Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is een zwart coax kabel die even dik is als een coax c6,de kern bestaat uit 7 kernen van de dikte van een coax c12 elke en ze zijn wel zilverkleurig, hij is erg goed afgeschermd(2 keer)met zilverkleurig afscherming(vlechten)en erg flexibel.Is deze een kabel voor sat verbindingen in kopstations?

De groeten van Spaghetto.

Nokia Dbox1+Amon 5.2 cam + Gregorian Delta Star 90 cm en een nokia Dbox2 erbij.

Geplaatst:

staat er geen nummertje of zo op?

Zo niet dan is het heel erg moeilijk te bepalen welke coax het is.

Moet er speciale apparatuur aan te pas komen om te meten etc etc...

Geplaatst:

Ik heb het opgezocht er staat op 'filotex fumay ET 390654 1AC015960001

Gezien de dikte van de kabel is deze heel geschikt voor sat freq over een behoorlijk lange kabel.Ik ben heel nieuwsgierig zo ga ik binnekort uitproberen en kijken of de signalen harder bij mijn ontvanger binnen komen met deze kabel

Geplaatst:

Heb mij laten vertellen dat deze zwarte kabel toch minder geschikt is omdat hij eerder door UV-straling wordt aangetast.

Grtz

****Force 1145S, Triax 88, 2e HH Stab120, can.dig. Apple os leopard****

Geplaatst:

Bedoel je dat de coating door uv straling wordt aagetast?

Ik weet dat er kabels bestaan(zwart)die geschikt zijn om buiten te kunnen leggen.De kleur alleen zegt eigenlijk niet veel

Ik weet ook niet of een 50 ohm of 75 ohm kabel is.Hoe kan je dat nou meten?Weet dat iemand?

Geplaatst:

Deze mogelijkheid is er wel. Maar daarvoor heb je een aantal hoog kwalitatieve meetinstrumenten en hulpmiddelen nodig die bij de meeste hobbyisten niet voor handen is. (te duur) Je zou het kunnen vragen aan een zendamateur, die zijn soms nog wel eens in deze branche werkzaam of hebben nog wel eens kennis aan mensen die daar meer mee te maken hebben.

Geplaatst:

Ik zou de kabel kunnen koppelen met een f connector aan een 75 ohm kabel en dan met een reflectie(puls)meter de hele kabel pulsen .Als ik dan een misaanpassing zie op de overgang van de kabel is de kabel dan niet 75 ohm. Ja toch?

Geplaatst:

Deze kabel is geen gewone kabel die je in de winkel ziet liggen,en weet zeker dat de meeste winkeliers zo n kabel nooit gezien hebben.

Ik werk zelf met kabels en ik heb m ook nooit gezien.Wel een bijzondere kabel.

Vandaar dat ik hem zou graag willen gebruiken.

Bij coax kabels geldt de formule om de demping uit te rekenen "demping bij 230 Mhz van'die' kabel,maal de wortel uit de gewenste freq.bv 1800 Mhz gedeelt door de demping bij 230 Mhz.Dan heb je een bepaalde demping bij 100 mtrs.Bij dikkere kabels is de demping dus minder zodat je meer signaal over houdt aan het einde van de kabel en daarom zou ik deze kabel willen gebruiken.Het signaal dempt met deze kabel ongeveer de helft minder dan met een normale coax kabel c12.

Geplaatst:

Spaghetto

Ik kan daar geen anwoord opgeven. Om de de doodeenvoudige redenen, dat ik niet weet wat een reflextie(puls)meter is of wat voor soort meter je daar mee bedoelt. Ik heb naar deze term gezocht op het net en daar komt geen antwoordt op. Maar het zou best kunnen, omdat de manier van meten met de instrumneten die ik hier beneden omschrijf ook berusten op reflextie.

De eenvoudigste manier is door middel van gebruikmaking van een blokgolf generator, een oscilloscoop en een regelbare weerstand 0-200 ohm. Hiermee kun je een redelijk duidelijk meetresultaat bereiken.

Het is ook uit te rekenen maar dan moet je de diëlektrische constante weten van het isolatie materiaal weten welke zit tussen de binnenkabel en de buitenmantel.

En omdat daarvoor door de diverse fabrikanten verschillende op elkaar gelijkende materialen gebruiken, is deze waarde als je niet weet welke kabel het betreft niet te achterhalen.

Geplaatst:

@Spaghetto

Wat let je om de kabel aan te sluiten en te kijken hoeveel signaal je overhoud op je ontvanger.

Anders leg je hem naast een "goeie" kabel en probeer om en om de kabels en kijk hoeveel procentjes je krijgt ;-)

groet,

MMEU

--

Groet,

mmeu

Geplaatst:

@ aniseb,

Een reflectie meter is een meet apparaat die een puls genereert.

Die puls gaat over de kabel heen en van die puls krijg je een reflectie terug.Als er een slechte las in die kabel aanwezig zou zijn dan zie jij die op de meter en op die manier kun je ook de exacte lengte van jou kabel meten.Nou Als een 50 mtr lang kabel 75 ohm is en je koppelt er nog 50 mtrs erbij(ook 75 ohm) dan zou je 100 mtrs pulsen als een hele kabel.

Als de kabels 50 en 75 ohm zijn zou je twee stukken kabels moeten zien.

Probeer eens "tektronix cable scout tv 220 te zoeken".

Ze worden ook TDR genoemd

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen