Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

All,

Heeft iemand van jullie de Selfsat H50M in gebruik op de Astra 19,2 en 23,5 en geeft dit een goed resultaat?

Ik overweeg hem aan te schaffen ter vervanging van een Multytenne 45 die niet meer optimaal is.

Alvast bedankt voor je reactie :)

TUNO

Geplaatst: (aangepast)

Beste TUNO

Welkom op dit forum.

De Selfsat SELFSAT-H50M is een vlakantenne voor de ontvangst van de Astra 19,2 en Hotbird 13. Die satellieten staan dus 6,2 graden uit elkaar. Om de Astra 19,2 en 23,5 te kunnen ontvangen, heb je een antenne nodig waarvan de satellieten 4,3 graden uit elkaar staan.
Dat gaat dus niet werken.

Nu schijnt het dat een 4,3graden uitvoering in ontwikkeling is die dus bedoeld is voor de Astra 19,2 en 23,5. Misschien nog even wachten?

post-60869-0-79331900-1429521776_thumb.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

@Sprietje

Ik had idd ergens gelezen dat er een andere versie zou komen voor 19.2 en 23.5.

Toch staat er bij alle satshops die hem verkopen dat bovenstaande combinatie mogelijk is.

Ik zal Selfsat zelf eens mailen hoe het nu precies zit en laat het hier wel even weten.

Bedankt!

Geplaatst:

Ik lees het volgende bij een satellietshop die hem verkoopt:

Dit is de nieuwe SELFSAT H50M vlakantenne; 's-werelds eerste vlakantenne die geschikt is om 2 satelliet posities te ontvangen! Alleen nog leverbaar in de versie geschikt voor de ontvangst van de Astra 1 en HotBird satelliet.

Het vlakke en innovatieve ontwerp van de antenne zorgt voor een onopvallende installatie op bijvoorbeeld de muur of mast.

Het is mogelijk om de volgende satelliet combinaties te ontvangen:

Astra 1 19.2° & Hotbird 13°
Astra 4A en Thor (nog niet leverbaar!)
Astra 3 23.5° en Astra 1 19.2° (nog niet leverbaar!)

Tja als het mooi weer is zal die vlakantenne best wel werken maar met een flinke regenbui heb ik toch mijn twijfels voor de Astra 23,5 met zijn 8PSK-zenders met fec 3/4 en 5/6.

Je moet je bedenken dat in die afmeting van 520mm breed en 527mm hoog zich twee antennes bevinden. Elke antenne is dus maar 520x260mm. Het zou me niet verbazen als het twee Selfsat H30D zijn. Zowel die H30D als de H50M geven volgens specificaties 33,7dB bij 12,7GHz. Dat is altijd nog een heel stuk minder dan de kleinste schotel van Triax de Triax-54 die 34,9dB geeft bij 12,7GHz en een fractie meer dan de 45cm-schotel van Technisat, de DigiDish 45 die 33,2dB geeft bij 12,7GHz.

Ze blazen bij Selfsat wel hoog van de toren dat hun vlakantennes zulke hoge prestaties hebben maar dat is puur bedrog.
Kijk nu eens wat ze schrijven:
Extreem klein en krachtig, 16 maal kleiner dan een normale schotel, zie bijlage.
Helemaal van de pot gerukt. Het slaat werkelijk nergens op zie de vergelijking die ik hiervoor maakte.

post-60869-0-22710300-1429565438_thumb.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Het zijn ook twee H30D's die boven elkaar staan, onder een hoek.

Maar jouw vergelijking gaat niet op. Dit is een totaal andere technologie dan bij een gewone schotel.

Ik kan enkel maar spreken uit ervaring, wanneer bij zwaar weer een gewone 64cm het liet afweten, dan bleef de Selfsat onverstoord verder doen.

De cijfers spreken het allemaal tegen ... dat weet ik. De ervaring toont iets anders.

Probeer het zelf maar eens uit, dan zal je mij nadien gelijk geven.

Geplaatst:

Beste redneck eyeball

De toch redelijk eenvoudige Triax-schotels hebben een rendement van 70%. Dat een schotel geen 100% rendement heeft komt o.a. door onvolmaaktheden in het parabolische schoteloppervlak.
Een vlakschotel met een "golfgeleider hoorn antenne" heeft een maximaal rendement van 95%. Dit betekend dus dat het oppervlak van de vlakantenne 70/95=73,7% van een parabolische schotel mag zijn om dezelfde versterking te geven. Anders gezegd, als je een vlakschotel hebt met een bepaald oppervlak, moet de schotel een 35% groter oppervlak hebben om een gelijke versterking te behalen. En een schoteloppervlak dat 35% groter is, is in diameter maar een heel klein beetje groter.

post-60869-0-96909400-1429618931.png

post-60869-0-51051300-1429619093_thumb.png

Geplaatst:

Duidelijke uitleg Sprietje.

De H50M voor 19.2 en 13.0 heb ik getest en ook met slecht weer gebruikt.

Het afstellen was eenvoudig, maar om er een goed signaal uit te halen op beide satellieten was nog wel even lastig.

Een flinke regenbui zorgde snel voor beeldverlies op 19.2 terwijl een 70 cm daar geen last van had.

De antenne ziet er goed uit met stevig montage materiaal en kan op een paal en tegen de muur gemonteerd worden.

Ik ben ervan overtuigd dat onze toekomst steeds meer naar dit soort antennes zal gaan en dat er een grote markt voor is.

De schotel is nu vaak de drempel om niet over te stappen naar satelliet ontvangst.

Dit laatste betwijfel ik ,daar er op vak beurs  ANGA COM ,die ook dit jaar weer in Köln DE is van 9-11 juni En van de 450 Exhibitors uit 34 landen er maar weinig aanbieders van dit soort antennes zijn.

Vaak worden ze op campers gebruikt.

aangepast door columbo
Geplaatst:

Inderdaad columbo, tegenwoordig worden ze vaak op campers gebruikt. De bekende Ufo-schotel presteert voor de Astra 23,5 zo slecht, dat veel camperbezitters deze Ufo-schotel laten vervangen door een Selfsat vlakantenne.
Kom je met je camper echter ook in Spanje, dan is de Selfsat H50 van 517x514mm met één antenne toch al minimaal vereist want ook die geeft nog net niet dezelfde versterking als bijv. een Triax 64 schotel.
Voor Zuid-Spanje en de Algarve is zelfs de grootste uitvoering van de Selfsat ontoereikend voor de Astra 23,5.

• 2 weken later...

Als UFO bezitter volg ik dit onderwerp met interesse.  Het verrast mij dat een vlakantenne een hoger rendement heeft - maar het zou kunnen: Het gaat om de energiedichtheid * antenne oppervlak, maar ik heb mijn twijfels over het rendement: bij de doorgang van het signaal naar de diverse lagen zal er toch ook sprake zijn van verlies?

Zijn er mensen met UFO's  (0,28 m2) die overgegaan zijn op een flat antenne van 50x50 en die ervaringen hebben?

aangepast door ebhoorn
Geplaatst:

Kon niet langer wachten ;)

Het is een Big Bisat geworden met ALPS LNBs en zelfs met de wind van vandaag staat hij zijn mannetje.

Bedankt vooral jullie reacties! 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen