Ga naar inhoud

Ongewenste interactie tussen 2 receivers TV Vlaanderen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het gebeurt dikwijls dat afhankelijk van de gekozen HD zender op 1 TV (receiver) het beeld volledig wegvalt op de andere TV.

Tot voor kort niet echt geen probleem, snel overschakelen op de SD versie van de zender (andere sateliet) en alles bleef oke.

MAAR daar TV Vlaanderen de eigen SD zenders laat verdwijnen ( nog deze maand) treed er wel het probleem op dat er op 1 tv niet het gewenste programma kan gevolgd worden als de andere aan het zappen slaat. Daarom ben ik aan het zoeken om zo snel mogelijk proberen te werken met 2 aparte twin LNB's en een aangepaste multifeed.

Maar dan komen we aan het hoofdstuk uitlijning. 
We wonen in Torre del Mar, provincie Malaga. 2 receivers M7 en 2 TV's.

Schotel van 110 x 100 cm van een onbekend merk (overgenomen van een engelsman die ze niet meer kon gebruiken) en een monoblock met 2 uitgangen hier in Spanje gekocht (door de spanjaarden gebruikt voor ontvangst van Hotbird en Astra 1 denk ik)

Mijn schotel van 110 x 100 cm met de LNB op zo'n 72 cm van de schotel op 40% van de hoogte (76 cm van de houder).

Momenteel heb ik op Astra 3 (zender Een) een signaalsterkte van 66% met een kwaliteit van 75% en op Astra 1 
(info kanaal) een sterkte van 70% bij kwaliteit van 88%.
Volgens mij kan er door het gebruik van 2 goede aparte LNB's en 2 disecq switchen en misschien nieuwe coax nog een verbetering gemaakt worden die de vrede in dit gezin kan bewaren  ;) 

Kortom, welk extra materiaal (welke LNB's en welke multifeed) heb ik nodig en welke exacte waardes voor uitlijning.

Dat trucje (berekening) met de zonnestand op een bepaalde dag opbepaald uur voor Astra3 vond ik wel sterk (met tape).

mvg Ronny

Geplaatst:

Beste zwatte

Welkom op dit forum.

Het is niet normaal dat het beeld wegvalt als in een andere ruimte van zender gewisseld wordt. Maar heb je op die twee satellietontvangers wel op beide een aparte aansluiting vanaf je lnb?

Tja, als die schotel nu een Triax 110 zou zijn, dan kan ik de afstand van de lnb's precies uitrekenen. Nu kan ik het alleen met referentiewaarden berekenen tenzij je mij maat "X" in de bijlage kan geven. Dan kan ik het precies uitrekenen.
En de schotel uitrichten m.b.v. de stand van de zon dat kan ik wel voor je uitrekenen maar dan moet je wel de dag opgeven wanneer je dat gaat doen want die tijd verschilt elke dag een beetje.

post-60869-0-07611000-1430073294_thumb.png

Geplaatst:

Hola,

Het is een duo twin LNB of hoe je dat ook noemt. Dubbele LNB met 2 uitgangen. Aparte uitgang naar iedere receiver in living en slaapkamer
Beeld valt volledig weg, en dan nog niet noodzakelijk als ze op dezelfde zender afgestemd staan.
Volgens mij daalt de signaalsterkte een paar db bij bepaalde afstemming), genoeg om het beeld laten weg te vallen. En dan nog op mijne tv :angry:
Ontvangst zal juist rond het minimum zitten zeker. Treedt sporadisch op (de slechte momenten ,tijdens voetbaluitzending)
De maat x is 75 cm. Kan je het uur doorgeven voor morgen of overmorgen, volle zon hier.

Grtz
Ronny
Geplaatst:

Tja, dat is niet normaal dat het beeld wegvalt, waarschijnlijk toch problemen met de duo-lnb.
Voor de schotel die je hebt, heb ik het volgende uitgerekend voor Torre del Mar:
De afstand tussen de twee lnb's moet 61mm zijn gemeten aan de voorzijde van van de lnb gemeten van kuiltje tot kuiltje.
Zet de lnb van de Astra 23,5 in de klem van de schotel en richt de schotel uit op de Astra 23,5. Doe dit zonder diseqc-switch.
De vrijhangende lnb moet onder een hoek van 24,7 graden staan. Dat wil zeggen, de kop van de vrijhangende lnb moet 25mm lager hangen dan de kop in de klem. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

De skew van de lnb'smoeten als volgt worden afgesteld:
Astra 19,2 op 21 graden
Astra 23,5 op 25 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal.

De Astra 23,5 bevindt zich morgen in Torre del Mar om 12:58:48uur precies in de richting van de Astra 23,5
Overmorgen is dat om 12:59:30uur.

Ik neem aan dat je dit gezien hebt op dit forum hoe je dat uitrichten doet.
De vrijhangende lnb moet ook naar het midden van de schotel gericht zijn. Hiertoe moet die onder een hoek van 5,4 graden staan t.o.v. de lnb in de klem.

Geplaatst:

Zo te zien ligt het aan de lnb die intern niet goed switcht, zoiets al eens met gt sat lnb's meegemaakt. m7 receivers kan je het beste inverto duo of mono block lnb's gebruiken.

M7 receivers zijn wat dat betreft behoorlijk kieskeurig wat lnb of multiswitch betreft.

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Of hij heeft de twin duo verkeerd aangesloten op de uitgangen :)

De twin duo heeft de aansluitingen.

(0) (0)

(0) (0)

Uitgang 1 Uitgang 2 eerste Duo

Uitgang 1 Uitgang 2 tweede Duo

En niet..

Uitgang 1 Uitgang 1

Uitgang 2 Uitgang 2

Duo 1. Duo 2.

Geplaatst:

@ Mimisiku

Heb mijn hersenen gepijnigd maar begrijp je antwoord niet  :(  :(  :(

Een duo LNB met 2 uitgangen naar 2 receivers verkeerd aansluiten??   :excl: Moet ik nog eens een nachtje over slapen. 

Geplaatst:

Een 4,3 graden duo-lnb voor een 80-85cm-schotel waarvan de afstand gebruikelijk 53mm is, is daar zeker geen goede combinatie. Dit levert een afwijking op van 8mm. Twee losse lnb's, bijv. de Inverto Black Ultra kunnen 3mm van elkaar geplaatst worden en levert een stuk meer signaal op dan welke duo-lnb dan ook. Je hebt dan wel twee stuks 2/1 diseqc-switches nodig maar hiervoor kun je ook een Spaun SAR 422 WSG nemen. Die koop je in Nederland voor €31,-

Geplaatst:

Bij gebrek aan zon, wat nauwkeuriger gaan meten. De schotel van onbekend merk is 110 cm hoog x 100 cm breed

De afstand X is op 44cm hoogte gemeten = 77cm.

De duo LNB Twin is in Spanje gekocht en heeft de karakteristieken: 6 graden voor een 80 cm schotel.

De afstand tussen de 2 LNB's is van kuiltje tot kuiltje 64mm. 

Momenteel op Astra3 zender Een HD 68% signaalsterkte en 77% kwaliteit en

op Astra1 zender Een SD 70% signaalsterkte en 87% kwaliteit.

Waardes volgens dishpointer.com  voor mijn locatie Elevation   ASTRA3   38.4          ASTRA1  40.8

Az True                    138.9                        144.3

Az Magn                   140.1                        145.6

LNB Skew                - 24.3                        - 20.4

Morgen nog eens kijken naar de uitlijning met behulp van de zon.

Geplaatst:

OK, ik ben nu uitgegaan van 77cm en dan moet de afstand 63mm zijn. Het 6 graden monoblock wat je hebt is prima te gebruiken met een afstand van 64mm. Die afwijking van 1mm is niet eens zichtbaar in signaalkwaliteit. Let er dus wel op dat die 25 graden schuin staat. Ik heb een hoek van 25 graden bijgevoegd. Even uitprinten en uitknippen en op de achterzijde van het monoblock plakken. Als de onderste lijn dan horizontaal staat, is de schuinte goed afgesteld.

Tja, maar als je het probleem blijft houden dat de twee aangesloten ontvangers elkaar beïnvloeden, dan ligt het toch aan het monoblock en zul je dat toch moeten vervangen door een nieuwe of twee losse lnb's nemen.

post-60869-0-09249500-1430139433.png

Geplaatst:

post-78480-0-07845100-1430506568_thumb.jpg

Volgens de zonprocedure staat de schotel in azimuth redelijk goed uitgelijnd. Heb wel gemerkt dat mijn schotel niet correct verticaal is opgesteld. Misschien daarom geen optimaal voordeel van de 1m schotel. Misschien niet te zien op fotos.

Heb een andere schotel van 1m op de kop kunnen tikken maar daar is de afstand X (LNB tot schotel) maar een dikke 40 cm??

Lijkt me toch geen standaard opstelling,

post-78480-0-30052000-1430507117_thumb.jpg

Zal me toch moeten toeleggen op een betere uitlijning van de schotel om te beginnen

Geplaatst: (aangepast)

Na een bliksem inslag, hadden wij dat bij een M7 lnb ook voor, en dit nml, op 1 coax. Zolang mijn ouders keken naar 23,5, was dit geen probleem, om ook die positie te kijken. Eens mijn ouders gingen gaan slapen, kon ik enkel kijken naar 19,2°. 

Onze oplossing was een nieuwe lnb, en raar maar waar 1 van de 4 kabels vervangen.

Beneden een philips van M7, en boven een vu duo.

Indien mogelijk, laat eens de lnb uitmeten. Maar als je toch je schotel opstelling wijzigt, zou het probleem zich oplossen, als het de lnb was. Heb je het nog, zoek de oorzaak in één der coax. En nee, ik zever niet, blijkbaar, kwam het disecq signaal niet meer correct tot bij de lnb, door de blikseminslag.

reden edit: spellingfouten.

aangepast door sattv4iedereen

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

Ik neem alle antwoorden ernstig omdat ik weet hoe grillig deze materie is. Maar ik heb op de 2 tv's (ontvangers) praktisch dezelfde waardes van signaalsterkte en signaalkwaliteit ALS er ontvangst is. Dus verdenk in de eerste plaats de duo LNB qua switching. Heb hetzelfde fenomeen vroeger nog eens voor gehad bij 2 aparte LNB's met 2 disecq switchen. Daar viel het beeld altijd weg op dezelfde tv  en op de andere mooi beeld (had die prio?)

Geplaatst:

Beste zwatte

Ja dat touwtje loopt zeker niet precies naar het midden boven op de schotel en dan werkt het niet goed om de schotel met de zon uit te richten
Die andere schotel hebben ze zeker een keer laten vallen zodat de lnb-arm helemaal gebogen is want 40cm kan natuurlijk nooit. De lnb kijkt ook helemaal omlaag terwijl die schuin omhoog moet kijken.

Geplaatst:

Sprietje,

Dacht ik eerst ook dat hij gevallen was, leek me zo onnatuurlijk, maar is op de arm zelfs een versteviging gezetvan de arm naar de schotel??

Komt ook van een engelsman maar die kijken toch, dacht ik, voornamelijk naar Astra 2. Schotel lijkt me onbruikbaar, of moet nog eens goed bestuderen. Plooien zal wel geen optie zijn, lijkt me een beetje ondersteboven gemonteerd.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen