kosten voor vastrecht moet je in de gaten houden.

Zie je bij een leverancier lagere prijzen voor m3 en Kwh dan zijn meestal de vastrecht kosten stukken hoger.

Voor een grootverbruiker maakt het niet zoveel uit maar voor mij wel want ik ben in de wintermaanden niet thuis.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind die prijzen van Nuon aan de hoge kant.

NLE 1 jaar via CB collectief, afgesloten afgelopen december, gaat in mei in:

€ 0,2079 per kWh

€ 0,5603 per kubieke meter gas

Vastrecht € 35,88 per jaar voor elektra en hetzelfde bedrag voor gas.

Plus nog een eenmalige extra korting van € 100

 

Die koppeling tussen gas en olie hebben ze een tijd geleden al losgelaten dus dat die gasprijzen zoveel gaan zakken geloof ik niet.

Als je nu op vergelijkssites kijkt kom je nog steeds ong. dezelfde tarieven tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk meestal bij gaslicht.com wat voor mij de beste oplossing is en dat is ook afhankelijk van je verbruik..

Ik zoek dan op dure elektriciteit en goedkope gas.

Bij dure elektriciteit krijg ik meer terug voor mijn zonne-energie want daar moet ik ook op letten.

Nu staan de bonussen nog laag want er is er maar eentje die 180 euries geeft en dat is net de gene die ik al heb.

Maar de prijzen gaan binnenkort wel weer stijgen en dan gaan de bonussen ook weer omhoog. :)

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie in Nederland niet zoiets als de VREG?

Hier kunnen we als Vlaming op een relatief eenvoudige manier de tarieven vergelijken op basis van ons gekende verbruik: de in dit landsdeel genaamde V-Test.

 

En dan hopen dat er een provinciale groepsaankoop op korte termijn gestart wordt, om eventueel op die kar mee te springen.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...