Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Goede keuze TUNO, ik heb er al jaren plezier van en is een leuk knutsel schoteltje.

Oer degelijk en goed in te stellen met de CAHORS gegevens.

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Geplaatst:

En TUNO, welke satellieten heb je er nog bijgenomen want ik ga er van uit dat je geen Visiosat Big Bisat hebt gekocht om alleen de Astra 19,2 en 23,5 te ontvangen.

Geplaatst:

Gefeliciteerd!

Daarop inhakend: De Bigsat kan je letterlijk volhangen met LNB's. Volgens mij is dat het sterke punt van deze antenne, die (denk ik) alleen overtroefd wordt door de torodial wavefields.

Mijn behoefte is daarentegen alleen maar "the big four" te ontvangen en later wellicht (spannend, spannend, spannend) wellicht een vijfde satelliet. Dat is nu een belangrijk criterium gebleken: Ik kan dan eveneens kiezen uit de ronde triaxen of de Maximum E-85. Je hebt dan een hogere gain (zo'n 2 dB uit mijn hoofd) dan bij de Bigsat - maar zoals gezegd: je kan er geen LNB kerstboom aan hangen.

Het is de Maximum E-85 geworden. Ik ben gewoon gaan kijken en heb de in de antennes geknepen en de constructie bekeken. De Triaxen zijn absoluut value-for-money, maar de LNB arm inclusief de scharnierconstructie zie ik geen 1,5 kg aan LNB's plus kabels dragen. Waar de Bigsat sierlijk en esthetisch is (en in meerdere kleuren verkrijgbaar) is de Maximum E-85 net zo spannend als...een saaie, grijze satellietschotel. De LNB arm is uit 1 stuk, wat dikker kokerprofiel. Niet mooi, glimt niet,maar wel sterk.

Ik ga 'm tussen de struiken plaatsen, hang wat switches aan de inmidels groen geschilde steigerbuis, en omkrans het geheel rondom de ontvangstkegel met planten. De Maximum en de Bigsat verhouden zich als een lelijke Saab en een elegante Franse auto.

Geplaatst:

Dat heb je mooi beschreven ebhoorn:

De Maximum en de Bigsat verhouden zich als een lelijke Saab en een elegante Franse auto.

Tja, het is alleen jammer dat Maximum geen lnb-klemmen heeft voor een hals van 23mm. Daardoor is het toch behoorlijk lastig om lnb's dicht bij elkaar te zetten zoals bijv. voor 13e, 16e en 19,2e.
Visiosat heeft daar mooie smalle 23mm lnb-houders voor.

Geplaatst:

@Sprietje: Dank. Jouw antwoord illustreert waarom ervaring (en service) bij een leverancier zo belangrijk zijn: The devil is in the detail, en wij zijn in Nederland prijskopers (incluis ondergetekende) - die niet snel bereid zijn te betalen voor service en vakmanschap.

Vraag is of dat verstandig is, ik denk dat je het antwoord al weet als je noodgedwongen aan de LNB houder en de feedhorn zit te vijlen.

Geplaatst: (aangepast)

@Sprietje

28.2, je hebt gelijk 2 LNBs is geen gezicht  ;)  

aangepast door TUNO

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen