Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Via-via verneem ik dat A1 + A3 ontvangst daar goed werkt met de standaard Triax64 / Duo lnb combinatie - Heb daar mijn twijfels over, wat is goed ? - Nieuwe uitwijkelingen vragen mijn advies - Het beste advies op dit forum komt natuurlijk van Sprietje !  

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Geplaatst:

Op Kreta is de Astra 23,5 al helemaal niet goed met een 60cm-schotel te ontvangen. Je kunt op de footprint zien dat dat 75cm moet zijn, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/7408887
Persoonlijk zou ik als het kan groter nemen.

De ontvangsthoek tussen de twee satellieten is op Kreta maar liefst 41,5% groter dan in Nederland. De afstand tussen de twee koppen moet daar dan ook veel groter zijn. Stel dat je een Triax 64 neemt, dan zou een duo-lnb voor een 80cm-schotel daar precies op passen.
Voor een grotere schotel kun je dus al geen duo-lnb meer nemen.
Dan zou je nog kunnen denken aan een monoblock Astra 19,2 en Hotbird om die op een grotere schotel te plaatsen voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 maar dan komt er nog een ander probleem kijken.

Een duo-lnb of monoblock moet daar 3,4 graden schuin afgesteld worden, juist andersom dan in Nederland. Maar de skew van de Astra 19,2 lnb moet daar op 15,3 graden ingesteld worden. Dit geeft dus een afwijking van maar liefst 15,3-3,4= 12 graden in de skew en dat is onacceptabel.
Op Kreta kun je dus alleen maar met losse lnb's werken. Ik zou zelf kiezen voor een schotel van 90cm breed en 100cm hoog. Een schotel van 80cm breed en 90cm hoog kan ook maar zal voor de moeilijke transponders op de Astra 23,5 bij harde regen eerder wegvallen.

Geplaatst:

Niet helamaal mee eens. Ik woon op kreta en met een 80 cm gaat het prima. De astra 1 komt knetterhard binnen, dus een beetje verkeerde skew is geen probleem. Astra 3 komt met een goede aftelling ook goed binnen. DUO lnb is dus wel geschikt.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Ja zeg, uit ervaring weet ik ondertussen dat een goed onderbouwde theorie/berekening ook in de praktijk het beste resultaat geeft - Combinatie 80cm met tv-vl duo lnb lnb ??? - Sprietje geeft aan dat ginder een 80cm lnb precies past op een Triax64 wegens grotere invalshoek - Triax64 is wel een beetje krap volgens de footprint, doch het werkt vertelt men mij....

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Geplaatst:

Beste Frans B

Dat op Kreta de Astra 19,2 knetterhard binnen komt is duidelijk, maar niet alleen de skew van de Astra 19,2 wijkt bij een duo-lnb flink af, ook bij de Astra 23,5, zij het wat minder erg.
Je gebruikt een 80cm-schotel. Is dat de breedte of de hoogte?
En natuurlijk ontvang je met mooi weer alle Nederlandse zenders van de Astra 23,5. Maar hoe is het met de regionale zenders en Comedy Central, Discovery Channel, Fine Living, Food Network, Hulstler TV, 13th Steet, Eurosport HD, Eurosport 2HD, NGC Wild HD tijdens een flinke regenbui de laatste paar weken?

Geplaatst:

Ik heb hier honderden schotels geinstalleerd, waarvan de meeste op 23,5. Als de schotel juist is afgesteld is er bijna geen uitval. Natuurlijk wl met een zware regenbui, maar dan gaan we naar de kafenio raki drinken :P . De schotel is 80 cm in de hoogte.

Geplaatst: (aangepast)

OK, beste Frans B, als jij een schotel gebruikt van 80cm hoog en 72cm breed, dan komen de brandpuntafstanden van de Astra 19,2 en 23,5 toch op 66mm van elkaar te liggen. Dat past toch niet echt lekker met een duo-lnb voor een 80cm-schotel waarvan de twee koppen 53mm van elkaar staan. Dan past een 6 graden monoblock Astra 19,2 en Hotbird veel beter want daarvan staan de koppen 65mm van elkaar. Dus dat past excact.
Als je dan bijv. dit Inverto monoblock neemt: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=95&cat=36
 als je twee aansluitingen nodig hebt of dit monoblock: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=97&cat=36
 als je vier aansluitingen wilt hebben, dan zit de diseqc-volgorde ook meteen goed want als je daarmee de Astra 19,2 en 23,5 ontvangt, is Astra 19,2 diseqc 1 en Astra 23,5 diseqc 2. Altijd makkelijk om daar rekening mee te houden want er zijn TV Vlaanderen en CanalDigitaal ontvangers waarbij je die volgorde niet andersom in kunt stellen of telkens daar naar terug springen als de spanning van de ontvanger af is geweest.

