Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na 7 jaar trouwe dienst is de Linksys SPA3000 overleden :(. Maw ik ben opzoek naar een vervanger voor de Linksys SPA3000. Kan iemand een aanbeveling geven wat een goede vervanger is voor Linksys SPA3000? Minimaal wel een FXS en FXO poort, dail plan functie en failback. Zoals de Linksys SPA3000. Ik ben benieuwd :).

Geplaatst: (aangepast)

De opvolger van de SPA3000 is de SPA3102. Deze is voor een redelijke prijs nog steeds te koop en kan hetzelfde als de SPA3000. Waarschijnlijk iets meer, maar het verschil heb ik nooit precies begrepen.

Ik heb zelf een tijd een SPA3102 gebruikt en ben daar enthousiast over, werkt altijd goed, kan veel aan ingesteld worden en kan "kunstjes" als je instellingen aanpast. Zoals opnieuw bellen bij ingesprek, anonieme nummers weigeren, doorverbinden, drie-gesprek, etc. Zeer betrouwbaar.

Nu gebruik ik een Fritzbox (FB); ik ben van de SPA afgestapt om het aantal apparaten terug te brengen: 3 -> 1. Een Fritzbox is ADSL modem, router en VoIP adapter ineen.

Een FB heeft niet de dialplanmogelijkheden van een SPA, maar wel Dialing Rules om uitgaande oproepen over verschillende providers te leiden. Daar staat tegenover, dat er 10 nummers ingezet kunnen worden, ook van verschillende aanbieders en heeft drie ingebouwde antwoordapparaten.

In een FB kan je niet zoveel "fine tunen" als in een SPA, maar dat is meestal niet nodig. Als het wel eens nodig is bijzondere instellingen te veranderen, is dat behoorlijk lastig, maar kan wel tot op zekere hoogte.

De FB's verschillen in het aantal FXS poorten: 1 of 2, sommige modellen hebben een ISDN poort. Voor zover ik weet kunnen ze allemaal op een vaste lijn aangesloten, FXO. (Ook het aantal LAN poorten verschilt met de modellen)

Voor een kleine 80 euro heb je een SPA3102, een nieuwe FB is prijzig, alleen voor de nieuwere modellen komen er regelmatig firmware updates; dat is dus aan te raden. Een gebruikte FB7360 kan al een hoop (heeft 1 FXS en "landline") en kan op marktplaats al voor 60 euro.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

PS Het dail plan van een SPA kan o.a. een lokaal nummer omzetten naar internationale notatie (512345 -> 003120512345). Maar dat is vaak niet meer nodig, omdat de provider dat al doet.

PS2 Als je een gebruikte FB zou kopen, let er dan altijd op dat het de internationale versie is!

aangepast door abmg
Geplaatst:

@abmg Bedankt voor deze tip! Echter heeft onze voorkeur SPA ivm fallback en dail plan mogelijkheden. Ik zie dat de SPA3102 een internet en een ethernet poort heeft. Weet u toevallig of de ethernet poort van de SPA3102 te configuren is met een statische ip adres? Of kan ik met meer zien als een "uplink" poort. Of moet ik juist de internet poort configuren met een statische ip adres? 

Geplaatst:

Een Fritzbox heeft ook een fallback functie!

De internetpoort en de lan-poort kunnen allebei een fixed ip krijgen. Welke een vast ip moet krijgen hangt van de opstelling af.

De internetpoort gaat naar de router en krijgt vaak een vast ip als er port forwardings naar de SPA gemaakt moeten worden.

De SPA is ook router (DHCP server) en er kan een switch op de LAN poort aangesloten worden om het aantal poorten uit te breiden. Nadeel daarvan is (soms) dat het een 10/100 poort is en het modem vaak snellere poorten levert.

Welke poort (LAN of WAN) je gebruikt om de webinterface te bereiken, weet ik niet meer. Ik meen dat er een code via de aangesloten telefoon nodig is om die mogelijkheid vrij te geven, maar misschien ook niet. 

Geplaatst:

De internetpoort en de lan-poort kunnen allebei een fixed ip krijgen. Welke een vast ip moet krijgen hangt van de opstelling af.

Dit is toch niet helemaal correct. De WAN poort, die naar de router of het modem gaat, kan het ip van de router of het modem toegewezen krijgen (DHCP) of een vast ip adres krijgen (fixed address).

De LAN poort heeft altijd een eigen ip adres, dat wel zelf veranderd kan worden en vormt een eigen subnet met eigen DHCP server, die ook uitgeschakeld kan worden.

Geplaatst:

@abmg Bedankt voor deze tip! Echter heeft onze voorkeur SPA ivm fallback en dail plan mogelijkheden. Ik zie dat de SPA3102 een internet en een ethernet poort heeft. Weet u toevallig of de ethernet poort van de SPA3102 te configuren is met een statische ip adres? Of kan ik met meer zien als een "uplink" poort. Of moet ik juist de internet poort configuren met een statische ip adres? 

Je kunt de SPA3102 met zowel een statisch als dynamisch IP adres instellen, alleen via LAN bereikbaar of ook via WAN ingang.

Delta-FM

Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Geplaatst:

Je kunt het ook wat moderner aanpakken en een Voip telefoon centrale maken met een Spa9000 en voor verbinding met analoge lijnen met je er nog wel een Spa400 aanhangen. Deze heeft 4FX0 poorten.

Deze opzet draait hier lange tijd. De Spa300 ligt al enige tijd op de zolder.

In plaats van de Spa400 kun je er eventueel ook een Spa3102 aanhangen.

Bij al die Spa dingen is het altijd wel even uitzoeken hoe een en ander in te stellen. Maar ze werken daarna probleemloos.

Bram 

Geplaatst:

Je kunt de SPA3102 met zowel een statisch als dynamisch IP adres instellen, alleen via LAN bereikbaar of ook via WAN ingang.

Klopt! Je moet de WAN ingang wel vrijgeven voor toegang met een op Phone aangesloten telefoon; tik steeds de volgende toetsen:

**** (IVR menu)

110# (je hoort het WAN IP; even opschrijven)

7932# (Voor toegang tot WAN)

1 - om toe te staan

Geplaatst:

Klopt! Je moet de WAN ingang wel vrijgeven voor toegang met een op Phone aangesloten telefoon; tik steeds de volgende toetsen:

**** (IVR menu)

110# (je hoort het WAN IP; even opschrijven)

7932# (Voor toegang tot WAN)

1 - om toe te staan

Ik zou de boel via de LAN ingang configureren en daarbij schakel je de toegang via WAN (mits de SPA in je eigen netwerk hangt) in.

Delta-FM

Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Geplaatst: (aangepast)

Het blijft een leuke uitdaging om een gebruikte Linksys SPA3102 te vinden. Sommige mensen vragen de hoofdprijs er voor.

aangepast door Ventura
Geplaatst:

Heb hier nog een spa 3102 liggen voor een normale prijs  ;)

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...