Ga naar inhoud


Mag de NS een aanbod voor een treinkaartje zomaar intrekken?


Gast RSS-bot

Aanbevolen berichten

ns-avondretour’s Avonds wat leuks doen? Met het Avondretour reis je vanaf half zeven naar elk station in Nederland, en terug tot 4.00 uur, tegen een super scherpe prijs. Met die tekst lanceerde de Nederlandse Spoorwegen onlangs het Avondretour, waarmee je voor €5 euro op elk traject kon reizen. Dat werd dus een populaire bestelling voor veel mensen. Alleen, binnen vrij korte tijd kreeg men te horen:

Wegens overweldigend succes is het avondretour momenteel uitverkocht. Midden april willen we nieuw scherp avond aanbod bieden. Houdt ns.nl/spoordeelwinkel in de gaten!

Dit leidde tot diverse klachten, waar de NS Webcare niet meer mee doet dan een standaardreutel zonder argumentatie (en ik citeer die dan ook niet).

Ik snap werkelijk niet hoe een treinkaartje uitverkocht kan zijn, tenzij er al zo veel van verkocht zijn dat elke trein vol zal zitten met avondretourreizigers. Maar dat lijkt me sterk.

Op zich mag een winkelier een aanbod (“Hagelslag, €2,95 per doos”) intrekken wanneer hij dat wil. De wet (art. 6:219 BW) bepaalt dat je een aanbod kunt intrekken tenzij er een termijn bij staat of de aard van het aanbod intrekken onlogisch maakt. Dus als de NS morgen geen Dal Vrij-abonnementen meer wil aanbieden, dan mag dat. (Natuurlijk moeten ze reeds gesloten abonnementen laten bestaan.) Net zoals de Albert Heijn morgen de pindakaas uit het schap mag halen.

Echter, bij de Albert Heijn is de verwachting dat producten in principe oneindig leverbaar zijn. Als de pindakaas uit de collectie gaat, dan verwacht je als consument dus daar een tijdige mededeling van. Dit geldt in het bijzonder bij speciale acties met beperkte voorraad. Je wordt dan gelokt door de lage prijs, en het is erg vervelend dat die producten dan ineens op zijn. Dat is iets bijzonders en dat moet dan worden gemeld (“Op=op”). Dit is in de wet gecodificeerd: het is een oneerlijke handelspraktijk (art. 6:193g BW) om:

producten tegen een genoemde prijs te koop aan [te] bieden zonder dat de handelaar aangeeft dat er een gegrond vermoeden bestaat dat hij deze producten of gelijkwaardige producten niet tegen die prijs kan leveren of door een andere handelaar kan doen leveren gedurende een periode en in hoeveelheden die, rekening houdend met het product, de omvang van de voor het product gevoerde reclame en de aangeboden prijs, redelijk zijn;

oftewel om actie-aanbiedingen te doen zonder er een tekst bij te zetten dat je beperkte voorraad hebt. Of dat je niet meer dan X passagiers voor €5 in je trein wilt. En die tekst kan ik nergens ontwaren bij de NS-actieuitingen die ik kon vinden.

De vraag is natuurlijk: waarom vond de NS het nodig om ineens de actie stop te zetten, en waarom had niemand die reden van tevoren bedacht?

Arnoud

Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer!



Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

Soortgelijks meegemaakt in de zomer. Fietskaartje voor de trein 6 euro. 2 vol bepakte fietsen op het perron. uiteraard mag de fiets alleen mee in de fietstrein.. Tot zover prima. Fietstrein komt aan op station. We maken aanstalten om de fietsen erin te heisen. Komt een conducteur aanrennen dat de fiets er niet in mag. Trein is vol?? Pardon? De fietsrekken zijn leeg! Heel argument, we betalen voor de fiets.. Kaartjes getoond.. Neeeee zegt de conducteur, dat is onder voorbehoud! Ohh zeg ik, dan betaal ik ook onder voorbehoud.. Trein weg zonder ons en de fietsen. Wij naar loket... Wisten ze niets van!! Geen excuses, geen geld terug, zoek het maar uit!! Klacht naar de NS. Jammer de pammer... Sindsdien nooit meer in de trein gestapt. Op iedere zomersite van de trein geven we nu keurig aan nooit een fietskaartje te kopen want je komt er toch niet in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan vragen ze zich ook nog af waarom er zoveel geweld tegen conducteurs wordt gebruikt.

Ik keur het niet goed maar dit en andere praktijken zorgt bij menigeen met losse handjes voor spontane zelfontbranding.

Ik heb mijn portie openbaarvervoer/trein ook ruimschoots gehad in mijn studententijd. Ik ga in elk geval nooit meer vrijwillig in een trein zitten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar, maar hier in België, zijn er door besparingen, de loketten eerder gesloten en moet je maar een ticket nemen via een automaat.

Al bij al goed, als deze werken. 16 december verleden jaar, wilde een ticket kopen aan automaat, defect. Op de trein dan maar de toeslag aanvaard, omdat ik van mening was, dat de treinconducteur - begeleider, deze bevoegdheid niet heeft om te beslissen, maar na een officiële klacht, is er nog geen reactie gekomen.

Onlangs toen weer een automaat defect was, en het loket open was, mijn beklag over gedaan, en die zij doodleuk, dat je in elk geval in de trein 8€ toeslag moet betalen. Blijkbaar ook bij defecte automaten, waar ik het bewijs van heb.

Nu hoop ik stilletjes, dat ze me dagvaarden voor de vrederechter, en ben benieuwd hoe deze en de voorzitter zal reageren, als ik hen zal vragen met bewijzen, of wij de dupe moeten zijn van de besparingen bij de nmbs en defecte automaten.

Dit uiteraard bij beleefde en correcte spreekwijze naar de rechter toe.

Als deze me in het ongelijk stelt, dan vraag ik me af, of het wel verstandig is, nog een beroep te doen op de trein.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...