Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Op NU.nl is het volgende te lezen:

Het Britse mediaconcern ITV neemt mediabedrijf Talpa van John de Mol over.

Dat maakt Talpa donderdagochtend bekend. Met de overname wil ITV haar positie als "vooraanstaand Europees producent versterken".

ITV, het grootste commerciële mediabedrijf in het Verenigd Koninkrijk, betaalt in eerste instantie 500 miljoen euro voor het mediabedrijf van John de Mol. Afhankelijk van de prestaties van Talpa in de komende acht jaar, en de betrokkenheid van John de Mol bij het bedrijf, kan het uiteindelijke bedrag oplopen tot 1,1 miljard euro.

Toezichthouders moeten de deal nog wel goedkeuren, maar afronding wordt in het tweede kwartaal van dit jaar verwacht. Platenlabel 8ball Music, radiozenders Radio 538 en Slam FM en het belang in SBS Nederland, blijven buiten de deal. De Mol blijft betrokken bij het bedrijf.

"Van alle mogelijke partners voor Talpa, past ITV zonder enige twijfel het best bij ons", aldus John de Mol. "Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. En voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content."

Talpa werd in 2004 opgericht door John de Mol en is bekend van televisieformats zoals The Voice en Utopia. De afgelopen zes jaar ontwikkelde het bedrijf zo'n 75 televisieformats die in honderdtachtig landen werden uitgezonden.

Vorig jaar september bleek al dat meerdere partijen interesse hadden in Talpa. ITV bevestigde eerder al exclusieve gesprekken te voeren met Talpa over een eventuele overname.

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...