Kijk, en zoals je ziet moeten de koppen op een schotel van 80cm hoog al 66mm van elkaar af staan. Gebruik je een grotere schotelmaat, dan komen de koppen nog verder van elkaar af te staan en moet je dus gewoon losse lnb's nemen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

@Sprietje,

Mag ik uit uw bovenstaand bericht (#7) concluderen dat een Triax 78 + een monoblock (19/13) een "aanvaardbare" oplossing is ? - Die "uitwijkelingen" willen het zo eenvoudig (lees klein) mogelijk houden en een prémontage kan ik hier bij mij thuis voorzien - Lnb Skew @3.4° daar enkel de Vlaamse zenders hen interesseren

Dank voor respons, Marc.

Geplaatst:

Beste Marc-Sim

Op een Triax 78 moet de afstand tussen de twee koppen 64,3mm zijn.
Bij de meeste 6 graden monoblocken is dat ongeveer 65mm. Bij de Inverto is dat 63mm. Die ruime millimeter afwijking stelt helemaal niets voor.

In het midden van Kreta moet de skew voor de Astra 23,5 oost 9,4 graden zijn. Het monoblock moet 1,4 graden schuin staan om beide satellieten optimaal te kunnen ontvangen. Een verschil van 8 graden en dat zal nog geen problemen opleveren.
Maar hou er dus goed rekening mee dat het monoblock anders scheef gezet moet worden dan in België. Als de kop van de 23,5 in de klem staat, moet de kop van de Astra 19,2 oost 1,5mm hoger staan dan de kop van de Astra 23,5
(sorry voor de correctie van eerder maar nu is het precies uitgerekend).

Geplaatst:

als je het zo wilt gaan doen, kan je beter met losse lnb's werken en een beugel ertussen zodat je maximaal signaal kan afstellen, en ded skew appart. dan heb je ook de mogelijkheid om de disecq vrij in te stellen.

Geplaatst:

Ja Frans dat had ik in eerste instantie ook geopperd maar zijn klant wil het eenvoudig houden. Ik kan me dat wel voorstellen want in Spanje willen de Nederlanders ook allemaal een duo-lnb of monoblock. Tja, dan heb je niks met lnb-houders en diseqc-switches te maken.
Maar wat betreft een Inverto 6 graden monoblock, dat heeft precies de goede diseqc-volgorde als je die voor de Astra 19,2 en 23,5 gebruikt. Astra 19,2 is dan 1 en Astra 23,5 is dan 2.
Kijk maar in de specificaties:
http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=95&cat=36
Hier is de meest zuidelijke satelliet positie 1 of A.
Dus werkt ook prima op de eigen ontvangers van TV Vlaanderen en CanalDigitaal.
Er zijn ook merken met 6 graden monoblocken waar de volgorde precies andersom is.

Geplaatst:

Beste Sprietje,

Dikke merci voor berekening/uitleg ! - Zou iets meer skew beter zijn voor Astra 3 (= ondertussen alle Vlaamse zenders + NPO's) of zie ik het verkeerd ? - Astra 1 hoeft eigenlijk enkel voor Soft-Updates...

Beste Frans,

Dank voor het meedenken doch ik wil het met mijn hulp het zo "eenvoudig" als mogelijk houden voor deze expats - Ter info: Deze mensen gaan helemaal zuidelijk gaan wonen - U zit in het noorden toch ? 

groet, Marc.

Geplaatst:

Als je de plaats of regio wat nauwkeuriger aan kunt geven, dan kan ik de zaak ook nauwkeuriger berekenen. Tot nu toe ben is gewoon precies vanuit het midden van Kreta uit gegaan maar ja, Kreta is ook 250km lang en dat maakt best verschil uit voor de skew.

Geplaatst:

= Kamilari - Lat. 35.033° / Long. 24.790° - Midden zuidelijk.

Geplaatst:

Dan moet de afstand tussen de koppen zelfs 65,8mm zijn op een Triax 78. Nog steeds dik in orde met een Inverto monoblock en zeker helemaal foute boel met een 4,3 graden monoblock.
De skew blijft hetzelfde omdat deze plaats ook precies in het midden van Kreta ligt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen