Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb al eens een bericht geplaatst over hoe ik een wavefield moet afstellen. Na veel hulp is dit gelukt.

Ik wou het oude bericht niet weer naar boven duwen vandaar een nieuw bericht.

Het enige wat ik niet begreep en nog steeds niet kan vatten is dat alles correct staat afgesteld vergeleken bij Satlex, dus :skew: 99,3 en  elevatiehoek is 28,72, terwijl ik skew: 99 bij elev: 28,66, minimale verschil dus.

Alleen als ik bij LNB justeringsrail kijk, dan kloppen de getallen totaal niet met hoe ik het op de rails heb gezet., terwijl ik toch echt deze instellingen heb gebruikt

Ligt dit nou aan het feit dat ze uit zijn gegaan van een WaveFrontier terwijl ik een Wavefield heb of is er een verschil omdat dit een t55 is en geen t90...

een voorbeeld : 28.2 zit bij mij op L-10,8 terwijl satlex aanwijst: L-9.4

Het werkt allemaal wel bij mij, maar ik blijf met de vraag zitten: hoe kan dit?

aangepast door Loek2

Geplaatst:

neen

die merken zal het verschil niet teweeg brengen want het is een exacte copie

die Wavefrontier of Wavefield

er is wel een verschil in de T55 en T90

ik had de Holles sheet voor excel / libreoffice oud en nieuw gebruikt, die wijkt inderdaad af van satlex indien je T55 bent aan het inrichten.

satlex gaat over T90

Orlando in Love

Japanese Breackfast

Geplaatst:

Ah dank je voor de tip, ik heb die holles sheet gedownload en via google drive geïmporteerd als spreadsheet, alleen kan ik daar weinig doen. Het xls bestand is uit 2004, kan dat kloppen?

Geplaatst:

Als jij een afwijking hebt zoals je aangeeft van L-10,7 terwijl het L-9,4 moet zijn, dan denk ik dat je de lnb niet 10 graden schuin hebt ingesteld, zie bijlage.
Heb je de houder schuin staan?

post-60869-0-17113500-1425732436.jpg

Geplaatst:

Ah dank je voor de tip, ik heb die holles sheet gedownload en via google drive geïmporteerd als spreadsheet, alleen kan ik daar weinig doen. Het xls bestand is uit 2004, kan dat kloppen?

neen die nieuwe aangepaste is uit 2007

en sprietje heeft natuurlijk wel een punt hier...

ik moet het overigens ook weer eens controleren nu dat het weer warmer is op het dak

Orlando in Love

Japanese Breackfast

Geplaatst:

Klopt inderdaad, ik moet het weer eens helemaal demonteren en alles opnieuw uitrichten (wat ik op zich wel leuk werk vind)  dat met die schuine afstelling kan ik dan ook meteen toepassen al was deze al iets schuin afgesteld, maar tegen de 10 graden toch...

Ik heb ook nog een T90 beneden in de box, die wil ik in de zomer gaan monteren (omdat ik weet dat het veel tijd kost en ik wil deze eerst opknappen: schilderen) dan word het weer een hele andere meting en ook meer lnb's dus meer satellieten ontvangst, zit alleen nog te zoeken welke satellieten het leukst zijn, 13,19.2,23.5,28.2 gaan er sowieso weer op, daarna weet ik het nog niet, maar dat zie ik dan wel.

bedankt voor de hulp :)

Geplaatst:

Even een update. Ik heb de schotel iets gedraaid en de inschattingen overgenomen van satlex, alles werkt nu, alleen de lnb houder wijkt iets af maar dat is te verwaarlozen. De schotel staat nu volledig aan de waarden die het zou moeten zijn.

Wel heb ik iets signaal verlies van 13, 19 en 23, maar ook die getallen zijn te verwaarlozen in vergelijking met hoe het eerst was (2 tot 3 %)

Geplaatst:

Beste Loek

Ik vond het al een beetje merkwaardig verhaal dat Satlex niet zou kloppen. Er staat toch ook duidelijk bij dat de calculator geldt voor de T55 en T90. Bij de T55 staan de merkstrepen op de rail een stuk dichter bij elkaar dan bij de T90.
De schuin-instelling van de lnb-houder moet overeen komen met de positie op de rail dus op de vijfde streep vanuit het midden, dan ook 5 graden schuin en bij 15 strepen uit het midden, dan 15 graden schuin. Met deze instellingen moet je gewoon goed singaal hebben op alle satellieten. Alles staat of valt met de optimale schotelafstelling op de satelliet die het dichtste bij nul staat. Als laatste kun je natuurlijk elke lnb nog fijntunen met een meter maar dan hoef je toch echt niet veel meer te schuiven.

Geplaatst:

Klopt, je hebt me toen ook geweldig geholpen toen ik nog heel veel moest leren en er veel mis ging.

Nu is het dan eindelijk klaar... Alhoewel, binnenkort dus een T90 monteren, dan begint het hele verhaal opnieuw haha, nee hoor  :P

Bedankt voor de inzet   :D

Geplaatst:

sorry

dat in mijn reactie ( post 2 ) eigenlijk de verwarring veroorzaakte gezien je link naar een oud bericht uit 2013

satlex calculator voor torroidal is correct en voor T55 en voor T90 prima bruikbaar

en als je een t55 kunt uitrichten gaat die t90 natuurlijk ook lukken ;)

ciao

Orlando in Love

Japanese Breackfast

Geplaatst:

Jij ook bedankt Tonski, het feit dat je even meedacht vond ik al prettig, helemaal als je zo'n zen plaatje onder je naam hebt staan  ;)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen