Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo forummers,

Af en toe ga ik op energiebesparingsjacht.

Ik gebruik voor TV/radio geen speciale "kastjes", zoals de meesten hier. Die snoepen op zich vaak al 30W.

Vandaag heb ik eens de TV (met in gebouwde tuners dus) in radiostand gemeten. Ik heb een recente Sony KDL32W705.

Luister ik alleen radio over de satelliet met TV in standaard instelling dan consumeer ik ca 25W.

-Satelliet radio vergt 4W extra boven DVB-T. Ik denk dat dat komt van de diseqc enzo. Ik kies dus DVB-T.

-Ik kan kiezen voor Eco "hoog" èn "radiodisplay uit".

Het allerlaagste verbruik is dan 16W.

Zet ik het 'radiodisplay' aan, dan komen er af en toe wat 'zeepbellen' in zwartwit voorbij drijven.

Deze luxe vraagt slechts 2,5W extra.

Ik kan ook de Eco uit zetten. Ik merk dan geen visueel verschil, maar verbruik dan nog eens 2,5W extra.

Ook heb ik eens gekeken wat een ouderwetse receiver (Yamaha RX-700) verbruikt: 28W.

Conclusie: radio luisteren is bij mij nogal een energievretend gebeuren... eigenlijk heb ik daar maar een paar Watt voor over.

Ter vergelijking: koelkast hier doet ca 20W, vrieskast 60W, gewoon satTV kijken 40W. Een spaarlamp met goed licht doet 9W. Vrienden kochten onlangs een nieuwe Liebherr koelkast tafelmodel. Die hebben we een week gemeten. Hij verbruikte iets minder dan 9W...!!

Mijn vraag aan jullie is: wat verbruikt jullie radio?

aangepast door Zunigkyk

Ik kan dit niet helemaal volgen. Een koelkast die 9W verbruikt slaat nergens op.

Ik bekijk zomaar even een koelkastje van genoemd merk. Bij de specificaties staat:

Energieverbruik per 24 uur: 0,698 kWh

Dat is een gemiddeld verbruik van 29 watt in 24 uur. Als de compressor aan staat is dat waarschijnlijk 100 watt of meer.

Waar zijn al deze verbruikscijfers mee gemeten?

Satelliet radio vergt 4W extra boven DVB-T. Ik denk dat dat komt van de diseqc enzo. Ik kies dus DVB-T.

Laten we eens aannemen dat die 4W klopt. Dan even een rekensommetje.

Als jij het hele jaar naar de radio luistert, 24 uur per dag dan kost dat jou voor die 4W extra:

4W x 24 uur x 365 dagen x 23 cent/kwh = 8 euro

Nog erger dan. Het hele jaar door naar die receiver luisteren, dag en nacht kost jou:

28W x 24 uur x 365 dagen x 23 cent/kwh = 56 euro

Maar als je in werkelijkheid maar 8 uur per dag naar de radio luistert dan kost het jou 19 euro per jaar.

Dus waar gaat dit over?

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

@Psychosammie.

Het gaat jou kennelijk om het geld..., maar  dat was niet het onderwerp toch?

Ik meende dat het om Watts ging, om het mijns inziens onnodig hoge verbruik van simpelweg radio luisteren.

Ik denk dat de koelkast deze is (khoop dat het mag van de moderator binnen de discussie): https://www.koelen.nl/products/tp-1760-22

Ik heb dat verbruik gedurende 1 week gemeten met een kleine Ferrarismeter (traditionele Kwh meter). http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter

Sommige van de genoemde radio metingen zijn snel gemeten met een stekkertype energieverbruiksmeter.

Juist de 4W voor satelliet heb ik grondig gemeten ook met Ferrarismeter.

aangepast door Zunigkyk
Geplaatst:

de energie die nodig is om dat allemaal uit te zoeken etc is bij mij niet aanwezig

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

• Moderator
Geplaatst:

Hallo forummers,

Een spaarlamp met goed licht doet 9W.

Vrienden kochten onlangs een nieuwe Liebherr koelkast tafelmodel. Die hebben we een week gemeten. Hij verbruikte iets minder dan 9W...!!

Conclusie,

De koelkast koelt niet, en het verbruik is van de binnenverlichting van de kast is 9 Watt. :D

Wanneer ik radio luister, wil ik ook goed geluid horen.

Dat betekent dat de eindtrappen van de audio versterker in klasse "A" geschakeld zijn.

Met de 7 kanalen betekent dat al een ruststroom in de versterkers, met een vermogen van 120 Watt.

Het kan mij niet boeien.

Waarvoor wil je eigenlijk op stroom besparen, je kan die energie beter gebruiken,opgewekt is die al.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Maar wat is nu 9Watt?
Een koelkast gebruikt op een dag "x" Watt/uur of "x" KWh want de motor draait toch maar af en toe.
Bovendien zal het er veel van afhangen hoe vaak je de koelkastdeur open doet.
Ook als je er net drie nieuwe flessen frisdrank van kamertemperatuur in hebt gezet, zal die een tijdje meer verbruiken.

Geplaatst:

jou Sony KDL32W705. tv  verbruikt gemiddeld 39 watt/u

en een led tv heb ik horen zeggen of je nu het beeld aan laat of donker zet dat dit niks zou uitmaken in het verbruik!

bij een plasma tv zou dit net anders om zijn,hoe lichter hoe meer verbruik

heb het zelf nooit gemeten  

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Ga jij eens op zoek naar een kristal-ontvanger (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kristalontvanger)

Dit kost je helemaal niets in verbruik  :D  :D  :D

Dat klopt! Zoiets heb ik ooit gebouwd als "jampotontvanger". Koperdraad op een wc-rol. Afstemcondensator, germaniumdiode en oortelefoon kwamen uit Philips EE-bouwdoos.

En de behuizing was dus een jampotje.

Dat gaf verstaanbare middengolfontvangst. Inderdaad zonder batterij.

Hier kunnen de moderne energyharvesters :grin: nog wat van opsteken.

Dit soort portable radio's gaf eigenlijk zeer acceptabel geluid:

concert_boy_1100_1720186.jpg

Met de batterijen kon je makkelijk een maand toe. Doorsneeverbruik circa 1W.

We zijn er qua energieverbruik niet op vooruit gegaan...

Ik zie eerlijk gezegd geen goede reden waarom een moderne TV in radiostand meer zou mogen gebruiken :crazy:

aangepast door Zunigkyk

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen