Ga naar inhoud


Griekenland crisis


Frans B

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Helpen? Met 14 procent rente help je notabene een euro, EU en Navo bondgenoot de afgrond in. Op die manier helpen een farce.

Het is hier al eerder aangegeven, men heeft de looptijd verlengd en de rentevergoeding verlaagd.

 

Ik lees hier dat de rentevergoeding 3,5% is.

 

http://www.europa-nu.nl/id/viccj7o2p7ug/begrotingstekort_en_staatsschuld

 

Maar misschien heb je een onderbouwing voor je 14 %?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wordt ook niet betaald door banken, maar de steun GAAT via Griekenland naar Franse en Duitse banken

De aflossingen die naar Duitse en Franse banken zouden gaan, komen ten goede van het ingelegde spaargeld van de Duitse en Franse burger.

 

Zou het geld niet meer terug komen, kan die bank zijn verplichtingen ten opzichte van de spaarder niet meer nakomen en treedt in het gunstigste geval het noodfonds in werking en betalen wederom alle burgers in deze landen het gelag.

In het ene geval is het belastinggeld, in het andere geval ingelegd spaargeld.

Alle steun wordt hoe je het ook keert opgebracht door de Europese burgers.

 

De steun die men op dit moment aan Griekenland verleent is niets meer en minder als de overheidsuitgaven (her) financieren.

En de Griekse overheid heeft zelf om voorgaande geldleningen gevraagd die ze nu moeten aflossen.

(En die aflossingstijd is ondertussen verlengd om de lasten te verlagen)

 

Gaan ze verstandig om met het ontvangen geld kunnen ze de economie opnieuw opbouwen en weer boven jan komen.

Wordt het geld besteedt om hun levenspeil mee te bekostigen is het een bodemloze put.

 

Jarenlang heeft de Nederlandse staat ook lk kwartaal staatsleningen uitgeschreven waarmee voorgaande staatsleningen werden afgelost.

Wanneer de nieuwe lening een lagere rente heeft als de lopende lening is dat zelfs voordelig voor de staat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds een slordige 3 procent meer dan onze eigen overheid moet neerleggen op leningen ceesv.

 

Vrreemde houding om een bondgenoot 7 keer zoveel rente te laten betalen.

 

@eduard:

 

Over het stukje herstelbetalingen het volgende: het gaat om een lening uit 1942 van Griekenland aan Duitsland ter waarde van ca. 500 miljoen Rijksmark. Daarnaast moest van de opbrengst van de Griekse economie 40 procent aan de Duitsers worden afgedragen. Omgerekend naar nu plus rente komt dat neer op inmiddels 11 miljard euro. Ik zou dat bedrag zeker niet gaan wegpoetsen, het is aanzienlijk. Het is en blijft schade wat nooit vergoed is. Voor de 'hulp' van Griekenland aan Duitsland was Rommel in staat om zijn expeditie naar Afrika te financieren.

 

Mogelijk is dat te verrekenen met de huidige schulden, lijkt mij in ieder geval niets meer dan billijk.

aangepast door kiekiek
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja van de hak op de tak...

 

en betalingen aan dictatoren is normaal, of wat?

herstel was gepland maar betalingen plegen aan niet democratien, dat is per wet verboden in duitsland

 daar gaat het niet over kiekiek, je gooit weer balletjes op die niks met de kwestie te maken hebben

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft er wel degelijk mee te maken tonski. Diverse Griekse regeringen hebben al aangedrongen op het die herstelbetalingen. Door de weigering van de Duitsers geven de Duitsers wel een heel erg slecht voorbeeld. Als ik iemand schade berokken door zijn auto totalloss te rijden dan ben ik verplicht dat te herstellen, dat zijn de Duitsers in deze ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nog steeds een slordige 3 procent meer dan onze eigen overheid moet neerleggen op leningen ceesv.

 

Vrreemde houding om een bondgenoot 7 keer zoveel rente te laten betalen.

 

Nee, niet vreemd maar gebruikelijk en volgens de regels ven het spel.

 

Dit heeft te maken met de rating van een land of bank.

 

Nederland heeft een AAA rating.

Griekenland... Caa3, de een nalaagste mogelijke beoordeling.

Ben je kredietwaardig, kan je voor een lagere rentevergoeding lenen, het risico is kleiner dat het geld niet terug komt.

Is je financiële situatie risicovoller betaal je een opslag van de basisrente als een soort verzekeringspremie.

 

Denk even aan je eigen hypotheek met of zonder Nationale Hypotheek garantie, scheelde ook in je te betalen rente.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft er wel degelijk mee te maken tonski. Diverse Griekse regeringen hebben al aangedrongen op het die herstelbetalingen. Door de weigering van de Duitsers geven de Duitsers wel een heel erg slecht voorbeeld. Als ik iemand schade berokken door zijn auto totalloss te rijden dan ben ik verplicht dat te herstellen, dat zijn de Duitsers in deze ook.

Is dat de manier waarop we met elkaar mogen omgaan? Fatsoenshalve, dan wel volgens de EU regels? Hoe krom kun je het maken?   

 

Jij tekent voor een lening bij mij.

Vervolgens kun je niet terugbetalen, dus je blijft tin gebreke.

 

Ondanks de handtekening bijt jij mij toe: Ach, ik kreeg sowieso nog heel veel geld van je volgens mijn eigen rekensommetje op de achterkant van een sigarendoos.

Verreken het daar maar mee. Je krijgt niks meer terug.

 

En, o ja, ik wil graag nog een lening van je. En die is veel groter dan de vorige.

Ik zet dus wel een handtekening, maar bij  jou (Duitsland) verreken ik dat achteraf wel weer met mijn eigen rekensommetje m.b.t. het verleden op mijn sigarendoos.

 

Hoe denk je dat Duitsland gaat reageren op deze aanvraag van deze "betrouwbare" lener (die vervolgens zelf zijn afspraken ook niet nakomt en al het geld in de consumptie steekt)?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

je haalt wel heel veel door elkaar, beste kiekiek

en als je 500 miljoen Reichsmark met een huidige waarde van het papier wilt hebben ben je snel klaar

 

de Grieken krijgen, krijgen al 10 jaar lang genoeg.

de Duitsers willen het fiasco grexit voorkomen maar er is helaas geen alternatief

en wat men tot nu toe geleverd heeft aan Griekenland is het duizendvoudige aan zinsfreie darlehen van het BNP

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweetiende procent lager inderdaad, nadat ik daar eerst 1200 euro provisie voor moest neerleggen ceesv.

 

Het risico stukje is wel helder, alleen door een hogere rente te verlangen wordt weer een extra risico ingebouwd dat rente plus leningen weer moeilijker zijn op te brengen. 3.5 procent klinkt laag, maar het leningbedrag is aanzienlijk. De laatste staatsobligatie in Griekenland werd voor 10 jaar tegen 18 procent afgegeven. Dat er met meerdere maten (lees rente tarieven) wordt gemeten door bondgenoten onderling is en blijft hoogst merkwaardig. Zo komen de Grieken nooit van die schulden af. Nederland komt er ook nooit meer vanaf, maar dat even terzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is een keuze die de Grieken zelf maken.

In plaats van lenen kunnen ze ook hun uitgaven beperken, bijvoorbeeld langer doorwerken en later met pensioen gaan, zoals wij in Nederland ondertussen doen.

Leuk? nee, maar wel noodzakelijk.

 

Of beginnen hun belasting ontvangsten te verbeteren en ontduiking te bestraffen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En stoppen met het halfbakken voorlichten van de bevolking en zinloze, kostbare referenda te organiseren.

Tsipras is deze week verweten zijn volk een rad voor ogen te draaien. En daar is hij nog steeds niet mee gestopt.

 

Heb sterk de indruk dat Syriza en Tsipras niet veel kaas hebben willen eten van de economische wetten. Zo komen ze met redenaties op de proppen die het volk in een paar maanden tijd naar de afgrond hebben geleid.

 

Derhalve zou ik hen hetzij niks meer lenen (voorstel Finland), hetzij hen sterk onder curatele willen stellen bij een stapsgewijze lening. (Voorstel Duitsland). Met het laatste voorstel mogen de Grieken zich m.i. de handen nog dichtknijpen!

 

Vernederend? Het is maar hoe je technische hulp zonder lening wilt interpreteren, maar in ieder geval noodzakelijk. De vernederde gevoelens hebben de Grieken zichzelf op de hals gehaald.

 

(Ondertussen schijnt Varoufakis zich teruggetrokken te hebben op een Grieks eiland. De professor weet het ook niet meer.)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Blijft ongelofelijk complex. Aan de ene kant heeft Griekenland hulp nodig (humanitair), aan de andere kant hebben ze de kluit al 15 jaar belazerd.. Het is nu niet meer zozeer een pure geldkwestie, maar een vertrouwenskwestie.. En dat vertrouwen hebben ze (naar mijn idee) inmiddels volledig verloren. Humanitaire hulp lijkt me wel gewenst voor de Griek van de straat, maar geen dubbeltje meer naar die zogenaamde herstructurering.. Die belofte hebben ze te vaak en te lang gebroken... Jammer voor ze, maar ze hebben er zelf echt om gevraagd... Grexit en terug naar de Drachme....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een keuze die de Grieken zelf maken.

In plaats van lenen kunnen ze ook hun uitgaven beperken, bijvoorbeeld langer doorwerken en later met pensioen gaan, zoals wij in Nederland ondertussen doen.

Leuk? nee, maar wel noodzakelijk.

 

Of beginnen hun belasting ontvangsten te verbeteren en ontduiking te bestraffen.

 

Bezuinigen is inderdaad de ene kant ceesv, daar worden we door de media compleet mee overspoeld.

 

Maar ik mis het belangrijkste: het genereren van meer inkomsten.

 

Dat doe je in een gezin, bij een bedrijf, maar ook in een land en dan gaat het niet om belastingheffing, want dat is alleen de overheidskant.

 

Er zal domweg keiharde euro's verdiend moeten gaan worden met werk en arbeid.

 

Geen hond die daar eens aandacht aan gaat besteden,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...