Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

HomeCinemaSet HTB6251D heeft zeer dunne verbindingsdraden naar de Luidsprekers(LS) en subwoofer (beide 4 Ohm).

Waarom zo dun, normaal worden LS-ers juist met veel dikkere draden aangesloten?

Lengte van deze vaste (LS-kast niet open te krijgen) verbindings draden is nu 3m, maar ik wil ze naar 5 a 6 m verlengen: mag dat zo maar? Ohm's verlies of doet dit niet ter zake?

Of is op +& - het enige waar je op moet letten? Ik wil deze vaste verbinding verlengen door er een draad (van dezelfde dikte, is dat noodzakelijk?) tussen te solderen.

Geplaatst: (aangepast)

Beste Beekhof

De meeste stroom wordt door de subwoofer gebruikt.  Als de versterker niet in de subwooferkast zelf zit, dan is het gewenst daar zeker wat dikkere draden voor te gebruiken maar vaak zit de versterker al in de subwooferkast ingebouwd en dan speelt dit geen rol.
Voor de twee andere luidsprekers die midden en hoge tonen weergeven, kan met een iets dunnere draad worden volstaan maar als je de draden gaat verlengen, kan het zeker geen kwaad wat dikkere draden te nemen dan die er nu aan zitten. Je moet er alleen op letten dat je de plus en de min niet verwisseld want dan komen ze in tegenfase te staan en dat geeft een heel vertekend stereo-beeld.

Als het niet duidelijk staat aangegeven wat de plus en de min is, plaats dan de luidsprekers met de frontzijde 4cm van elkaar met als het even kan de subwoofer uit. Zet nu wat muziek op, liefst in mono als je dat in kunt stellen. Nu kun je zo horen of ze wel of niet in fase staan.
Staan ze in fase, dan hoor je de nodige lage tonen. Staan ze uit fase, dan ben je alle lage tonen kwijt en heb je een heel schril geluid. Alle lage tonen worden nu van de ene luidspreker rechtstreekts door de andere luidspreker die in tegenfase staat opgezogen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Sprietje, mijn dank. Vooral ook de uitleg over +&-, ik was eigenlijk bang dat bij verkeerd aansluiten de LS onmiddellijk defect zou raken.

Die fase en tegenfase kestie spreekt me wel aan en vooral je test om te weten of LS's foutief zijn aangesloten. Ik ga dat morgen zeker uitproberen.

Over de subwoofer: wordt daarin voeding uit de toevoer draden gehaald, iets van PCM las ik ergens?  

• Moderator
Geplaatst:

Beste Beekhof

Als het niet duidelijk staat aangegeven wat de plus en de min is, plaats dan de luidsprekers met de frontzijde 4cm van elkaar met als het even kan de subwoofer uit. Zet nu wat muziek op, liefst in mono als je dat in kunt stellen. Nu kun je zo horen of ze wel of niet in fase staan.

Staan ze in fase, dan hoor je de nodige lage tonen. Staan ze uit fase, dan ben je alle lage tonen kwijt en heb je een heel schril geluid. Alle lage tonen worden nu van de ene luidspreker rechtstreekts door de andere luidspreker die in tegenfase staat opgezogen.

Waarom moet ik nu aan Jar Jar Binks denken?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...