Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had altijd de idee fixe gehad dat - door middel van een ingewikkelde aansturing vanuit de receiver - LNB's sec een bepaalde frequentie naar binnenhaalden. Ik snapte er al geen lor van: Hoe kan je dan met een multiswitch en een quattro LNB "tig" aansluitingen bedienen?

1. Ik wil verifieren of het simpele verhaal klopt: Een LNB mengt in principe één of meer vaste frequenties door het ontvangen signaal heen, en geeft het signaal -bestaande uit de verschilfrequenties door aan de receiver. Je krijgt het hele zenderspectrum tegelijk binnen, waarna de tuner er een nauw bandje uit filtert.

2. Dan nog een vraag: klopt het dat het brandpunt  - nou ja: de brandwolk - van de antenne gericht moet worden aan het einde van de feedhorn, of -preciezer- hoort deze precies geplaatst te zijn bij de twee haaks op elkaar staande antennetjes in het verlengde van de feedhorn? Is dit gemarkeerd bij LNB's of is het gestandaardiseerd?

3. En om het helemaal te snappen: Ik woon in Zoetermeer, en Sprietje heeft hier ooit de LNB posities voor een T85 schotel in Vlaardingen uitgerekend. Ik zie wat verschillen - maar om een lang verhaal kort te maken: Kan ik met Satlex de onderlinge hoeken (dus NIET de afstanden maar de hoeken) berekenen, of is er sprake van een correctie door Satlex voor de wavefrontier antennes?  Ik kan dan toch de hoekmarkeringen gebruiken toch?

4. Kan ik om de onderlinge afstanden A (van de brandpunten iets voor de LNB rail dan)  gewoon baseren op de door Maximum T85 opgegeven brandpuntsafstand van F=565 mm:  A = F * tan (onderlinge hoek)?

Geplaatst:

Beste ebhoorn

Je wilt wel heel veel weten.

Bij een gewone universele lnb kies je via je ontvanger voor één van de vier kwadranten, V/L, H/L, V/H en H/H die de lnb kan ontvangen.
Bij een quattro-lnb worden de vier kwadranten, V/L, H/L, V/H en H/H naar de multiswitch gestuurd en je ontvanger kiest uit die vier kwadranten die in de multiswitch aanwezig zijn.

Het brandpunt in de feedhorn ligt niet bij de antennes. Als je de plastic kap er af haalt en je laat een knikker van 25mm diameter is de feedhorn zakken, dan ligt het brandpunt bij het midden van die knikker. Dit is ongeveer 15mm achter de kap van de lnb.

Ja, je kunt met Satlex de onderlinge ontvangsthoeken bereken. Die gebruik ik er zelf ook voor want Satlex berekent dit tot twee decimalen achter de komma en dat vermindert afrondingstoleranties.

Normaal kun je niet de brandpuntsafstanden gebruiken die een schotelfabrikant opgeeft. Daarom vraag ik bij een schotel waar ik te weinig of geen gegevens van heb de afstand van de lnb-klem naar de schotel op 40% van de hoogte gemeten. Daarop moet nog een correctie toegepast worden omdat het punt iets lager ligt van op 40% en omdat het brandpunt ongeveer 15mm achter de kap ligt.

Je kunt beter met graadradialen werken, dat is een stuk eenvoudiger dan met de tangens en ook nauwkeuriger.

Geplaatst:

Normaal kun je niet de brandpuntsafstanden gebruiken die een schotelfabrikant opgeeft.

Ah... Dat verklaart een hoop. Ik zag al afwijkende waarden.  Ik heb voor mijn telescopen (andere hobby) een collimatielaser. Daar kan ik vanuit de LNB klem een stip op de schotel projecteren. Net zoals iemand anders gedaan had met een stok, dan even lekker herberekenen.

Dank voor het delen van de info - ik vind het altijd fijn om dingen te snappen. Genieten!

Geplaatst:

Ik zie ebhoorn, dat je nog een vraag had:

"Is het brandpunt gemarkeerd bij LNB's of is het gestandaardiseerd?"

Nee, op geen enkele lnb is het brandpunt gemarkeerd en het is ook niet gestandariseerd. Daarom behoort bij het afstellen van de schotel en de lnb ook altijd het in het brandpunt afstellen van de lnb, d.w.z. het naar voren en achter verplaatsen van de lnb waarbij je controleert wanneer je het beste signaal hebt.
Er is slechts één merk dat in hun specificaties aangeeft waar het brandpunt van hun lnb ligt en dat is Alps, zie bijlage.
Je ziet dat dat 35mm is vóór het midden van de lnb-klem.
Daar zullen de meeste schotelfabrikanten ook wel van uitgaan

post-60869-0-65209300-1430209951_thumb.png

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen