Ga naar inhoud


afregelen astra 1 en astra 3


drled
Ga naar oplossing Opgelost door ben klever,

Aanbevolen berichten

Hallo

Omdat de sd zenders binnenkort wegvallen zojuist DUO lnb met 4 uitgangen gemonteerd(had nog een single LNB zitten).
Lnb houder zit op de 23,5 en is ook 11 graden verdraaid. De coax kabel zit aangesloten op uitgang 4 van de lnb maar ik vermoed dat dit niets uitmaakt ?

Afhankelijk van hoe ik de schotel draai heb ik ofwel signaal op Astra 1 of astra 3 (19 of 23,5).

Als ik eerst de zenderlijst binnenhaal door astra 1 goed te zetten en daarna m'n schotel bijregel om op 23,5 goede  ontvangst te hebben
heb ik geen beeld op één canvas etc( hd kanalen). 

De schotel staat ingesteld op 30°.

Ontvanger: Philips DSR 7141 M7
LNB: TV vlaanderen duo LNB 
Schotel: Triax +-70 cm

De enige manier waarop ik beeld heb is ASTRA 1 goed afregelen en dan kan ik één en canvas bekijken
via kanalen 100 en 101. Dan heb ik wel die lelijke banner die meld dat de zenders verhuizen naar astra 3.

Hoe los ik dat op ?

Bedankt!

aangepast door drled
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor de reactie Sprietje. Ik heb de kop in astra 3 zitten en uitgericht op  Astra 23,5.
De receiver geeft ook aan dat ik goed signaal heb op astra 23,5.
Als ik dan echter kanaal 1 wil bekijken(vlaamse zender één) heb ik geen beeld (gewoon zwart). 
Ook de programmagids is niet up to date.

Ik kan dus mijn satelliet slechts uitrichten voor 1 van de 2 ASTRA's.
Ofwel heb ik goed signaal op Astra 1(19) ofwel op Astra 3(23,5). Beide gaat niet ?

Ik vermoed dat beide signaalsterktes goed moeten zijn (en niet zwak) om beeld te kunnen krijgen ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles van TV-Vlaanderen zit nu op astra 3 dus astra 1 is nu minder belangrijk tenzij voor bvn en NPO1/2/3, enz.

 

Had hetzelfde probleem (zie mijn posts) maar nu opgelost door een grotere schotel te plaatsen.

 

Belangrijk: laatste software op het toestel. Indien je astra 3 kan ontvangen kan je ook de laatste zenderlijsten binnenhalen. De zenders met de banners zijn uiteraard de oude. Plaats minimum één vrije zender van de astra 1 & 3 (zij zenderlijst site TV-Vlaanderen) in uw favorieten, alsook éénHD en vierHD. De vrije zijn het gemakkelijkst te ontvangen, en ook VierHD was bij mij gemakkelijker te ontvangen dan EénHD.

 

Indien dit type toestel goedgekeurd werd door TV-Vlaanderen, dan zou het in principe toch niet aan het toestel mogen liggen (software).

 

Heb ook lang zitten sukkelen, maar volgens mij is het gemakkelijker om de astra1 te vinden en vandaaruit verder te zoeken naar een optimaal signaal voor de astra3. Het is uiteraard millimeterwerk. Ik heb mijn tv en ontvanger buitengezet onder de schotel om zo optimaal te kunnen uitrichten. Anders bijna onmogelijk (althans voor mij en zonder extra apparatuur). Als het signaal soms wegvalt voor één of meerdere zenders dan wil dit zeggen dat hij nog niet optimaal is uitgericht. Ook de hellinggraad van de lnb is zeer belangrijk (zie video-filmpjes op youtube i.v.m. uitrichten schotel voor TV-Vlaanderen).

 

Succes en geduld toegewenst.

aangepast door hanky-panky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, bedoelde enkel wat betreft het basis abonnement (Basic Light).

 

Enkel Hustler zit daar nog op astra 1 en radio nostalgie.

 

Lijst is ook niet correct want ontvang NPO1/2/3 HD via mijn light abonnement en dus via astra 3... Op de lijst staat dit nog in het zwart (zogenaamd enkel voor de Basic+).

 

Op zich een goede zaak dat de belangrijkste zenders nu via één satteliet zijn te ontvangen (dit was ook wat ze een paar jaar geleden reeds aankondigden).

aangepast door hanky-panky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal betaalzenders van TV Vlaanderen en CanalDigitaal zijn ingekochte zenders zoals bijv. Mezzo, Motors TV, Nickelodeon, de muziekzenders VH1 en MTV, Brazzers TV, Hustler TV en Vivid komen nu eenmaal van de Astra 19,2. Daar heeft TV Vlaanderen en CanalDigitaal geen zeggenschap over. Die zullen dus waarschijnlijk nog lang via de Astra 19,2 uitgezonden worden.
Dat zijn dus zenders die je zonder meer gaat missen als je de Astra 19,2 niet kan ontvangen. Voor de één geen gemis, voor de ander misschien wel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is opgelost.
Heb m'n satteliet afgeregeld met de LNB houder op de 23,5(11 graden gekanteld) tot ik goed signaal kreeg (7/10 blokjes) in de instellingen van m'n receiver.

Plots had ik dan wel goed beeld op de HD zenders één/canvas/vtm etc. Mn receiver blijft wel zeggen dat het signaal op astra 3 zwak is, volgens mij is dat dus een softwarefout ?

Anyway, ik heb zowel beeld op de hd zenders (astra 3) als bbc world & skynews (astra 1). Ik vermoed dus dat alles goed afgesteld staat.
Bedankt voor de hulp iedereen  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Nee dit is nog niet opgelost en zal waarschijnlijk ook niet gebeuren.

 

Ik heb ooit voor iemand een gebruiksaanwijzig, voor dit euvel, gemaakt misschien hebben anderen er ook wat aan.

 

Signaaltest: DSR 7141 met DUO LNB

 

Het is bekend dat, bij deze ontvanger, de Astra 23 geen signaalkwaliteit laat zien.

Wil men toch zijn schotel goed instellen volg dan onderstaande handleiding.

 

Menu -> Instellingen -> Satellietontvanger -> PIN-code -> Uitgebreide instellingen - Handmatig zoeken

 

Wacht tot de signaalkwaliteit van Astra 19 uitslaat ! (Groene blokjes)

 

Kontrolleer eventueel in "Wijzig DiSEqC instellingen" op onderstaande instellingen.

DiSEqC A op Astra 19

DiSEqC B op Astra 23

DiSEqC C op Astra 28

DiSEqC D op Hotbird

 

NB:  Fabrieksinstellingen zorgt ervoor dat de DiSEqC correct wordt ingesteld.

 

Ga daarna naar: "Wijzig signaal parameters"

- Kies Satelliet:                   Astra 23

- Wijzig Symbol rate in:     29900

- Wijzig FEC  in:                 2/3

 

Als de DUO LNB, met 23,5 in de klem, met de juiste schuinte is gemonteerd moet u nu een uitslag

zien (Groene blokjes)

 

Hierop de schotel fine-tunen ! (Elevatie, Azimuth en skew)

 

NB:  De "Symbol rate´ en "FEC" worde niet opgeslagen !

 

Check voor ontvangst van onderstaande zender.

In de TV Vlaanderen HD Zenderlijst:

351 Slagr TV

In de CanalDigitaal HD Zenderlijst:

235 Slagr TV (23)

 

Ben

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik eerst de zenderlijst binnenhaal door astra 1 goed te zetten en daarna m'n schotel bijregel om op 23,5 goede  ontvangst te hebben

heb ik geen beeld op één canvas etc( hd kanalen). 

 

De enige manier waarop ik beeld heb is ASTRA 1 goed afregelen en dan kan ik één en canvas bekijken

via kanalen 100 en 101. Dan heb ik wel die lelijke banner die meld dat de zenders verhuizen naar astra 3.

 

Hoe los ik dat op ?

 

Bedankt!

 

Ok, het software signaal meter probleem van de 7141 is nog wel niet opgelost maar met de trukendoos van ben Klever te omzeilen. 

Geen beeld op EEN HD was dus een uitricht probleem op Astra 23.5 met dank aan het ontbreken van een signaalmeting.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...