abmg Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 Er heersen misverstanden hier. De Draytek is router en voipadapter ineen en zit in het subnet van de 1ste router. Vandaar dat ik schreef "Ik ga er even van uit dat voip ingebouwd zit in de 2de router." Als voip achter de 2de router zat, was dat inderdaad NAT achter NAT en dat gaat vaak niet. Maar dat is dus niet zo. De voipadapter is een ATA (Analoge Telephone Adapter). Daar heb je er nog al wat van. Soms zit er een routerfunctie in de ATA (SPA3102) of een ATA in een router (Fritz, Draytek); maakt niet uit. Aan het begin staat een modem/router. Soms hoef je daar geen poorten te forwarden, soms wel. Heel normaal. En dat werkt goed. Maar soms niet. Dat komt omdat het routerdeel van het modem niet goed werkt. Providers zijn berucht om hun modemrouters. Soms zitten ze dichtgetimmerd. Dan zou je beter de modem/router in bridge mode kunnen zetten, maar dat kan niet altijd (dichtgetimmerd). Er wordt dan DMZ aangeraden, maar dat is ook een routerfunctie. Van een router die niet goed werkt dus en dat helpt soms, maar niet altijd. Je kunt de Draytek dus gewoon als een ATA zien, die ook toevallig router is. zie verder in mijn eerdere post hoe je de poorten kunt forwarden als dat nodig is en omdat voip niet werkt moet je daar toch beginnen. Een ding dacht ik later pas aan: als in het 1ste modem/router een ALG functie zit, kan die functie beter uit. Hier: http://help.voys.nl/index.php/SIP_ALG lees je waarom. Hier: http://www.voip-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG staat een lijstje met probleem routers, maar ik denk dat dit niet volledig is. Je kunt ook een stun server instellen schrijft smsdiscount: stun.smsdiscount.com Stun helpt om door firewalls te komen e.d. met voip.
abmg Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 Je dient de eerste router, waar dus het modem in zit te bridgen. Die Draytek is prima. Mvg, Michel Beter het modem van de ISP door een eigen modem met goede voip en wifi vervangen. Dat kan net zo min altijd als het modem bridgen. Lukt mij anders bij Tele2 wel, waar ik gewoon de Fritzbox als modem/router met alles wat-ie kan gebruik. (Tele2 modem naar zolder!)
Beheerder Michel Geplaatst: 2 april 2015 Beheerder Geplaatst: 2 april 2015 Ik weet niet waar jij dat leest. Ik lees 2 routers, beide een eigen subnet, dus 2 x NAT. Hoe je het dan ook bekijkt, alles behalve de eerste router bridgen is een lapmiddel en nieuw kopen is nergens voor nodig. Die draytek is prima. Er zit zelfs een ADSL modem in, dus die eerste router kan mogelijk zelfs helemaal er tussenuit. Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
abmg Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 Ik weet niet waar jij dat leest. Ik lees 2 routers, beide een eigen subnet, dus 2 x NAT. Hoe je het dan ook bekijkt, alles behalve de eerste router bridgen is een lapmiddel en nieuw kopen is nergens voor nodig. Die draytek is prima. Beste Michel, je hoeft het maar op een manier te bekijken en wel de juiste. De ATA zit niet achter 2 routers, maar in de 2de router...
Beheerder Michel Geplaatst: 2 april 2015 Beheerder Geplaatst: 2 april 2015 ja, maar wel achter de translatie! Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
abmg Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 als ik in de 1e router 5060 probeer te forwarden krijg ik de melding dat dat niet kan omdat hij op hetzelfde lan moet zitten ik heb het zo geprobeerd, met ip van 2e router als remote host maar hij registreert niet heb altijd een - en nooit een R Remote host is de externe computer meestal; dat laat je leeg of 0.0.0.0 of probeer het ip van sip.smsdiscount.com (77.72.169.131) Server ip adres: je schrijft dat dat 192.168.8.1 is, maar moet in het lan zitten. Dat zal 192.168.1.8 moeten zijn. Dat kun je controleren door de Draytek te benaderen op dat adres; dan is het dus het goede. Kun je via de Draytek internetverbinding krijgen? Dan plug je daar de computer in. Je schrijft dat wifi werkt. Dan kun je in de computer ook bij netwerkcentrum zien wat de standaard gateway is. Dat is dan het adres van de Draytek. Registreren moet altijd lukken als voip goed ingesteld is. Ook zonder port forwarden. Bellen en gebeld worden is stap 2.
freak Geplaatst: 3 april 2015 Auteur Geplaatst: 3 april 2015 ik heb op zich een andere en deze gids gebruikt http://elektronicaweb.com/handleidingen/router-op-router-aansluiten/ ipv 192.168.2.1 heb ik 192.168.8.1 gebruikt van de andere gids dus ja 192.168.8.1 en geen 192.168.1.8 ik zou deze draytek wel willen gebruiken, en de 1e router hiermee te vervangen maar wat ik begrijp kan deze draytek geen 100mb aan? daarnaast gaat de provider aan het einde van het jaar de snelheid verhogen naar 300mb dus als ik een andere draytek aanbevolen kan krijgen waarop wifi voip zit en die meer als 300mb aan kan zou ik deze weg kunnen doen en de nieuwe aanschaffen misschien makkelijker, en aangezien de standard 1e router van de provider niet alles is, mischien de beste optie maar daar komt nog bij dat er ook iptv opzit en die schijnt niet op elke router te kunnen "At first, I though I could replace it with one of my collection of old routers, but unfortunately Telefonica was too clever for this: in order to provide IPTV, VOIP and other services, they require all ethernet packets destined for the Internet to be set with a VLAN Id of 6. So the right setup is: PPPOEusername: adslppp@telefonicanetpapassword: adslpppVLAN id: 6 " dus de draytek moet dus ook vlan 6 aankunnen ik zal vanavond nog eens proberen om de voip aan de gang te krijgen maar als iemand een goed draytek weet die wel aan al mijn eisen voldoet hou ik mij aanbevolen
freak Geplaatst: 3 april 2015 Auteur Geplaatst: 3 april 2015 (aangepast) ok de eerste router heeft dus geen bridge optie heb inmidels het ip veranderd van de 2e router naar 192.168.1.10 internet werkt wifi werkt heb in de eerste router (192.168.1.1) poort 5060 naar 192.168.1.10 verwezen maar voip werkt niet, krijg geen R 3 april 2015 aangepast door freak
abmg Geplaatst: 3 april 2015 Geplaatst: 3 april 2015 (aangepast) Als de Draytek niet registreert, zul je alle gegevens nog eens na moeten kijken. Eerst user name en password controleren. Dan de adressen Profile name: maakt niet zo veel uit Register via: auto of de poort waarmee de Draytek aangesloten is Sip port: 5060 Domain/Realm: sip.smsdiscount.com Proxy: sip.smsdiscount.com Act as outbound proxy: niet Account name: user name Auth ID: uit, leeg laten Password: password Expire time: 3600 NAT traversal: none (voor registreren iet nodig later misschien als gesprekken niet door komen) Ring port : Phone Vooral even goed kijken dt er als server adressen steeds sip.smsdiscount.com staat. In de instructies vergeten zij dat ook soms. 3 april 2015 aangepast door abmg
Beheerder Michel Geplaatst: 3 april 2015 Beheerder Geplaatst: 3 april 2015 ok de eerste router heeft dus geen bridge optie heb inmidels het ip veranderd van de 2e router naar 192.168.1.10 internet werkt wifi werkt heb in de eerste router (192.168.1.1) poort 5060 naar 192.168.1.10 verwezen maar voip werkt niet, krijg geen R Gelukkig ben je niet zo eigenwijs Die eerste router heeft toch een ADSL modem of niet? - Dan het eerste modem even bekijken - Controleren wat de ADSL (WAN) instellingen zijn, die opschrijven - eerste router weg halen, onthouden hoe het aangesloten was. - Draytek aansluiten op de telefoonlijn. - Adsl instellingen in Draytek plaatsen Klaar! Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
freak Geplaatst: 3 april 2015 Auteur Geplaatst: 3 april 2015 (aangepast) nee de eerste heeft geen adsl modem de eerste zit aangesloten op een otn kastje (glasvezel) heb meerdere mogelijkheden geprobeerd, maar als ik de eerste weghaal en daar de draytek neerzet werkt hij niet dit moet de dats zijn, deze login staat ook in router 1 Movistar ADSL / VDSL Dinámica PPPoE 8/32 LLC/SNAP adslppp@telefonicanetpa adslppp 80.58.0.33 80.58.32.97 vond deze gids, maar menu wijkt af van de mijne http://www.adslzone.net/postt341527.html heb hem in general setup geprobeerd waar de oude adsl instond ook de wan2 geprobeerd 3 april 2015 aangepast door freak
freak Geplaatst: 3 april 2015 Auteur Geplaatst: 3 april 2015 Als de Draytek niet registreert, zul je alle gegevens nog eens na moeten kijken. Eerst user name en password controleren. Dan de adressen Profile name: maakt niet zo veel uit Register via: auto of de poort waarmee de Draytek aangesloten is Sip port: 5060 Domain/Realm: sip.smsdiscount.com Proxy: sip.smsdiscount.com Act as outbound proxy: niet Account name: user name Auth ID: uit, leeg laten Password: password Expire time: 3600 NAT traversal: none (voor registreren iet nodig later misschien als gesprekken niet door komen) Ring port : Phone Vooral even goed kijken dt er als server adressen steeds sip.smsdiscount.com staat. In de instructies vergeten zij dat ook soms. tot de adsl is weggehaald werkte hij dus tenzij er nou iets moet veranderd worden, zou hij gewoon goed moeten zijn
abmg Geplaatst: 3 april 2015 Geplaatst: 3 april 2015 Heb je in de 1ste router een ALG of SIP ALG instelling kunnen vinden? Dat kan fouten veroorzaken. Mogelijk gebruikt de 1ste router (wat voor merk en type is het?) poort UDP 5060 voor de voip die hij aan boord heeft. Om een andere poort te gebruiken vul je bij Voip - Sip Accounts in: Proxy : sip.smsdiscount.com:5080 in en verander je in de 1ste router de forwarding van 5060 naar 5080 Werkt het nog niet, dan ga je de stun server gebruiken ook bij Voip sip accounts: NAT Traversel Setting STUN Server: stun.smsdiscount.com External IP: 192.168.1.1 SIP Ping interval: 15 (Als het gaat werken kun je dat misschien op 150 zetten) Bij het SIP Account smsdiscount zet je dan NAT Traversal: STUN Als je alles opgeslagen hebt, maar eens de apparaten opnieuw opstarten. FF Checken - heeft de Draytek nog wel het zelfde IP adres
freak Geplaatst: 3 april 2015 Auteur Geplaatst: 3 april 2015 raar maar ik krijg zelfs nu geen wifi meer aan de praat op de 2e router ik heb dus geprobeerd de 1e router met de 2e draytek te vervangen maar wat ik ook prober ik krijg geen ip toegewezen als ik via wifi connect alleen als ik dhcp aanzet, maar dan weer geen internet zelfs als ik de backups op beide routers terugzet, die ik gemaakt heb toen de 2e als wifi gewoon nog werkte? @abmg de 1e router Is een amper eg-663 de poort staat al op 5070 en ik kan verder geen sip account daar toevoegen
Badeyah Geplaatst: 3 april 2015 Geplaatst: 3 april 2015 Probeer nogmaals alleen de Draytek te gebruiken. Waar heb jij de MTU gegevens vandaan? Ik weet niet of dit goed is, maar kijk hier (het gaat om de tweede reactie) naar de config van een Cisco router. De MTU staat op 1492, wellicht staat er meer wat je eruit kunt halen. http://comunidad.movistar.es/t5/Soporte-Técnico-Banda-Ancha/CONFIGURAR-ROUTER/td-p/2119021
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen