Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik had een probleem met een programma en een zoektocht op het net leerde mij dat dat probleem wel eens zou kunnen worden verholpen met chkdsk /r bij een nieuwe opstart. Goed ik heb die optie aangevinkt en pc opnieuw gestart. Hij is al bijna anderhalf uur bezig en blijft staan op 13%. De enige activiteit die ik kan waarnemen is het draaiende 'ik ben bezig cirkeltje van W8 met die rondjes...'. De schijf is 300Gb groot. Is het normaal dat ie zo lang blijft staan op 13% ?

Kan ik het onderbreken ?

Iemand bruikbare tips ?

Groet, Ronald

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Ja dat kan. Eén en al is afhankelijk van de snelheid van de PC en het beschikbare geheugen. De chkdsk werkt in fases. Het MBR wordt gecontroleert, dan de FAT (controle op linked clusters en uiteraard de file allocation). dan het swapbestand en vervolgens de file-area. Dit kan flink duren vooral als de bestanden flink gefragmenteerd zijn.. Duurt een stap meerdere uren dan is dat vaak a.g.v. Defecte sectoren die het programma tracht te repareren en data te verschuiven. Is de vrije ruimte van de schijf erg klein dan is dat repair/move gebeuren een uuuuuuuurenlang verhaal...

Geplaatst:

Hoi Mimisiku,

HOE kan ik het onderbreken dan ?

Moet eerlijk zeggen dat ik pc al 1x had uitgedaan, wou met F8 veilige modus eea bekijken, echter start chkdsk weer gewoon door.....(ik kom niet eens bij F8)

Van de 300GB is de helft vrij.

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Wordt in de startup weggeschreven. Microsoft ziet dit als security issue en verwacht dat dit dus ook echt succesvol wordt afgerond. Aan één kant ook wel logisch omdat de disk wordt gelocked tegen schrijven teneinde de data (of mogelijk dataverlies) te beschermen. Eénmaal gestart is afmaken dus het motto...

Even een tip:

Windoos staat notoir bekend om zijn slordige file management... Zo vind je echt overal TEMP directories die heel rap vollopen en zorgen voor ellende. Eénmaal stuk weet Windows zich geen raad meer en blokkeert gewoon.

Dus: WINDOWS/TEMP regelmatig wissen

Bij de gebruikers ook hetzelfde doen in LOCAL en LOCALLOW directories

En de Internet cache ook wissen (en zo klein mogelijk houden)

Geplaatst:

staat al 2 uur op 13% -> Normaal ?

Cirkeltje draait nog, is er dan ook ECHTE activiteit ? of kan ie dan zo ie zo vast zitten ?

(werk zelf niet met W8, deze pc is van mn dochter.............en bedankt pap !)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...