Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

In afwachting dat ik in Spanje een bijkomende LNB plaats voor de ontvangst van Astra 3 (zie afzonderlijke topic), wil ik als voorbereinding graag thuis een en ander uittesten.

Situatie:

Schotel: onbekend merk (Amstrad?), hoogte ca 90cm, breedte ca 80cm (zie foto's).

LNB: twin LNB, uitgericht op Astra 19.2°

toestellen: 2

Begrijp ik het goed dat ik dit eenvoudig kan oplossen door het plaatsen van een duo lnb twin (Astra 19.2 + 23.5)?

Vraagjes:

- bestaat zo'n Duo LNB voor een 80cm schotel? Welk merk/type kan je aanbevelen?

- Ik begrijp uit het lezen van dit Forum dat ik best de 23.5° kop in de LNB houder plaats, en dat de 19.2° kop dan rechts ervan staat. Dat beteket dus het opnieuw uitrichten van de schotel (wat best lastig is, want op mijn TV toestel heb ik nog geen zenders staan uit de Astra 23.5° lijst :(

- Alternatief is dat ik de 19.2° kop in de LNB houder plaats (dan komt de 23.5° kop links), zodat het opnieuw uitrichten van de schotel overbodig wordt

- Zo'n Duo LNB heeft de switch ingebouwd, dus alles in te stellen op het toestel (Samsung TV met DVB-S tuner)?

Over afstand tussen de LNB's moet ik mij ook geen zorgen maken (is vast), maar hoe zit het met de helling en skew (voor mijn locatie)?

Bedankt bij voorbaat voor de tips,

Philippe.

post-78384-0-99506300-1430395506_thumb.jpg

post-78384-0-41814600-1430395521_thumb.jpg

Geplaatst:

Beste philipped

Ik heb voor je uitgerekend dat op die schotel de afstanden tussen de twee lnb's 51,5mm moet zijn in Waregem.
Je kunt dus prima een 4,3 graden duo-lnb nemen voor een 80cm schotel.
Normaal zou ik een Inverto adviseren maar daar staan de lnb's 55mm van uit elkaar. Daarom liever een ander merk waarvan de 53mm uit elkaar staan, bijv. de  Smart Titanium 4,3 graden Monoblock Twin TMT43, zie bijlage.

De duo-lnb moet 12,2 graden schuin gezet worden.

Natuurlijk kun je de schotel op de Astra 19,2 gericht laten staan maar dan zul je de Astra 23,5 toch wat minder goed ontvangen dan als je de kop van de Astra 23,5 in de klem zet en de schotel opnieuw uitricht op de Astra 23,5.

post-60869-0-85756700-1430401760_thumb.jpg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Bedankt voor het advies.

Ik heb mij dus zo'n twin monoblock 4.3 graden (voor een 80cm schotel) aangeschaft, en deze gemonteerd in plaats van de Astra 19.2 LNB. Ik heb prima ontvangst op beide satelieten.

Prima Forum :)

Geplaatst:

Bedankt voor het advies.

Ik heb mij dus zo'n twin monoblock 4.3 graden (voor een 80cm schotel) aangeschaft, en deze gemonteerd in plaats van de Astra 19.2 LNB. Ik heb prima ontvangst op beide satelieten.

Prima Forum :)

Je had ook kunnen gaan voor een triple LNB Quad, https://***geen-reclame***.nl/nl/schotelantenne-lnb/schotelantenne-lnb/triple-lnb-quad

Daarmee kan je ook de Engelse posten ontvangen.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen